ارزيابي عملکرد نمايشگاه بين المللي مشهد در تحقق اهداف
نمايشگاه ويتريني است که توليدکنندگان، محققان، مبتکران و نوآوران صنعتي و بازرگاني در آن به عرضه کالاهاي جديد مي پردازند و از اين طريق سعي مي کنند با توليدکنندگان مواد اوليه ، خريداران، پيمانکاران و سازمان هاي دولتي و مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنند.امروزه نمايشگاه هاي بين المللي از شکل ابتدايي خود فاصله گرفته و کارکردهاي آموزشي، تبليغاتي و اطلاعاتي و حمايتي آن ها است که بسيار اهميت دارد.
روشنک رئيس اتحاديه هاي صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوي در پاسخ به اين سوال خراسان که نمايشگاه بين المللي مشهد چقدر در تحقق بخشيدن به اهداف روز نمايشگاه هاي بين المللي موفق بوده است؟ گفت: اصولا سيستم نمايشگاهي و راهکارهاي اين سيستم موفق نبوده و نتوانسته زمينه موفقي ايجاد کند. بنده معتقد هستم کلا نمايشگاه ها توفيق زيادي نداشتند و داراي برنامه جامع، اهداف و خط مشي مشخص نبوده اند. اصولا نمايشگاه ها مي بايست اهداف و برنامه ريزي مشخص داشته باشند و هدف خود را مشخص کنند که در راستاي توليد، صادرات يا فروش کالا مي خواهند عمل کنند.به اعتقاد من اگر بناست نمايشگاه داشته باشيم مي بايست با محوريت صادرات کالا باشد و از بازرگانان خارج کشور دعوت شود و بيايند از نمايشگاه بازديد کنند و اين گونه به صادرات کالا کمک مي شود و به تبع آن حمايت از توليد داخلي صورت مي گيرد.
در بعد داخلي نمايشگاه هاي بين المللي بايد آن قدر قوي کار کنند که به مردم بفهمانند که کدام کالا را بخرند و اين گونه به اصلاح مصرف در جامعه بپردازند ولي در کل وجود نمايشگاه براي يک شهر جزو الزامات است.
بنده معتقد هستم که هدف اصلي نمايشگاه هاي بين المللي مي بايست توسعه صادرات باشد و با کسب فناوري جديد به حمايت از توليد بپردازد . در آخر به اين نکته اشاره مي کنم که بايد متولي واحدي براي نمايشگاه ها اختصاص داده شود و به اين شکل که نمايشگاه ها متولي مشخصي ندارند اولويت برنامه ها به فروش محصولات تبديل مي شود و نمي تواند کارآمدي اصلي نمايشگاه را داشته باشد ولي نمايشگاه بين المللي مشهد را نسبت به ساير نمايشگاه هاي کشور موفق تر مي دانم.
سيادت عضو اتاق بازرگاني مشهد در اين باره به خراسان گفت: نمايشگاه ها به رغم ايجاد شيوه هاي جديد در شرايط بازاريابي و روش هاي جديد از جمله خريد اينترنتي و … که امروزه مطرح شده همچنان به عنوان يکي از اصلي ترين روش هاي بازاريابي در توسعه بازارها، موردنظر و مطرح است.سيادت تصريح کرد: با تاسيس سازمان توسعه تجارت ايران نمايشگاه ها فعال شدند و در بخش هاي مختلف شروع به برگزاري نمايشگاه کردند.
سازمان توسعه و تجارت در چند سال گذشته با پرداخت يارانه از غرفه دارها حمايت مي کردند ولي امروزه اين حمايت کم رنگ شده است امروزه با توجه به مشکلات در آسياي ميانه و افغانستان و … و قطع کمک هاي خارجي به کشورهاي اطراف يک رکود تجاري حاصل شده، کسب بازارهاي آن ها و صادرات کالا باعث سودآوري براي اقتصاد ايران و رونق توليد داخلي مي شود.امروزه واحدهاي توليدي توان پرداخت هزينه هاي نمايشگاهي را ندارند و دولت و به تبع آن بانک مرکزي از دادن ارز دولتي به غرفه داران براي شرکت در نمايشگاه هاي بين المللي خودداري مي کنند.در مورد نمايشگاه بين المللي مشهد 2 مسئله مطرح است نخست اين که درابتدا نمايشگاه بين المللي مشهد با حمايت دولت و با اختصاص زمين ارزان و خدمات حمايتي تاسيس شد.
