شانس صنايع براي ورود به بازار جهاني
سهلآبادي با بيان اينكه با تامين زيرساختهاي صنايع و رونق اين بخش ميتوان تكيه بر منابع نفتي را كاهش داد، اظهار كرد: «صنعت يك دوره ركود و تحريم را سپري كرده و هنوز آثار اجراي قانون هدفمندي يارانهها بر صنايع باقي است، از اينرو بهطور قطع كاهش درآمدهاي نفتي نيز صنايع را تحتتاثير قرار داد. با اين وجود در شرايط موجود گزينه ديگري جز كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي و تامين زيرساختهاي صنايع براي افزايش درآمدهاي اين بخش نيست.
وی افزود: «در حال حاضر بالغ بر 80هزار واحد صنعتي در كشور وجود دارد كه هركدام با مشكلاتي دست و پنجه نرم ميكنند. مهمترين معضل صنايع كمبود نقدينگي و سرمايه در گردش است و همين امر صنايع را از توسعه بازميدارد. از اينرو اگر بانكها در تامين منابع مالي صنايع منعطفتر رفتار كنند، ميتوان اميد داشت كه صنايع به جايگاهي رقابتي در بازار جهاني دست يابند.»رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران با بيان اينكه سرمايه نقدي واحدهاي صنعتي اندك است، اظهار كرد: «ثروت ملي به يك سوم كاهش يافته است و همين امر باعث شده است تا توليدكننده دو سوم منابع مالي خود را از دست دهد. از اينرو تا زمانيكه بانكها با تزريق تسهيلات كمبهره به كمك صنعت نيايند، نميتوان اميد داشت كه توليد جايگزين صادرات نفت شود.
سهلآبادي با بيان اينكه صنايع شانس ورود به بازار جهاني را دارند، اظهار كرد: «در صنعت سيمان، پتروشيمي، مصالح ساختماني، كاشي و سراميك، فولاد و صنايع معدني شانس رقابت در بازار جهاني و ارزآوري وجود دارد كه اين امر مستلزم تامين زيرساختها و حمايت از فعالان براي احداث طرحهاي توسعهيي است.
رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران افزود: «تسهيل شرايط صادرات و واردات لازمه افزايش ارزآوري صنعت است كه اين امر شامل ارتقاي سيستم گمركي، بهبود حملونقل جادهيي، كشتيراني و مواردي از اين دست است. متاسفانه حملونقل در كشور تك مالكي و هزينههاي اين بخش بسيار بالا است. بهگونهيي كه شركتهاي بزرگ و رقابتي در اين حوزه وجود ندارد. بالا بودن هزينههاي حملونقل باعث شده تا قيمت تمام شده محصولات افزايش يابد و در چنين شرايطي محصولات صنعتي نميتوانند در بازار رقابتي جهاني حضور چشمگيري داشته باشند.»
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.