افزایش جذابیت سرمایهگذاری با کاهش انحصار
این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز معتقد است که صنعت خودرو از دیدگاه این وزارتخانه یکی از اصلیترین اولویتهای سرمایهگذاری به شمار میرود. برای آگاهی از پیشنیازهای توسعه این بخش و همچنین مشخص شدن ضرورتهای سرمایهگذاری روزنامه صمت گفتوگویی با آرمان خالقی عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت انجام داده که در ادامه میخوانید:
این روزها که صنعت خودرو شاهد رشد چشمگیر در تولید است، سرمایهگذاری در این صنعت یکی از اولویتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت شناخته شده است اما به اعتقاد شما باید چه شرایطی برای جذب سرمایهگذاری در این حوزه صورت گیرد تا سرمایهگذار راغب به سرمایهگذاری در این حوزه شود؟
برای سرمایهگذاری در حوزه صنعت خودرو باید فضای کسب و کار باز باشد. در هر حال هزینه تمام شده برای تولید یک خودرو بالا است. ضمن آنکه به روز نبودن فناوری هم میتواند باعث شود تا قیمت خودرو تولیدی نسبت به دیگر کشورها بالا باشد. به طور مثال با مقایسه خودرو ایرانی و خارجی متوجه میشویم که یک خودرو متوسط خارجی با توجه به لحاظ نکردن تعرفه واردات، نسبت به خودرو ساخت داخل هم از قیمت پایینتری برخوردار خواهد بود و هم از منظر کیفیت قابل قیاس نخواهد بود. در حال حاضر قیمت تمام شده تولید خودرو در کشور بالاست و خودروساز برای تولید محصول خود ناگزیر از استفاده ازتسهیلات بانکی است اما به دلیل اینکه نرخ تسهیلات گران تمام میشود، در قیمت تمام شده نیز تاثیر خود را میگذارد. از سوی دیگر تیراژ تولید خودرو تولیدکنندگان داخلی با دیگر خودروسازان دنیا قابل مقایسه نبوده و از تیراژ پایینتری برخوردار است که در تیراژ پایین نیز هزینهها بالا بوده و بهرهوری پایین است که همین امر مزیت سرمایهگذاری در صنعت خودرو را کاهش میدهد.
برخی معتقدند که سرمایهگذاری روی طراحی پلتفرم و همچنین ایجاد سایتهای جدید قطعهسازی به مراتب کمک بیشتری به صنعت خودرو میکند. نظر شما در این خصوص چیست؟
در حال حاضر بهرهوری در صنعت خودرو بسیار پایین است این در حالی است که در مباحث دیگر از جمله طراحی خودرو و طراحی پلتفرم نیز خودروسازان در محیط بومی به نتیجه مطلوب نرسیدهاند و از طرفی تنوع در محصولات اندک است. همچنین خودروسازان هنوز به خودروسازان دیگر در خصوص تامین قطعات نیاز دارند. اما اینکه بخواهیم از ابتدا خودروساز باشیم یا سایت جدیدی را ایجاد کنیم باید به این موضوع توجه کنیم که در این شرایط مشکلات تامین قطعات همچنان ادامه خواهد داشت. اما اگر فضای رقابتی برای حضور خودروسازان دیگر بهوجود بیاید شاهد کاهش انحصار در حوزه صنعت خودرو خواهیم بود که در این صورت جذابیت سرمایهگذاری در این حوزه نیز افزایش مییابد. بنابراین اگر دست سرمایهگذار باز باشد و خودروسازی خصوصی شود، شاید بتوان گفت سرمایهگذاری در این حوزه روندی رو به رشد را تجربه خواهد کرد.
به اعتقاد شما در حال حاضر صنعت خودرو نیازمند سرمایهگذاری بیشتر در چه حوزهای است قطعه سازی یا خودروسازی؟
سرمایهگذاری باید در حوزه قطعهسازی و خودروسازی به یک اندازه صورت گیرد. یک زنجیره کامل تولید ازابتدای تولید تا خدمات پس از فروش در قطعهسازی وجود دارد که اگر به هر بخش از آن توجه نشود بخشهای دیگر نیز از کار خواهند افتاد بنابر این باید به همان اندازه که به بحث خودروسازی توجه میشود، سرمایهگذاری در بخش قطعهسازی نیز پررنگ شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.