چرا بازار آسیای میانه را فراموش کرده ایم؟
فرصتهای اقتصادی کشورهای عضو سازمان شانگهای برای ایران
گسترش تجارت، سرمایهگذاری و ایجاد محیط مناسب برای رسیدن به جریان آزاد سرمایه، کالا و خدمات
بهرهگیری از قدرت و توان اقتصادی و ظرفیتهای چین بهمثابه پل ارتباط میان شرق و جنوب شرق آسیا
گسترش همکاریها در بستر متنوّعی از همکاریها نظیر انتقال خطوط مخابراتی، حمل و نقل کالا و ترانزیت
ایجاد رویهای بهمنظور مبادله آزاد کالا و دستیابی به توافقاتی در زمینه اعطای معافیتهای گمرکی
توسعه گردشگری و تبادل هیئتهای بازرگانی
مدیریت منابع آب در منطقه
همکاری در زمینه ترانزیت انرژیدرحالحاضر آسیای میانه دارای ٣٠٠میلیون نفر جمعیت بوده و طی سالهای اخیر دولتهای این کشورها تلاش کردهاند با سرمایهگذاری در بخشهای زیرساختی، کمبودهایی را که در این بخشها دارند جبران کنند. بااینحال بهدلیل کمبود امکانات و منابع قادر به تامین این نیازها در داخل کشورهای خود نیستند،آن ها تلاش دارند تا با توسعه روابط با سایر کشورها این نیازهای خود را برطرف کنند.هماکنون یکی از نیازهای کشورهای آسیای میانه، توسعه راهها، زیرساختهای حملونقل، توسعه نیروگاهها و بنادرشان است. این کشورها پتانسیل خوبی برای توسعه صادرات خدمات مهندسی دارند. از طرفی براساس آمارهای اعلامشده این کشورها در تامین برخی مواد غذایی بهشدت به واردات متکی هستند. مسئلهای که تجار ایرانی میتوانند بهخوبی از آن استفاده کرده و مواد غذایی ایرانی را به آنجا صادرکنند. علاوهبر این منطقه آسیای میانه بهدلیل برخورداری از منایع انرژی سرشار میتواند به یکی از مراکز مهم سرمایهگذاری مشترک فعالان اقتصادی ایران تبدیل شود. بااینحال چرا تاکنون نتوانستهایم از این ظرفیت استفاده کنیم؟پاسخ به این پرسش موضوعی است که در گفتگو با برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی بهمناسبت اجلاس شانگهای آن را جویا شدیم.
نگاه کوتاه مدت به آسیای میانه
نایبرئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه ورود بازاریگونه و بدون شناخت به بازار آسیای میانه باعث شد تا نتوانیم صادرات ایران را به این کشورها افزایش دهیم، گفت: سه ضلع دولتیبودن اقتصاد آسیای میانه، سنتیبودن تجار ایرانی و حمایت اندک از صادرکنندگان باعث شده تا توسعه تجارت با آسیای میانه تجربه ناموفق باشد.
عابدی بیان کرد: برخی از تجار به بازارهای آسیای میانه به چشم بازارهای یکبارمصرف نگاه میکردند و تصور میکردند که زمان کوتاهی دارند و باید تا میتوانند از این بازار پول جمع کنند. وی ادامه داد: برای همین اقدام به صدور کالاهای بیکیفیت به این کشورها کردند که همین امر باعث شد چهره کالاهای ایرانی در این کشورها مغشوش شود.
اختصاص اعتبار ویژه برای توسعه حملونقل
رئیس اتحادیههای صادرکنندگان خراسانرضوی گفت: واگذاری اختیارات لازم به استاندار و دستگاههای اجرایی استان از شروط ضروری افزایش صادرات به آسیای میانه و افغانستان است.
محمدحسین روشنک افزود: اختصاص اعتبار ویژه برای توسعه حملونقل ریلی و جادهای بهمنظور کاهش هزینه حمل کالاهای صادراتی به کشورهای آسیای میانه و افغانستان و حل مشکل چندساله کمبود واگن حمل کالاهای صادراتی از دیگر شروط توسعه صادرات به آسیای میانه است.وی تصریح کرد: اختصاص اعتبار ویژه بهمنظور ایجاد ایستگاه بارگیری راهآهن در نزدیکترین فاصله خارج از شهر مشهد که انتقال پایانه بارگیری و گمرک به خارج شهر را ممکن می سازد، باعث میشود تا صادرات به کشورهای آسیای میانه روانتر شود.
