عامل مهم بيکاري، بي توجهي به مهارت هاي فني و حرفه اي است
بنا به نظر صاحبان انديشه و کارشناسان، در شرايط کنوني کشور مهارت آموزي و ارتقاي مهارت جوانان، دانشجويان و مجموعه هاي صنعت، صنوف و روستاييان و … يکي از شاخص ترين اولويت هاي اشتغال و کيفيت بخشي به امر توليد و کمک به بهره وري محسوب مي شود.
لازم است فرهنگ کار و مهارت آموزي در بين مردم و مسئولان نهادينه شود.
در واقع تا زماني که مسئولان به ويژه سران سه قوه اين امر را به عنوان يک نياز واقعي و اصلي جامعه تلقي نکنند، توفيقاتي در اين زمينه نخواهيم داشت.
توجه به نيازهاي اجتماعي، اقتصادي و رواني و به روز شدن آموزش هاي مهارتي و شناسايي نيازهاي واقعي و برنامه ريزي دقيق و مدون ضروري است.
يکي از مهم ترين مشکلات کشور ما بيکاري است، اين در حالي است که مراکز فني و حرفه اي مي توانند با ارائه آموزش هاي مهارتي، در کاهش ميزان بيکاري موثر باشند.
سيدجلال خوابنما، مديرکل آموزش فني و حرفه اي خراسان رضوي، با حضور در تحريريه خراسان به وضعيت آموزش مهارتي و نقش آن در کاهش بيکاري و ارتباط با حوزه صنعت و دانشگاه و … پرداخته است که بخش اول اين گفت وگو در پي مي آيد.
رابطه فني و حرفه اي با واحدهاي صنعتي استان در بحث آموزش افراد چگونه است؟
مهندس خوابنما، مديرکل آموزش فني و حرفه اي خراسان رضوي:
در حوزه آموزش هاي مهارتي در سطح دولتي، حدود ۳۵۰کارگاه در استان داريم؛ در بخش خصوصي هم هزار و ۵۰آموزشگاه فعال، به امر آموزش مي پردازند که اگر هر آموزشگاه به طور متوسط ۳کارگاه داشته باشد، مي توان گفت که حدود ۳هزار و ۵۰۰کارگاه آموزش مهارتي در سطح استان و علاوه بر آن کارگاه هاي سيار در شهر و روستا، پادگان ها و شهرداري ها مشغول آموزش هاي مهارتي هستند؛ به عنوان مثال اگر ۴هزار کارگاه آموزشي در استان داشته باشيم، حدود ۴۰هزار نفر اکنون مشغول آموزش هستند. مشکل ما اين است که فرهنگ مهارت آموزي نهادينه نشده است که ترويج آن متوجه همه رسانه ها، متوليان بخش دولتي و خصوصي، صداوسيما، ائمه جمعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و … است.
متأسفانه با برخي از ادارات و سازمان ها هيچ تعامل و مراوده اي نداريم، در حالي که اين مراکز در فرهنگ سازي در جامعه نقش بسزايي دارند.
سال گذشته حدود ۱۶۵هزار نفر وارد مراکز آموزش فني و حرفه اي شدند که از اين تعداد حدود ۱۰۴هزار نفر خروجي داشته و اين افراد دوره هاي مهارتي را طي کرده اند. حدود ۵۰درصد از افرادي که در مجموعه ها آموزش مي بينند در ارتقاي مهارت يا در اشتغال نقش داشته اند.
