اتاق بازرگانی از باندبازی و حبس اطلاعات تجاری بپرهیزد
رئيس هيات مديره شركتهاي حمل و نقل بينالمللي مشهد گفت: اتاق بازرگاني بايد با ايجاد فرصتهاي تجاري برابر براي كليه اعضا و به دور از گروهگرايي و باند بازي و جلوگيري از هرگونه حبس اطلاعات تجاري از سوء استفاده و رانتهاي اقتصادي جلوگيري كند.
مجتبي بهاروند با اشاره به نقش اتاق بازرگاني به عنوان موثرترين تشكل بخش خصوصي، عنوان كرد: اين نهاد نقش بيبديلي در راهبرد توسعه و خروج كشور از ركود، تورم و مشكلات متعدد اقتصادي دارد.
بهاروند عنوان كرد: در اقتصادخرد و كلان اتاقهاي بازرگانی نقش راهبردي را بر عهده دارند و ميتوانند به عنوان مشاور براي سه قوه كشور و اين نهادخدمتگزار در جهت منابع خصوصي نقشآفريني كنند.
وي با اشاره به اجراي انتخابات اتاقهاي بازرگاني كشور در اسفند ماه امسال، گفت: با توجه به اينكه خردورزي جمعي اساس و بنيان هر تشكل است، هرگونه تصميمگيري در حلقههاي بسته و محدود منجر به فساد و رانتجويي خواهد شد.
عضو كميسيون حملونقل اتاق بازرگاني مشهد با اشاره به اينكه محدوديت باندی، فردي و گروهي و دور نگه داشتن اعضاي اتاق و بدنه فعالان اقتصادي ميتواند آسيبهاي جدي به پيكره اتاق بازرگاني به عنوان تشكل بخش خصوصي وارد كند، اضافه كرد: اتاق بازرگاني در آينده بايد اعضاي خود را مهمترين سرمايه خويش بداند و آنان را در توانمندسازي و استفاده از ابزارهاي مناسب بيشتر از گذشته ياري كند.
بهاروند در خصوص ويژگيهاي يك اتاق بازرگاني موفق بيان كرد: اتاق بازرگاني موفق بايد بتواند فعالين اقتصادي جديدالورود و كارآفرينان جوان را حمايت و آنان را به عنوان مديران اقتصادي فردا به رسميت بشناسد.
وي افزود: اتاق آيندهنگر اتاقي است كه ضمن آگاه بودن به مسئوليتهاي اجتماعي خود در جهت بهبود فضاي مستمر و كسب و كار و بهبود حلقههاي فرآيند توسعه اقتصادي كشور اهتمام ورزد.
رئيس هيات مديره شركتهاي حملونقل بين المللي مشهد ارائه گزارش مالي شفاف و به دور از هرگونه ابهام در پايان هر سال مالي را يكي از وظايف اتاق دانست و گفت: ارائه اين گزارش بايد با نهايت دقت انجام شود و از هزينههاي غير ضروري كه ميتواند در راستاي بهبود وضعیت بنگاههاي اقتصادي مورد استفاده قرار گيرد در اين زمينه پرهيز شود.
بهاروند اظهار كرد: اتاق بازرگاني موفق بايد با به كارگيري مشاوران خلاق مسائل اقتصادي غير قابل پيشبيني را حل و راهكارهاي عملياتي را در قالب اتاقهاي فكر به دولت و تشكلها ارائه دهد.
وي همچنين با اشاره به نقش بيبديل تشكلها و انجمنهاي صنفي به عنوان بازوان اتاق بازرگاني، خاطرنشان كرد: تقويت و توسعه تشكلهاي توليدي، معدني، كشاورزي، تجاري، حمل و نقل و ترانزيت بايد در سرلوحه وظايف اتاقهاي بازرگاني قرار گيرد.
رئيس هيات مديره شركتهاي حمل و نقل بينالمللي مشهد تصريح كرد: اعضاي اتاق در گزينش خود بايد كساني را انتخاب كنند كه داراي سابقه و تجربه در امور اقتصادي بوده و از علم و آگاهي لازم در اين زمينه برخوردار باشند و كار در اتاق را بر كارهاي خود مقدم دانسته نه اينكه به صورت تزئيني و تشريفي در اتاق حضور يابند.
وي همچنين تلاش در جهت توليدات صادراتگرا و كاهش هدفمند واردات از طريق رصد دائم صادرات واردات استان را يكي ديگر از وظايف مهم اتاق دانست و عنوان كرد: تنظيم تراز تجاري و ارائه راهكارهاي مناسب و پيشنهادات از قبيل افزايش و يا كاهش تعرفههاي توجيهي و پيشنهاد اصلاح قوانين و مقررات به سازمان هاي ذيربط از وظايف يك اتاق فعال است.
بهاروند ادامه داد: فعال كردن اتاقهاي بازرگاني مشترك، شركت در اتاقهاي فرامنطقهاي، برگزاري نمايشگاههاي تخصصي و همايشهاي كاربردي، اعزام هیاتهای تجاري، ايجاد فرصتهاي تجاري براي فعالان اقتصادي و … نيز از جمله ديگر وظايف يك اتاق بازرگاني فعال است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.