مشکلات قطعهسازان خراسانی دامنگیر کارگران شد؛ تعدیل ١٠٠٠نیرو در یک هفته!
سایه سنگین رکود بر سر صنایع کشور حالا کار را به صنعت قطعهسازی و مظلومترین اقشار یعنی کارگران کشانده است. تنها در دو هفته گذشته نزدیک به ١٠هزار نفر در صنعت قطعهسازی تعدیل یا تعلیق شدهاند و به گفته عضو هیئت مدیره انجمن قطعهسازان خودرو، این تعداد قطعاً افزایش پیدا خواهد کرد. محمدرضا نجفیمنش با بیان اینکه درحال حاضر هزار و ٢٠٠شرکت قطعهساز در کشور وجود دارد، اظهار کرد: حدود ١٩٠هزار نفر بهطور مستقیم در این شرکتها مشغول به کار هستند و تعداد بیشتری در زنجیره تأمین، یعنی شرکتهای تأمینکننده مواد اولیه قطعهسازی، فعال هستند و بعید نیست که تعداد این تعلیقها به ٣٠هزار نفر هم برسد. حال باید دید خراسان رضوی که یکی از قطبهای قطعهسازی کشور است در چه شرایطی بهسر میبرد و مسئولان ذیربط چه تدبیری برای حل این مشکل سنجیدهاند؟
قطعهسازان طلبکار از دولت
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به مشکلاتی که قطعهسازان را در تنگنا قرار داده است، اظهار کرد: بخشی از مشکلات قطعهسازان که بهدلیل مطالبات پرداختنشده ازسوی خودروسازان بهوجود آمده است، بدهی به بانکها و دستگاههای خدمترسان مانند گاز، آب، برق و … است.
سیدحسن حسینی افزود: حدود دو هفته پیش جلساتی را با استانداری در رابطه با حل مشکلات داشتیم که علاوهبر خرید دین از محل چکهای دریافتی، دستگاههای خدمترسان نیز موظف شدند همکاری و مساعدت لازم را با قطعهسازان به عمل بیاورند.وی ادامه داد: در حال حاضر دو خودروساز بزرگ کشور دولتی هستند و میتوان گفت قطعهسازان در یک سو از دولت طلبکار و در سوی دیگر به دولت در قالب دستگاههای خدمترسان بدهکار هستند؛ بنابراین راهکاری اندیشیده شد تا این تهاتر انجام شود اما اینکه تا چه حد اجرایی شده است، مشخص نیست. این مقام مسئول درباره مشکل تعدیل نیرو تصریح کرد: طبیعی است که نیروی انسانی برای تولیدکننده از هر سرمایهای بالاتر است اما یک نیرو تا چه مدت میتواند بدون حقوق و دستمزد کار کند، بنابراین چارهای جز تعدیل باقی نمیماند.
موج بیکاری آغاز شده است
در این ارتباط مدیر دفتر سابکو شرق کشور به شهرآرا گفت: در حال حاضر حدود ۵٠هزار نیرو در صنعت قطعهسازی استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند، اما موج بیکاری شروع شده است و بسیاری از قطعهسازان ناچار به تعدیل نیروهای خود شدهاند.سهیل داورپناه به کاهش ظرفیت تولید کارخانجات تولید قطعات خودرو اشاره کرد و افزود: از سه ماه پیش تاکنون، شیفتهای دو و سه کارخانهها تعطیل شده و ظرفیت تولید به ٣٠ تا ۴٠درصد کاهش پیدا کرده است. وی ادامه داد: هماکنون در شرکتهای بزرگ قطعهسازی استان، تعدیل آغاز شده و در روزهای اخیر، تنها شاهد تعدیل هزار نیرو در عرض یک هفته بودیم.این کارشناس صنعت قطعهسازی خودرو با بیان اینکه کمکهای جزئی دولت به صنعت خودروسازی گرهی از کار قطعهسازان نمیگشاید، اظهار کرد: دولت وعده پرداخت ٢٠٠میلیارد تومان به خودروسازان داده که هنوز محقق نشده است و اگر محقق هم شود، عدد آن در مقابل تولیدی که انجام میشود و بدهی خودروسازان به قطعهسازان خیلی ناچیز است.