ارتباط شما با حوزه صنعت چگونه است؟
متأسفانه ارتباط ما که بايد ارتباطي دوسويه باشد، اصلا قابل قبول نيست، اين ضعف ارتباط دو دليل دارد؛ يکي اين که صنعت هميشه از دولت انتظار دارد نيرو تربيت کند که بين دولت و صنعت بايد آشتي ايجاد شود و نيازسنجي آموزشي به همان اندازه در سند اشتغال استان اهميت دارد .بايد نياز سنجي آموزشي جا پاي سند اشتغال استان بگذارد در غير اين صورت با خلاء بزرگي مواجه مي شويم چون به نظر من چند بسته بايد با هم همراه شده تا به يک بسته کامل تبديل شوند. سند اشتغال استان ها اگر تنظيم و تدوين شده است، بايد سند آموزش مربوط به کار و اشتغال هم تدوين و آماده شود و شوراي هماهنگي آموزش هاي مهارتي و حرفه اي هم با مصوبه دولت يا مجلس تحقق پيدا کند چون حرکت جزيره اي ما را به جايي نمي رساند؛ به نظر من در سيستم، انفکاک قوانين داريم که نياز است ترکيب قوانين به صورت مناسب انجام شود.
من اعتقاد دارم اگر به سمت آموزش مقطعي حرکت کنيم، اين امر نتيجه قابل قبولي نخواهد داشت، نقش آموزش فني و حرفه اي در عرصه اقتصاد مقاومتي، نقش کليدي است.
از ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۲ که بيانات مقام معظم رهبري در حوزه ابلاغ سياست هاي اقتصاد مقاومتي مطرح شده ۳بند از ۲۴بند اقتصاد مقاومتي مستقيم به آموزش هاي مهارتي تأکيد مي کند؛ همچنين نيروي انساني نقش اول را در تحقق اقتصاد مقاومتي دارد. هرچه نيروي کار توانمندتر وقوي تر باشد، روند به کارگيري تجهيزات و اعتبارات و نقدينگي بهتر خواهد بود.
بيکاري يکي از مهم ترين مشکلات کشور است؛ يکي از دلايل بيکاري، بي توجهي به مهارت هاي فني و حرفه اي است. در کشور با توجه به سياست هاي اتخاذ شده بيشتر دانش آموختگان دانشگاهي در حوزه نظري آموزش ديده اند و کمتر به حوزه هاي عملي توجه شده است. اين در حالي است که در ساير کشورها برخلاف ايران بيشترين وقت آموزشي را صرف فعاليت هاي علمي مي کنند. هدف از اين آموزش ها، افزايش توانمندي ها، مهارت آموزي و انجام بهتر و کيفي کار در محدوده وظايف شغلي است. مراکز فني و حرفه اي با ارائه آموزش هاي مهارتي مي توانند نقش مهمي در کاهش ميزان بيکاري در جامعه ايفا کنند. بنابراين بايد با ارزش دادن به آموزش هاي مهارتي، مدرک گرايي را کاهش دهيم چون در غير اين صورت تمايل افراد به مشاغل کاذب بيشتر مي شود. آموزش هاي فني و حرفه اي مي تواند روند حل مسئله بيکاري را که يک دغدغه مهم براي جوانان است، تسريع کند. هم اکنون آخرين روزهاي اردوي آمادگي المپيادها در سراسر کشور و خراسان رضوي براي ۲۱حرفه، سپري مي شود که صاحبان اين حرفه ها از ۸ تا ۱۴شهريور مسابقات ملي مهارت کشوري را در تهران و البرز برگزار مي کنند. در اين مسابقات نيروهاي جوان با يکديگر به رقابت مي پردازند.
طرحي در دست اجرا داريم که مدل آموزش، توليد، بازاريابي و فروش نام دارد و به بازار محور معروف است اين طرح در چند رشته داروهاي گياهي، سنگ هاي قيمتي، نساجي و فرش بافي در جريان است. در اين مدل آموزشي کارآموزان آموزش هاي لازم را فرا مي گيرند و مجموعه هاي خصوصي، اين کارآموزان را جذب کار مي کنند. کارآموزان در رشته هاي موردنظر به توليد مشغول مي شوند و بخش خصوصي توليدات آن ها را خريداري مي کند و پس از بازاريابي به فروش مي رساند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.