حمایت دولت با توسعه بازار و جوایز صادراتی
رقابتپذیری کالاهای ایرانی در بازارهای بینالمللی شرط لازم برای افزایش صادرات محصولات صنایع معدنی است، چراکه در چندسال گذشته به دلیل تحریمها بازارهای صادراتی ایران کاهش یافته است که در کنار افزایش قیمت محصولات صادراتی توان رقابت را از محصولات ایرانی گرفته است.
عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن ایران ضمن تاکید بر نیاز به حمایت دولت در بهبود صادرات گفت: در شرایطی که کشور ما جزو سازمان تجارت جهانی نیست و عرضه کالاهای ایرانی به کشورهایی که عضو این سازمان است با عوارض بالاتری همراه است هرچند که درصد آن نیز کم باشد رقابت پذیری محصولات ایرانی را کاهش میدهد به همین دلیل دولت با تخصیص به موقع جوایز صادراتی میتواند هزینه بالاتر صادرات کالاهای ایرانی را جبران کند.
آرمان خالقی با بیان اینکه سود تسهیلات بالا در ایران مانع افزایش رقابتپذیری است، افزود: در کشورهای خارجی سود تسهیلات ۷ درصد است، حال در ایران این میزان حداقل ۲۱ درصد است در چنین شرایطی تنها مشوقهای صادراتی میتواند به رونق صادرات ایران کمک کند آن هم در شرایطی که به موقع و حتی در گمرک به صادرکننده پرداخت شود. از این رو سیاست دوگانهای برای بهبود صدور محصولات معدنی باید بهکاربرده شود یعنی دولت علاوه بر جایزه صادراتی با تسهیل روابط بینالمللی، رفع موانع سیستم گمرکی و اداری صادرات محصولات معدنی و فرآوردههای آن را افزایش دهد.
بنابراین دولت با الگو قراردادن کشورهای موفق میتواند به رونق صادرات کمک کند. برای نمونه کشور چین با حمایت از دامپینگ شرکتهای کشورش، نفوذ آنها را در بازارهای جدید تسهیل میکند به طوریکه خیلی از شرکتهای چینی از این طریق توانستهاند بازارهای جدیدی را بهدست آورند. رایزنهای اقتصادی مستقر در کشورهای دیگر از نیروهای محرکی هستند که به سرعت میتوانند زمینه رفع مشکل تجار برای ورود به بازارهای جدید را برطرف کنند و همچنین با فراهمکردن زمینه ارتباط بین بازرگانان ایرانی و خارجی قابلیت بازارها را شناسایی کرده و بستری برای رفع نیاز آن کشورها از سوی شرکتهای توانمند ایرانی شود تا از این طریق صادرات ارز آوری و رونق اقتصادی به وجود آید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.