وی درباره تأثیر تکنرخیشدن ارز بر صنعت قطعهسازی خاطرنشان کرد: درحال حاضر قطعهسازان، مواد اولیه را با ارز آزاد تهیه میکنند و اگر قیمت آن تک نرخی شود، میتواند ١٠ تا ٢٠درصد کاهش هزینه را برای قطعهسازان به همراه داشته باشد. داورپناه با بیان اینکه مشکل اصلی قطعهسازان در تکنرخیشدن ارز نیست، بلکه در مسائل مربوط به تحریم و مبادله پول است، گفت: پس از تحریمها قطعهساز ناچار است خرید خود را نقدی انجام دهد درحالیکه در گذشته ٣٠درصد را پرداخت میکرد و مابقی را در آینده تسویه میکرد.
وی با اشاره به اینکه راهکار خروج از شرایط فعلی، تحریک تقاضاست، اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود تا مردم بتوانند وام گرفته و برای خرید خودرو اقدام کنند زیرا بازار هنوز اشباع نشده است و نیاز وجود دارد؛ بنابراین باید تقاضا تحریک شود و تا این چرخه راه نیفتد، مشکلات حل نمیشود. داورپناه با بیان اینکه به نظر نمیرسد کمپینها تأثیری بر کاهش فروش خودرو داشته باشد، خاطرنشان کرد: در سایر بازارها هم که بر علیه آنها کمپینی راهاندازی نشده است، شاهد رکود و کسادی بازار هستیم، بنابراین مشکل اصلی در نبود نقدینگی است.
٢٣٠میلیارد تومان، مطالبات ٢٠قطعهساز
اما عضو هیئت مدیره انجمن خودرو و نیروی محرکه خراسان رضوی با بیان اینکه راهاندازی چنین کمپینهایی قطعاً بر کاهش خرید خودرو تأثیرگذار بوده است، گفت: بدون تردید کمپین تأثیر خود را گذاشته و بخشی از ذخیره انبارها بالا رفته است.
جهانگیر رزاقی با بیان اینکه برای حل این مشکلات دستگاههای ذیربط باید اقدامات لازم را انجام بدهند، اظهار کرد: اگر این مشکل سریعاً حل نشود وارد بحران خواهیم شد و قطعهسازان ناچار به تعدیل نیروهای خود خواهند شد. وی از امضای یک تفاهمنامه بین بانک صادرات و سابکو خبر داد و افزود: قرار است براساس این تفاهمنامه ٢٠٠میلیارد تومان برای حل مشکل نقدینگی تزریق شود اما باید توجه داشت که مجموع مطالبات فقط ٢٠قطعهساز از خودروسازان، ٢٣٠میلیارد تومان است.
رزاقی تأکید کرد: باید سهم استان از محل تفاهمنامهها افزایش پیدا کند، مشکل فروش خودرو حل شود و تسهیلات لازم در واگذاریها صورت گیرد؛ در آن صورت میتوان امیدی به حل مشکلات داشت.عضو هیئت مدیره انجمن خودرو و نیروی محرکه استان با اشاره به اقداماتی که تاکنون از سوی استانداری و دیگر دستگاههای ذیربط برای حل این مسئله صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از تصمیمات بزرگی که در این راستا گرفته شده مربوط به بانکهاست و آن خرید دین از محل چکهای دریافتی از ایرانخودرو است.وی ادامه داد: در این صورت بانک ۵٠درصد از آن را برای مطالبات خود برداشته و ۵٠درصد باقیمانده را برای تأمین نقدینگی شرکتهای قطعهساز اختصاص میدهد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.