تحقق اقتصاد مقاومتی با سود ٣٠درصدی شوخی است
جزئیات ۴۵ برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی منتشر شد.
از همان روزهای نخست ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، تمام دستگاههای دولتی موظف شدند تا در اسرعوقت برنامههای خود را برای تحقق این سیاستها ابلاغ کنند. در این میان برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیادهسازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی به تصویبنهایی شورای اقتصاد و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور رسیده است. بر این اساس بخشی از این برنامه شامل حمایت از ثبات قانون برای توسعه صادرات، بهبود وضعیت تولید و اصلاح شبکههای توزیع در راستای کاهش هزینههای مبادله و قیمتنهایی مصرفکننده است.
یک پیشکسوت تولید در مشهد با اشاره به برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: نخستین اولویت تحقق اقتصاد مقاومتی باید اصلاح رفتار بانکها با بخش تولید باشد.
ایرج یزدانبخش افزود: درحالحاضر بیشتر بانکها به بخش تولید با نرخ ٢٨تا ٣٠درصد وام میدهند، با چنین نرخ بهرهای تحقق اقتصاد مقاومتی بیشتر به شوخی شبیه است.
اگر بانک ها پول ندارند، چرا ساخت وساز می کنند
وی در پاسخ به این سوال که بانکها عنوان میکنند پولی برای وام دادن به بخش تولید ندارند، گفت: اگر بانکها پولی برای وامدادن به تولید ندارند، چرا در همین مشهد وارد ساختوساز شدهاند. وی ادامه داد: ورود بانکها به عرصه ساختوساز نشان میدهد که آنها دارای بودجه هستند.
یزدانبخش با اشاره به بهره مرکب بانکها از وامهایی که به تولیدکنندگان میدهند، گفت: یک تولیدکننده چند سال قبل ٢٠میلیاردتومان وام گرفت، جالب اینجاست که در این چند سال فقط ٢٠میلیاردتومان بهدلیل بهره مرکب به بدهی او افزوده شده است.
تزریق پول به تولید تورم زا نیست
این تولیدکننده، تزریق پول به تولید را غیرتورمزا خواند و گفت: این تفکر که تزریق پول به واحدهای صنعتی سبب تورم در کشور میشود، کاملا اشتباه و غلط است، تاکنون هیچ کارشناس اقتصادی در هیچ نقطه از جهان اظهارنظری در این زمینه نکرده است که صرف هزینه برای تولید یک کالا سبب ایجاد تورم میشود.
وی گفت: شاهبیت اصلی سیاستهای اقتصادمقاومتی حمایت از تولید ملی است که در صورت عملیشدن و توجه به آن بیشک زمینههای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری نیز تحقق پیدا خواهد کرد.
یزدانبخش تصریح کرد: حمایت از تولید ملی باید بهعنوان یک اصل مهم در فضای رسانهای کشور نهادینه شود و این امر نیازمند برنامهریزی هدفمند و اصولی است. وی تولیدکنندگان را رزمندگان خطمقدم اقتصاد مقاومتی خواند و تصریح کرد: تولیدکنندگان امروز رزمندگان جبهه اقتصادی هستند که حمایت از آنها وظیفه آحاد ملت و مسئولان است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.