قرارداد ٦میلیاردی حوزه پژوهشی بین دانشگاه و صنعت
روز گذشته و با حضور مسئولان شهرداری مشهد و رؤسا و مدیران دانشگاه فردوسی مشهد دفتر ارتباط علمی دانشگاه با جامعه در ساختمان بهرهبرداری قطارشهری مشهد برای تحقق سیاستها کلی اقتصادمقاومتی به بهرهبرداری رسید و عملا همکاری دانشگاه با شهرداری وارد فاز جدیدی شد.
تامین تجهیزات بومی قطارشهری توسط پژوهشگران دانشگاه فردوسی
مدیرعامل بهرهبرداری از قطارشهری مشهد در مراسم افتتاح این دفتر با بیان اینکه در چهارسال گذشته ١٠٥میلیون مسافر از طریق قطارشهری جابهجا شدهاند، گفت: در سال گذشته ٣٥میلیون نفر جابهجایی مسافر توسط قطار شهری مشهد صورت گرفته است.
قاسم طاهری با بیان اینکه شرکت قطار شهری مشهد به شدت در این بخش در حال توسعه است، عنوان کرد: برای ساخت قطعات یدکی، ساخت تجهیزات و بهروزکردن نرمافزارها نیازمند یاری هستیم و در این راه رابطه با دانشگاه میتواند کمک شایانی در بومیسازی تجهیزات داشته باشد.
دانشگاه فردوسی روی شهرداری مشهد حساس است
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: امروزه دانشگاهی موفق است که به نیازهای جامعه پاسخ دهد و ما تلاش میکنیم دانشگاه فردوسی مشهد هم در این مسیر گام بردارد.
دکتر محمد کافی با اشاره به اینکه سازمانها، ادارات و صنایع مشهد بیشتر میتوانند از ظریفتهای علمی دانشگاه فردوسی استفاده نمایند، تصریح کرد: امروز خوشبختانه با افتتاح این دفتر همکاری بین دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد بیشتر از گذشته میشود و برای ما این موضوع حساسی است که اولویت اصلی شهرداری مشهد در مشاورههای فنی و علمی، دانشگاه فردوسی باشد نه اینکه دانشگاه دیگری از شهری دیگر.
وی با بیان اینکه دانشگاه فردوسی مزیتهایی دارد که بهطور قطع میتواند نیازهای شهرداری مشهد را حل نماید، ادامه داد: خوشبختانه با اقداماتی که ازسوی شهرداری مشهد طی یکوسال ونیم اخیر صورت گرفته است نشان میدهد که مدیران حوزه شهری مشهد، مدیران علم محوری هستند.
وی ادامه داد: با توجه به این رویکرد خوشبختانه دفتر ارتباط علمی دانشگاه با شرکت بهرهبرداری قطار شهری آغازبهکار کرده است و با افتتاح این دفتر تداوم همکاریها حفظ میشود و هم تنوع همکاریها بیشتر میشود، چراکه شرکت قطار شهری مشهد هنوز در ابتدای راه توسعه خود دوست دارد که این مسیر با همکاری دانشگاه باشد و شهر مشهد بهعنوان الگوی همکاری بین صنعت و دانشگاه معرفی شود.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به سوال شهرآرا مبنیبر فاصله میان صنعت و دانشگاه عنوان کرد: دلیل فاصله افتادن بین صنعت و دانشگاه، نبود زبان مشترک است، بهدلیل اینکه مدتهاست دو عرصه صنعت و دانشگاه از هم دور بودند و درحالحاضر زبان مشترکی وجود دارد، این درحالی است که دانشگاه و صنعت علاقه دارند با هم همکاری کنند.
وی افزود: برای کمشدن این فاصله باید تعامل دو طرفه بهوجود بیاید و صنعت حرف دانشگاه را و دانشگاه هم حرف صنعت را بشنود.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در سال گذشته این دانشگاه ٦میلیاردتومان قرداد پژوهشی و قردادهمکاری با بخشهای مختلف داشته است که این رقم در سال٩٢ تنها یکونیم میلیاردتومان بوده است و برای سال جاری نیز برنامههای مختلفی از جمله بازدید از صنایع و دعوت از رؤسای کارخانههای بزرگ را در دانشگاه داریم.
نگاه حوزه حملونقل شهرداری به داخل است
همچنین معاون حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در مراسم افتتاحیه با تاکید براینکه نگاه ما در بخش شهری نگاه به درون است، اظهار کرد: اعتقاد ما این است که ما با توجه به ظرفیتهای داخلی میتوانیم مسائل را حل نماییم و با توجه به این نگاه آینده ارتباط بین دانشگاه فردوسی و قطار شهری روشن است و موثرتر از گذشته خواهد بود.
هوشنگ غلامزاده گفت: برنامههایی از سال گذشته آغاز شده است، امسال درصدد هستیم تا برخی از طرحها و مطالعات به سمت اجرایی شدن پیش برود. همچنین تصریح کرد: دانشگاه میتواند در این مسیر کمک زیادی به مدیریت شهری داشته باشد تا وابستگیها کم شود و نیازهای خودمان را بتوانیم از داخل فراهم
کنیم.
وی افزود: درحالحاضر تنها یک خط قطار شهری خدمترسانی میکند و خط٢ هم در آینده نزدیک به بهرهبرداری خواهد رسید و خط٣ نیز در آغاز عملیات اجرایی است و با بهرهبرداری از این خطوط نیاز حوزه قطار شهری به دانشگاه بیش از پیش خواهد شد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.