بهدلیل کمبود واگن ، در حال خاک خوردن است ١٣هزار تن کالای صادراتی در انبارگمرک استان
١٣هزار تن کالای صادراتی بهدلیل نبود واگن صادراتی از مهر تا به امروز در انبارها مانده است.
این اظهار نظر غلامحسین زاهدپیشه، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسانرضوی است که از انبارشدن کالاهای صادراتی در گمرک استان خبر میدهد، کالاهایی که قرار بود با صادرات از استان وارد بازارهای دیگر کشورها شود.
گویا مشکل صادرات ریلی این روزهای استان که زاهدپیشه از آن بهعنوان «بحران» یاد میکند، مربوط به یک یا دو هفته اخیر نبوده و به گفته او «کمبود واگن برای صادرات کالاهای استان از ابتدای مهر تا امروز به یکی از مهمترین چالش های صادراتی استان تبدیل شده است.»
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسانرضوی رقمی از ارزش ریالی کالاهای صادراتی دپو شده ارائه نمیدهد و با توضیحی میگوید: «اینکه میگویم نمیشود رقم ریالی از کالاهای صادراتی دپو شده ارائه داد بهدلیل تعدد کالاهاست اما درمجموع باید گفت که رقم ریالی این کالاها با توجه به صادراتیبودن آن، مبلغ درخور توجهی است.»
در بازار سیاه واگن رایگان ٢٥٠٠دلار عرضه شد
زاهدپیشه در ادامه مشکل کمبود واگنهای صادراتی استان را مشکلی چندین ساله بیان میکند: «کمبود واگنهای صادراتی در خراسانرضوی در این چند سال پای بازار سیاه را نیز به واگذاری واگنهای صادراتی باز کرد بهنحوی که در دورهای که باید واگنهای صادراتی رایگان در اختیار صادرکننده قرار میگرفت ، اما عدهای از شرکتها سهمیه خود را به برخی صادرکنندگان با قیمتی در حدود ٢هزار تا ٢هزارو٥٠٠ دلار واگذار میکردند.»
٤٠ تا ٥٠شرکت منع خدمات شدند
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسانرضوی ادامه میدهد: «با تشکیل کمیتهای توسط استانداری خراسانرضوی، راهآهن و صادرکنندگان این بازار سیاه خریدوفروش واگن در سال اخیر جمع شدو درهمین امسال ٤٠ تا ٥٠شرکت خدماتی بهدلیل خریدو فروشهایی که در بحران کمبود واگن انجام دادند از سوی راهآهن استان منع خدمات شدند.»
محدودیت ترکمنستان برای صادرات زمینی
رضا جمشیدی، معاون برنامهریزی استانداری خراسانرضوی نیز اشارهای به مشکل تامین واگن صادراتی ریشه در ماههای گذشته دارد: «صادرات ریلی استان با توجه به محدودیت در مرزهای زمینی و نیز شرایط اقتصادی در اولویت قرار داشته و دارد اما تعداد واگنهای صادراتی جوابگوی نیاز استان نیست.»
معاون برنامهریزی استانداری خراسانرضوی ادامه میدهد: «با مکاتباتی که با راهآهن جمهوری اسلامی ایران شد، تعدادی واگن امدادی برای صادرات کالاهای استان تامین شد. جدا از آن و تاجاییکه در جریان هستم قراردادهایی با قزاقستان بسته شد تا واگنهایی از این کشور برای کمک به صادرات استان درنظر گرفته شود.»
جمشیدی میافزاید: «علاوهبرآن و بهمنظور تامین و توزیع واگن صادراتی، در استان کمیتهای متشکل از مدیردفتر اقتصادی استانداری خراسانرضوی، مدیرکل راهآهن استان و بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تشکیل دادیم.»
در ادامه معاون برنامهریزی استاندار خراسانرضوی دو موضوع «تامین» و «توزیع» را سر فصل مشکلات صادرات ریلی در استان میداند و تشکیل این کمیته را نیز گامی برای رفع مشکلات و حواشی پیرامون آن عنوان میکند.
