كاميونهاي فرسوده مهمترین مشكل حملونقل كشور
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگاني، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: مهمترين مشكل ناوگان حملونقل كشور در شرايطي فعلي عدم نوسازي كاميونهاي فرسوده است.
مجتبي بهاروند اظهار کرد: مشكلات مربوط به حملونقل اكثرا كشوري بوده است به طور مثال قانون عبور گمركي كه عليرغم اصلاحات انجام شده در آن هنوز سليقهاي اجرا میشود و به مبحث ترانزيت آن توجهي نشده است.
وي با اشاره به اينكه براي حل مشكل كاميونهاي فرسوده به صورت موقت كاميون واردات میشود، اظهار كرد: متاسفانه گمرك در اين خصوص شركتهاي حملونقل را دچار مشكل و كاميونها را مصادره كرده است درحالي كه طبق قانون اگر قاچاق در محفظ بار پيدا شود شركت حملونقل مقصر است اما مسئوليت كاميون فروخته شده متوجه شركت نيست.
بهاروند عوارض حملونقل، قوانين گمركي و موضوعات مربوط به ناوگان را از جمله مشكلات حملونقل كشور دانست و افزود: خوشبختانه نسبت به سالهاي قبل اقدامات خوبي انجام شده اما هنوز با ترانزيت مطلوب ارزآمد فاصله داريم چرا كه ترانزيت با ديدي سختگيرانه دنبال شده و ارزش ارزآوري آن ناديده گرفته ميشود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگاني، صنایع، معادن و کشاورزی خصوص مشكلات مربوط به كاميونهاي فرسوده، خاطرنشان كرد: تاكنون طرحهاي مختلفي براي حل این مشکل ارائه شده اما هنوز مشكلات زيادي وجود دارد، برای مثال خريد كاميونهاي فرسوده و خارج كردن آنها از رده با ميزان حقوق و عوارض فعلی امکانپذیر نیست.
وي با بيان اينكه اتاق بازرگاني بايد مظهر عمل و حركت باشد، عنوان كرد: متاسفانه سرعت حركت اتاق بازرگاني بسيار كند بوده وعملا طی دو ماه قبل و بعد از انتخابات فعاليتي نداشته كه اميدواريم هر چه سريعتر كميسيون حملونقل تشكيل شود و چارهای براي صنعت ترانزيت كشور بیندیشد.
بهاروند عبرت گرفتن از تجارب كشورهاي موفق در زمينه حملونقل را ضروري دانست و اظهار كرد: مسئولين بايد از ديد كاسبكارانه و منافع آني و كوتاهمدت خود دست بردارند واز تجربيات آن كشورها كه با پايين آوردن سود ناوگان خود را نوسازي كردند استفاده كنند.
وي در نظر گرفتن سود كم براي تسهيلات مربوط به نوسازي ناوگان حملونقل را ضروري دانست وافزود: عملي شدن اين ايده باعث ايجاد اشتغال پايدار و ارزآوري ميشود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگاني، صنایع، معادن و کشاورزی با بيان اين كه حمايت دولت بايد باعث رشد صنعت باشد نه افت آن، خاطرنشان كرد: بايد برنامهاي چند ساله تدوين شود تا با پرداخت حقوق و عوارض كم به شيب جهاني برسيم چرا كه عوارض بالا و جلوگيري از ورود كاميون باعث واگذاري صنعت حملونقل به كشورهاي خارجي ميشود.
66 تعداد بازدید
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.