بخش خصوصي كشور با مشکلات ساختاری روبهرو است
عضو هيأت رئيسه خانه صنعت، معدن و کشاورزی خراسان رضوي با اشاره به اينكه بخش خصوصي كشور همچنان نحيف است و بالغ نشده، اظهار كرد: اين بخش با مشكلات ساختاري روبهرو است.
جواد باقري با اشاره به اينكه در حال حاضر اقتصاد كشور دچار بحرانها و مشكلات زيادي است، اظهار كرد: طبيعتاً تنها مقصر بحرانهاي موجود دولت نيست بلكه بخش خصوصي نيز در اين ضعفها نقش داشته است.
وي در خصوص مهمترين ضعفهاي بخش خصوصي، اظهار كرد: عدم ايفاي نقش بخش خصوصي در ساماندهي وضعیت اقتصاد و عدم پيگيري اجراي اصل 44 قانون اساسي به معناي واقعي، از جمله مهمترين ضعفهاي اين بخش است.
باقري با اشاره به انتخابات اتاقهای بازرگانی کشور در اسفندماه، عنوان كرد: زماني كه اتاقهاي بازرگاني در كشور تشكيل شدند، در اداره اقتصاد كشور سهم يافتهاند و در شوراي پول و اعتبار و مجلس صاحب کرسی شدند، انتظار ميرفت كه نقش اتاق بازرگاني بسيار پررنگتر از حال حاضر باشد که این امر تا کنون محقق نشده است.
عضو هيأت رئيسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي عنوان كرد: آمارهاي موجود نشاندهنده ضعف بخش خصوصي در كشور است، در حال حاضر بخش خصوصي باید در اقتصاد سهم 25 درصدی داشته باشد اما در واقع اين سهم كمتر از 15 درصد است.
باقري با بیان اینکه بخش خصوصی در رقابت نابرابر با دولت قرار دارد، افزود: مشکلات بخش خصوصی بسيار زياد و غير قابل مقايسه با بخش دولتي است و نميتوان با اين وجود از اين بخش انتظار زيادي داشت، بخش خصوصي كشور دچار نابلدي است.
عضو هيأت رئيسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي با بيان اينكه اعتقاد قلبي حاكميت كشور این است که بخش خصوصي نيز مانند بخش دولتي فعاليت كند، عنوان كرد: آنچه در عمل انجام ميشود اينگونه نيست؛ واگذاري به بخش خصوصي لطف نيست بلكه يك وظيفه است.
وي با اشاره به اينكه در اقتصاد مقاومتي به نقش بخش خصوصي در اقتصاد كشور اشاره شده است، گفت: اگر اتاق بازرگاني تمامي آنچه كه در قانون مطرح بوده را كنار بگذارد و فقط سياستهاي اقتصاد مقاومتي را در دستور كار قرار دهد بسيار موفقتر خواهد بود.
باقري همچنين در خصوص نقش اتاقهاي بازرگاني در اقتصاد کشور، خاطرنشان كرد: بدون شك اتاقهاي بازرگاني در اقتصاد كشور بيتأثير نبوده و طي سالهاي گذشته سعي كردند متحول شوند و نقشآفرينتر عمل كنند اما اين تلاشها كافي نبوده و نياز به افكار جديد،رويكرد قاطعتر و علميتر وجود دارد.
عضو هيأت رئيسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي در خصوص ويژگيهاي يك اتاق بازرگاني خوب، اظهار كرد: اتاق بازرگاني ايدهآل اتاقي است كه مشاركتهاي جدي و عمده فعاليتهاي اقتصادي در آن شكل گيرد، از پاكدستي و سلامت اطلاعات و علم قانوني در حوزه اختيارات و مسؤوليتهای خود برخوردار باشند و با شجاعت وارد عرصههاي اقتصادي شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.