او با «مناسب» ارزیابیکردن وضعیت تامین واگنهای صادراتی پس از تشکیل این کمیسیون میگوید: «باوجوداین در ماه اخیر مشکل تامین واگنهای صادراتی در استان دوباره قوت گرفت.» معاون برنامهریزی و توسعه استانداری خراسانرضوی درباره دلایل این موضوع توضیح میدهد: «صادرات زمینی ایران از استان خراسانرضوی در مرز با ترکمنستان با محدودیتهایی روبهرو شده است که همین مسئله سبب افزایش خواب کامیونها در مرز و درنهایت افزایش تقاضا به استفاده از حملونقل ریلی در استان شد.»
تخلیهنشدن به موقع ٤٠٠واگن حامل بار کود در مرز
جمشیدی درباره دومین دلیل کمبود واگنهای صادراتی نیز می گوید: «یکی از واردکنندگان کشور در حدود ٤٠٠واگن کود وارد کرده است که برای تخلیه این تعداد واگن باید جدا از فراهمشدن شرایط قرنطینهای هماهنگیهایی نیز با وزارت جهاد کشاورزی انجام شود که همین مسئله بهنوعی سبب تاخیر در تخلیه این بار در مرز شده است.»
او معتقد است اگر بار این واگنها به موقع تخلیه میشد در عرضه واگنها برای صادرات استان با کمبود روبهرو نمیشدیم و از سوی دیگر نیز تقاضا برای دریافت واگن افزایش نمییافت.
هماهنگی با وزارت امور خارجه برای آسانشدن حمل بار از ترکمنستان
معاون برنامهریزی استاندار خراسانرضوی در بیان اقدامات انجامشده برای رفع کمبود واگنهای صادراتی میگوید: «پیگیریهایی با وزارت جهاد کشاورزی انجام دادیم تا این بار کود از واگنها تخلیه و این واگنها به چرخه صادرات استان بازگردد همچنین با گمرک و وزارت امور خارجی نیز هماهنگیهایی شد تا ترانزیت زمینی روانتر شود.»
سفر به قرقیزستان برای تامین واگن
جمشیدی ادامه میدهد: «دو هفته قبل بود که برای تامین واگن صادراتی داشتیم که در این ارتباط قرقیزستان اعلام کرد : برای بارهایی که به مقصد این کشور از استان ما ارسال میشود واگن تامین می کند.»
معاون برنامهریزی استاندار خراسانرضوی زمان رفع کمبود واگنهای صادراتی استان را منوط به کسب نتیجه در پیگیریهای انجامشده بیان میکند و میگوید: «پیگیری با ماست اما اینکه درخواست ما قبول شود به شرایط کشور ترکمنستان برمیگردد با این وجود ما از تمام ظرفیت روابط خارجی و برای حل این مسئله استفاده کردیم.»
جمشیدی یک نکته نیز به گفتههای خودش اضافه میکند و آن اینکه؛ «در آستانه سال جدید میلادی حجم ترانزیت کالا به سمت ترکمنستان افزایش مییابد و امیدواریم با این پیگیریها نتیجه دلخواه در کوتاهترین زمان ممکن حاصل شود.»
به واگنهای آسیای میانه وابسته هستیم
رئیس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی ایران نیز میگوید: از آغاز صادرات ریلی بهدلیل شرایط ریلی آنها و قوانین ریلی حاکم در کشورهای مستقل مشترکالمنافع(CIS)، امکان سیر واگن ایرانی در قلمرو کشورهای یادشده وجود ندارد و تأمین واگن صادراتی، صرفاً از طریق استفاده از واگنهای وارداتی و ترانزیتی، در مسیر برگشت پیشبینی شده است. برایناساس، تأمین واگن مسقف برای صادرات به کشورهای حوزهCIS کاملاً وابسته به میزان ورود واگنهای آسیای میانه به ایران است.
مسعود دانشمند میافزاید: در سالهای اخیر و بهویژه از ابتدای مهر، حجم محدود و اندک ورود واگن دولتی، صادرکنندگان را عملاً ناچار کرده است که برای حفظ بازارهای خود و عمل به تعهدات و قراردادها، اقدام به تأمین واگن از بازار آزاد کنند؛ امری که افزایش هزینههای حمل و درنتیجه قیمت تمامشده محصولات صادراتی و در درازمدت کاهش رقابتپذیری محصولات ایرانی را در پی دارد.
وی تاکید میکند: برای حل این مشکل باید هرچه زودتر طی مذاکراتی با کشورهای آسیای میانه بسترهای لازم برای ورود واگنهای صادراتی به خراسان رضوی را فراهم کنیم تا از لطمه بیشتر به صادرات جلوگیری شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.