مزیت نسبی اولویت اول بنگاه های رقابتی
آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه باید تعریف مشخصی از بنگاههای رقابتپذیر در نظر گرفت، میگوید: بنگاهی را که بتواند در شرایط مساوی تولیدی با کیفیت و قیمت رقابتی داشته باشد، میتوان بنگاه رقابتی نامید، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که در عرصه بینالمللی و تجارت جهانی این تعاریف متفاوت است.
ایجاد شرایط مشابه برای به وجود آوردن بنگاههای رقابتپذیر از جمله مواردی است که خالقی به آن اشاره کرده و در این خصوص میگوید: در صورتی که بخواهیم بنگاههای رقابتپذیر در سطح بینالمللی داشته باشیم، باید شرایط مشابه بینالمللی نیز ایجاد کنیم.
به گفته خالقی، بهبود محیط کسبوکار ازجمله اقداماتی است که میتواند به افزایش قدرت رقابتپذیری صنایع کمک کند. طی سالهای اخیر بنگاههای تولیدی ما در شرایط سخت قرار داشتند و باید با تسهیل محیط کسبوکار عقبماندگی چند سال اخیر را جبران کنیم.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تقسیم عوامل رقابتپذیر به دو گروه درون بنگاهی و برون بنگاهی نیز میگوید: در عامل درون بنگاهی مدیران بنگاهها یک عامل تعیین کننده محسوب میشوند. خیلی از مدیران کشور از قدرت رقابتی با مدیران هم سطح بینالمللی برخوردار نیستند که این امر نیز بر شرایط بنگاه تاثیر مستقیم دارد. فرسودگی ماشینآلات و تجهیزات نیز از دیگر عوامل درون بنگاهی است که این عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران معتقد است قدرت رقابتی را از بنگاههای تولیدی میگیرد.
خالقی در خصوص اینکه چه بنگاههایی در حال حاضر در کشور رقابتی محسوب میشوند نیز میگوید: شرکتهای دانش بنیان را که در این بخش در حال فعالیت هستند ، میتوان در رده شرکتهای پیشتاز و رقابتپذیر قرار داد. این شرکتها از امکان رقابت در سطح بینالمللی برخوردار هستند.
شرکتهای معدنی و صنایع غذایی از دیگر صنایعی هستند که این عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران معتقد است طی سالهای اخیر و با وجود مشکلات بسیاری که داشتند، توانستند ساختار رقابتپذیری خود را حفظ کنند.
خالقی مزیت نسبی را یکی دیگر از موارد در نظر گرفته شده برای تهیه لیست بنگاههای رقابتپذیر دانسته و در این خصوص میگوید: مزیت نسبی یعنی دسترسی آسان به مواد اولیه که در این بخش نیز میتوان به واحدهای پتروشیمی اشاره کرد که در کشور فعال هستند و قدرت رقابتپذیری بالایی نیز دارند.
به گفته عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران برخی از صنایع نیز در رده صنایع استراتژیک قرار دارند و رقابتپذیر محسوب نمیشوند اما به دلیل کاهش وابستگی ناچار به تولید این کالاها هستیم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.