با اولويت حمايت از توليد و صادرات استان، نمايشگاه بين المللي مشهد از چند سال قبل به مالکيت شهرداري مشهد درآمده و از حدود 2سال قبل عملا بخش خصوصي آن را هدايت و نمايشگاه محصولات برگزار مي کند و نمايشگاه کارشناسان خود را بازخريد کرده و نمايشگاه فقط فضاي سايت به غرفه دارها مي دهد و در سياست گذاري غرفه ها و ماهيت نمايشگاه هيچ گونه نقشي ندارد بلکه بخش خصوصي به ماهيت غرفه ها و موضوع نمايشگاه مي پردازد. اين گونه عمل نکات مثبت و منفي دارد، نکته مثبت اين است که شرکت برگزارکننده در آينده توانمند خواهد شد ولي نکته منفي آن حائز اهميت است، اين که برگزارکننده (بخش خصوصي) نگاهش حمايت از توليد نيست و به منفعت خودش مي انديشد و عملکرد 2 ساله خود گواه بر اين مطلب است.
نکته ديگر اين است که دولت به تبع آن نقش نظارتي سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرداري مشهد که مالک هست بايد سياست گذاري کنند، به عنوان مثال برگزاري نمايشگاه هايي در خارج کشور و برپايي نمايشگاه هاي مشترک بين چند کشور، در اين راستا بايد با دادن يارانه به غرفه دار از او حمايت کنند تا توليدکننده بتواند با اين شرايط اقتصادي براي حضور در نمايشگاه و عرضه محصولات خود، تمايل پيدا کند ولي امروزه اين حمايت در سطح استان ديده نمي شود به ويژه اين که در سال هاي اخير که حمايت هاي گذشته هم لغو شده امروزه با فضاي ايجاد شده در روابط خارجي نمايشگاه مي تواند با برپايي نمايشگاه ها در آسياي ميانه و حتي اروپا قدرت نفوذ توليدکنندگان را در آن کشورها افزايش دهد.
غلام حسين زاهد پيشه، نايب رئيس اتحاديه صادرکنندگان خراسان رضوي و يکي از صادرکنندگان فعال کشور درباره ارزيابي عملکرد نمايشگاه بين المللي مشهد در تحقق اهداف تعريف شده گفت: نمايشگاه باعث مي شود تا توانمندي واحدها و بنگاه هاي مختلف توليدي به معرض نمايش گذاشته شود و زمينه براي دست يافتن به بازارهاي جديد بيشتر امکان پذير باشد.
در جهان امروز به طور کلي نمايشگاه ها صرفا به خاطر اهداف تجاري برگزار نمي شود به همين دليل، ميزان موفقيت يک نمايشگاه را با ارزش قراردادهايي که در طول برپايي نمايشگاه منعقد مي شود ارزيابي نمي کنند، زيرا دستاوردهاي يک نمايشگاه وسيع تر و گسترده تر از مبادلات تجاري است که در جريان داير بودن نمايشگاه، ميان تجار و غرفه داران صورت مي پذيرد. ايجاد تفاهم و دوستي و گفت وگو ميان ملت ها از جمله اين دستاوردهاست. هم اکنون کشورهاي پيشرفته جهان با اصول و مقررات سازمان تجارت آشنايي کافي دارند و روش هاي نوين تبليغات و بازاريابي، سيستم بسته بندي صادراتي، اصول و فنون مذاکرات و قراردادهاي بازرگاني، استانداردها و ساز و کارهاي ورود به بازارهاي جهاني را به خوبي مي شناسند و از ساختار بازارهاي مختلف و ويژگي هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي کشورهاي هدف آگاهي کامل دارند.
وي تصريح کرد: راه حل هايي براي بهبود فضاي نمايشگاهي پيشنهاد مي کنم اولا: صنعت نمايشگاهي يکي از صنايع پايه و داراي درجه تاثيرگذاري بالا بر رشد توليد ناخالص ملي است. اين صنعت يکي از شيوه هاي مدرن در بخش توزيع است که توجه جدي به آن مي تواند راهکار مناسبي براي نوسازي سيستم توزيع فرآورده (کالا يا خدمات) در ايران به شمار آيد. در اين راستا توجه بيشتر به موارد زير باعث رونق هرچه بهتر فضاي نمايشگاهي خواهد شد.
* حمايت ويژه از حاميان و مشارکت کنندگان نمايشگاه هاي داخلي و خارجي
* ايجاد تسهيلات لازم از طرف دولت براي برگزاري نمايشگاه هاي داخلي و خارجي
* بهبود تبليغات مناسب و ارتباط کافي با شرکت هاي داخلي و خارجي براي دعوت از آنها به نمايشگاه.
* برطرف شدن مشکلات دريافت رواديد و بحث زيرساخت هاي بازديد و مشارکت در نمايشگاه هاي خارجي
* حفظ دستاوردهاي بازاريابي و فروش، ارتباطات و اطلاعات و نمايشگاه و موارد ديگر از جمله تامين رضايت مشارکت کنندگان و بازديدکنندگان، تامين امنيت سرمايه هاي بيشتر در نمايشگاه ها ،جدي گرفتن کيفيت نمايشگاه ها، استانداردسازي برگزاري نمايشگاه ها، رونق محيط هاي نمايشگاهي داخلي و خارجي از طريق تشکيل کارگروه ها.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.