نگاهی به صنعت چاپ و بسته بندی در آستانه افتتاح نمایشگاه بستهبندی هایی که صادراتی نیستند
صنعت چاپ و بستهبندی از صنایع مادر است که میتوان آن را حلقه تکمیلکننده زنجیره تولید و صادرات دانست. بستهبندی یک کالا اهمیت فوقالعادهای در جذب مصرفکننده خارجی دارد اما متأسفانه آنطور که باید و شاید در کشور به این صنعت پرداخته نشده است. نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی که از امروز در محل نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار میشود، بهانهای شد تا به بررسی مشکلات این حوزه از زبان فعالان و صاحبنظران بپردازیم.
بستهبندی هزینه نیست، سرمایهگذاری است
عضو هیئت رئیسه خانه صنعت و معدن خراسان رضوی با اشاره به اینکه صنعت بستهبندی در دو بعد فرهنگی و سرمایهگذاری دچار مشکل است، میگوید: متأسفانه این مقوله هنوز از نگاه واحدهای تولیدی بهعنوان یک هزینه دیده میشود، درحالیکه نوعی سرمایهگذاری است و گاهی مجبور میشویم کالا را به کشورهای خارجی ارسال کرده تا بستهبندی در آنجا انجام شود.
«جواد باقریشیروانی» با بیان اینکه این صنعت در مبدأ نیز با مشکلاتی روبهرو است، میافزاید: در تأمین پلاستیک و کاغذ بهعنوان مواد اولیه بستهبندی بسیار ضعیف هستیم و هنوز ٧٠درصد کاغذ لازم را وارد میکنیم که پس از واردات نیز چون سرمایهگذاری مناسبی در بهروزرسانی ماشینآلات نکردهایم، نمیتوان انتظار عملکرد موفقیتآمیزی داشت.
وی به ضرورت آموزش در حوزه طراحی صنعتی اشاره میکند و اظهار میدارد: باید بتوان افراد خبرهای را در رشتههای فنی و حرفهای و طراحی صنعتی آموزش داد تا این بخش تقویت شود.
بستهبندی، نیاز روز دنیا
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه حمایت از صنعت چاپ و بستهبندی حمایت از تولید و صادرات است، میگوید: متأسفانه در حال حاضر صاحبان صنایع بستهبندی برای بهروزرسانی این صنعت کمتر هزینه میکنند شاید هم حمایت کافی نمی شوند.
«محمدحسین روشنک» با بیان اینکه صنعت فرآوری و بستهبندی در کشور فاصله زیادی با آنچه بازار هدف در خارج از کشور میطلبد دارد، میافزاید: استان ما دومین قطب تولید پسته کشور است اما در بحث فرآوری و بستهبندی این محصول متناسب با نیاز بازار دنیا عمل نمیکنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه زعفران نیز بتازگی برخی شرکتها عملکرد خوبی داشتهاند، اظهار می کند: این میزان هنوز کافی و رقابتپذیر با بستهبندی کشور اسپانیا نیست.
این مقام مسئول به کالاهای صادراتی مانند خرما، مرغ و تخممرغ نیز بهعنوان کالاهایی اشاره میکند که در زمینه بستهبندی ، کیفیت و استاندارد لازم را برای بازارهای جهانی ندارد. وی خاطرنشان میکند: اگرچه در این زمینه شرکتهای خوبی مشغول به کار هستند اما این تکستارهها کافی نبوده و باید کل صنایع سورت، فرآوری و بستهبندی قادر باشد با دنیا رقابت کند.
با تقویت صنعت بستهبندی میتوان بازار کشورهای خارجی را در دست گرفت
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بینالملل استانداری خراسانرضوی با اشاره به اینکه نگاه مصرفکننده از اهمیت ویژهای برخوردار است، میگوید: یکی از مشکلات ما در حوزه صادرات مقبول نبوده که بستهبندی کالاها در بازار است از این رو توسعه این بخش میتواند در صادرات محصولاتی مانند زعفران و پسته تأثیر بسزایی داشته باشد.
«علی رسولیان» با بیان اینکه صنعت بستهبندی در کشورهای همجوار و آسیای میانه نیز ضعیف است، میافزاید: وقتی صنایع جانبی صنعت بسته بندی در کشور فعال شود، میتوان بهواسطه ارتباطات فرهنگی در واحدهای تولیدی این کشورها نفوذ کرد و صنعت بستهبندی آنها را نیز بهدست گرفت.
به گفته وی اگر صنعت بستهبندی در داخل تقویت شود علاوه بر کمک به تولیدکننده داخلی و صادرکننده میتوان به کشور همسایه نیز نفوذ کرد ه و میزان صادرات کشور را به کشورهای آسیای میانه و افغانستان افزایش داد.
این مقام مسئول برگزاری نمایشگاه بسته بندی را اقدامی مثبت در راستای برقراری ارتباط میان تولیدکننده داخلی و صاحبان صنایع بستهبندی بیان میکند و یادآور میشود: اگر بتوان با تولیدکننده خارجی نیز در این نمایشگاه ارتباط برقرار کرد کمک شایستهای به توسعه صادرات استان خواهد شد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.