نامهربانی بانکها با صادرات
رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان استان گفت: براساس مصوبه هیئت دولت باید ٦درصد از کل تسهیلات بانکی به صادرکنندگان پرداخت شود اما در این استان کمتر از ٢درصد تسهیلات بانکی به صادرکنندگان پرداخت میشود که این امر نیز از مشکلات جدی صادرکنندگان خراسانی است.
محمود سیادت افزود: اگر قرار است صادرکنندگان در صحنه صادرات، میداندار و سرباز خوبی باشند لازمهاش این است که بخش صادرات یعنی دستگاههای دولتی بهویژه بانکها و بیمهها، آنان را حمایت کنند. وی گفت: علاوهبر آن برخی افراد بی نامونشان و دارای کارت بازرگانی با کارتهای خود به کار صادرات وارد شدند که این وضعیت نیز تبعات منفی بهدنبال داشت. وی افزود: نتیجه این سیاست باعث شد تا صادرکننده اصلی گمنام شود و به حاشیه برود.
بارنامههای ایران را قبول نمیکنند
رئیس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه بروز برخی از مشکلات باعث شده تا قزاقستان برخی از بارنامههای تجار ایرانی را قبول نکند، گفت: برخی کماظهاریها باعث شده تا گمرک این کشور اصرار داشته باشد که واگنهای صادراتی ایران باید باز و بررسی شوند. مسعود دانشمند افزود: این مسئله باعث میشود فرآیند صادرات به کشورهای آسیای میانه طولانیتر شود و هزینه بیشتری بگیرد.
وی تصریح کرد: برای توسعه صادرات به ثبات مقررات، نرخ ارز و تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان نیاز است. دانشمند بیان داشت: صادرات یک زنجیره است که از تولید تا آمادهشدن برای صادرات، مشکلات فراوانی پیش روی صادرکننده وجود دارد؛ برایناساس اگر میخواهیم صادرات غیرنفتی افزایش بیابد باید تمامی موانع بر سر راه این زنجیره رفع شود.
مشهد کریدور ترانزیتی خاورمیانه است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسانرضوی با اشاره به اینکه مشهدکریدور مهم ترانزیتی خاورمیانه است، گفت:توسعه صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای آسیای میانه باید هدفمند و تاثیرگذار و پایدار باشد و سبب توسعه روابط اقتصادی و تجاری شود.
راضیه علیرضایی درباره راهکارهای افزایش تجارت با آسیای میانه تصریح کرد: بهنظر میرسد برگزاری نمایشگاههای بینالمللی بهعنوان محل سازمانیافتهای بهمنظور افزایش تجارت برای استفاده بهتر از منابع ملی، پیشرفت فنی، کاهش بیکاری، گسترش بازار به آنسوی مرزها و افزایش درآمدهای ارزی با نمایش محصولات و پیشرفتهای جدید، توسعه بازار، دریافت نمایندگی و سفارش و فروش کالا، تغییر باورها، بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف برای رفاه اقتصادی نقش کلیدی دارد.
یک دستورالعمل ارزی مشکل آفرین
صادرکننده نمونه کشور و استان گفت: طبق دستورالعمل بانک مرکزی در سال های گذشته، صادرکننده باید ارز خود را در شش ماه برمیگرداند یا به قیمت ارز مبادلهای میفروخت؛ یعنی اینکه صادرکننده حدود ٢٠ تا ٣٠درصد باید ارز خود را ارزانتر از قیمت واقعی بفروشد.زاهدپیشه اظهار داشت: طبق این دستورالعمل که به «دستورالعمل سررسید تعهدات ارزی» مشهور است، بانک مرکزی از صادرکنندگان تعهد میگرفت که اگر صادرکننده ارز خود را برنگرداند، باید مالیات دهد و این درحالی است که صادرات از مالیات معاف است. وی گفت: این دستورالعمل باعث شد که برخی صادرکنندگان معتبر بهخاطر نگرانی از تبعات نامشخص این دستورالعمل کارصادرات را رها کنند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.