حجم قابل توجهی کالا در گمرک استان دپو شده است؛ کمبود ٢٠٠واگن برای صادرات
٥سالی از مطرح شدن مشکلات و کمبودهای مقطعی واگنهای صادراتی استان میگذرد و در تمام این مدت و با اوج گرفتن کمبود واگن، مسئولان استانی پیگیریهای لازم را برای تامین واگن داشتند اما با این وجود، صورت مسئله که همان تفاوت واگنهای ما با آسیای میانه است همچنان پابرجاست و اذعان صاحبنظران حوزه صادرات ریلی که میگویند: با تدوام این مشکل ما نمیتوانیم از واگنهای خود استفاده کنیم و باید چشم بهراه واگنهای وارداتی به کشور برای حمل کالای خود به آسیای میانه باشیم.
در همین ارتباط رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسانرضوی در گفتگو با ما، بار دیگر به مشکل دیرینه کمبود واگن صادراتی برای صادرات ریلی در استان اشاره کرد و گفت:در هشت ماه گذشته و با پیگیری مسئولان استان مشکلی برای واگن صادراتی نداشتیم اما ٢٠روزی است که مشکل کمبود واگن صادراتی در استان دوباره قوت گرفته و حجم قابل توجهی از کالاهای صادراتی استان در راهآهن استان و انبارها روی دست صادرکنندگان مانده است.
محمد حسین روشنک در ادامه با اشاره به پیگیریهای استانداری، راهآهن و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسانرضوی برای رفع این مسئله عنوان کرد: ما در حدود ١٥٠تا٢٠٠واگن برای کالاهای صادراتی استان که بخش قابل توجهی از آن را سیمان به خود اختصاص میدهد، نیاز داریم که در این راستا و با پیگیریهای صورت گرفته امیدواریم مشکل کمبود در چند روز آتی برطرف شود.
احتمال لغو برخی از قراردادهای ما با طرف خارجی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسانرضوی در پاسخ به حجم وزنی و ریالی کالاهای دپو شده در انبارها و راهآهن استان، گفت: با توجه به تنوع کالاهای صادراتی نمیتوانم رقم دقیقی از حجم و ارزش ریالی کالاها به شما ارائه دهم اما آنچه که باید به آن اذعان کرد این است که بخشی از قراردادهای صادرکنندگان ما با طرفهای خارجی با مشکل مواجه شده است و اگر کالاها به موقع به دست آنان نرسید احتمال لغو شدن برخی از این قراردادها وجود دارد.
صادرات محور نیستیم
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسانرضوی در ادامه به مشکلات صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: متاسفانه نه دولت فعلی و نه دولتهای قبلی با وجود همه شعارهایی که میدهند، صادرات محور نبوده و نیستند.روشنک با اشاره به مصداقها و چالههای پیشروی صادرکنندگان اظهار کرد: اگر ما صادرات محور هستیم چرا مشکل واگن از سوی وزارتخانه پیگیری نمیشود، چرا قیمت کامیون در ایران باید سه برابر قیمت کامیون در ترکیه و پاکستان باشد و ما باید از کامیونهای کشورهای آسیانه میانه استفاده کنیم و در نهایت اینکه چرا سازمان امور مالیاتی ممیزی از صادرکنندگان استان برای بازرگانان توریستی که به ایران و استان ما میآیند و ما کالای مورد نیاز آنان را تامین میکنیم، دریافت میکند.
٤٠ واگن وارد مشهد شد
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بینالملل استانداری خراسانرضوی نیز در همین ارتباط و در گفتگو با ما اظهار کرد: موضوع واگنهای صادراتی استان ما برمیگردد به تفاوت واگنهای ما با واگنهای آسیای میانه و با توجه به آنکه از نظر اندازه، واگنهای آسیای میانه از واگنهای ما بزرگتر هستند امکان خط سیر واگنها ما در این کشورها وجود ندارد.
رسولیان با تاکید بر آنکه صادرات ریلی استان ما منوط به دریافت بار وارداتی از این کشور و استفاده از واگن خالی شده برای صادرات کالا است، افزود: در هفته اخیر ورود واگنها از آسیای میانه به کشور ما کمتر شد و این مسئله خود سبب دپوی کالاهای صادراتی استان شد.
وی به پیگیریهای صورت گرفته از حوزه مسئولان استانی اشاره کرد و افزود: آن گونه که مدیرکل راهآهن استان به من خبر داد پنج شنبه ٤٠ واگن وارد مشهد شد و در این هفته نیز تعداد دیگری واگن برای انتقال کالاهای صادراتی استان وارد مشهد میشود.
به دنبال امضای توافقنامه برای ورود واگنها کشور به آسیای میانه
وی به جلسه مشترک ایران و ترکمنستان برای ورود واگنهای ایرانی به آسیای میانه نیز اشاره کرد و گفت: این جلسه هفته گذشته برگزا شد و در آن موضوع ورود واگنهای ایران به آسیای میانه و امضای توافقنامه در حوزه آسیانه میانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امیدواریم با تداوم این جلسات و امضای توافقنامه در آیندهای نزدیک شاهد رفع این مسئله باشیم.
راضیه علیرضایی، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی نیز از پیگیری حل مشکل کمبود واگنهای صادراتی خبر داده و گفت: پیرو مذاکره تلفنی و با توجه به پیگیریهای ویژه بهعمل آمده از راه آهنهای ترکمنستان و تاجیکستان اولین پارتی واگن امدادی بهنام راه آهن ایران جهت حمل کالاهای صادراتی وارد کشور گردید و پیگیری خواهیم نمود که این روند ادامه یابد و مشکلی برای حمل کالاهای صادراتی پیش نیاید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.