ضعف در زیرساختها و نبود برنامهریزی
آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت، با تاکید بر اینکه حملونقل یکی از مسائل مهم در بخش صنعت و به دنبال آن قیمت تمام شده محصولات به شمار میرود، به روزنامه گسترش صمت گفت: امروز یکی از کارگاههای توسعه صنعتی کشور، سیستم حملونقل بهشمار میرود به طوری که قیمت حملونقل و سهم تمام شده حملونقل در قیمت تمام شده خدمات، به حدی صنعت را به سمت بحران میبرد که مزیتهای اقتصادی در حوزه اقتصاد داخلی و همچنین حوزه اقتصاد بینالملل را از ما سلب میکند.
وی ادامه داد: در این شرایط باید در وهله نخست زیرساختهای کشور نظیر راهآهن، جادهها، اتوبانها و راههای دریایی که بتوانند مراکز تولید و تجاری را به هم متصل کنند، مورد توجه قرار گیرند و به تکامل برسند تا بتوان روی مزیتهای آن حساب کرد. این در حالی است که هماکنون در بحث زیرساختها و آمادهسازی آن دچار ضعف هستیم و هنوز زیرساختهای مورد نیاز برای یک حملونقل سریع، ارزان و مناسب فراهم نشده است.
این عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت، دلیل این امر را نبود برنامهریزی مناسب اعلام و تصریح کرد: در این بخش تخصیص منابع در بخش حملونقل کشور به درستی انجام نشده است. بنابراین نیازمند یک برنامهریزی بلندمدت هستیم، چراکه هر کدام از این زیرساختها مزیتهای خاص خود را دارند.
راهآهن، ارزانترین وسیله حملونقل
خالقی معتقد است: ارزانترین مسیر برای حملونقل، استفاده از راهآهن است و بیشتر حملونقلهای سنگین و پرحجم بهوسیله راهآهن انجام میشود. این درحالی است که هماکنون مشکلات جدی در این زمینه داریم و نتوانستهایم خطوط راهآهن را به تمام نقاط کشور گسترش دهیم. حتی علاوه بر ضعف در تامین خطوط ریلی، در تامین ترن، واگن و لکوموتیو نیز موفق عمل نکردهایم.
وی یادآور شد: با توجه به وسعت و پراکندگی کشور هنوز نتوانستهایم، راههای امن و کوتاهی ایجاد کنیم تا شاهراهها به هم متصل شده، مسافتها کوتاه شود و هزینهها کاهش یابد. از سوی دیگر حملونقل کشور منطبق با فناوری و سیستم روز دنیا نیست که این امر باعث شده بیشتر حملونقل بهوسیله ناوگان کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی انجام شود که این امر سبب سرریز شدن منابع مالی به این کشورها میشود.
ضرورت برنامهریزی مدون
این عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در بخش حملونقل نیازمند یک برنامهریزی مدون و جامع هستیم، گفت: حمل کالاها و مواد اولیه مورد نیاز باید هوشمندانه و از کوتاهترین راه و با کمترین هزینه انجام شود تا قیمت تمام شده محصولات کاهش یابد.البته به گفته خالقی، حمل کالا بهوسیله یک کامیون ترکیهای برای فعالان اقتصادی ایرانی بهصرفهتر از حملونقل با تریلی ایرانی است، ایرانیها کامیون خود را گران میخرند درحالی که سوخت در داخل کشور ارزان است اما تا زمانی که یک مسیر بینالمللی را طی میکنند، از سوخت گران استفاده میکنند که این موارد میتواند بر قیمت تمام شده کالاهای تولید داخل یا کالاها و موادی که از خارج وارد کشور میشود، اثر سوء داشته باشد.وی خاطرنشان کرد: بالاخره هر کالایی که از مبادی ورودی و خروجی کشور وارد میشود، هزینههای حملونقلی دارد که این روند در قیمت تمام شده کالا اثر میگذارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.