دکتر آروند و مهندس فارسیان در گفتگو با قدس عنوان کردند ؛ خودرو سازان عامل بروز مشکل در صنعت قطعه سازی
خراسان رضوی یکی از استانهای تأثیرگذار و قطبهای تأمین کننده قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی در کشور است، به طوری که تا قبل از رکود حاکم بر این صنعت، 18 درصد نیاز شرکتهای خودروساز از طریق واحدهای قطعه سازی این استان تأمین میشد.
بروز مشکلات اقتصادی بویژه رکود حاکم در بخشهای مختلف کشور که صنعت خودروسازی نیز از آن بینصیب نیست، موجب شد واحدهای تولیدکننده قطعات در خراسان رضوی نیز با چالش مواجه شوند، به طوری که استاندار خراسان رضوی در جلسهای به وضعیت بحرانی قطعه سازی در این استان اشاره کرد.
*سهم 18 درصدی با 8 هزار اشتغال
رئیس هیأت مدیره قطعه سازان خراسان رضوی با بیان اینکه تا قبل از بروز مشکلات 65 شرکت در استان از 15 تا 20 سال پیش در امر تولید قطعات خودرو فعال بودند، گفت: تولیدات این شرکتها با اشتغال هشت هزار و 500 تا 600 نفر تأمین کننده 18 درصد نیاز صنعت خودروسازی کشور بود.
ابوالقاسم آروند در گفتوگو با خبرنگار ما افزود: در حال حاضر شمار واحدهای قطعه سازی در استان 50 تا 55 واحد به صورت فعال و نیمه فعال است که بین پنج تا 10 واحد نیز تعطیل شده است.
*تعدیل 2 هزار نفر طی 2 ماه!
وی اضافه کرد: به دلیل رکود و مشکلات دیگر در حال حاضر حدود دو هزار نفر در صنعت قطعه سازی استان از دو ماه پیش تعدیل شده اند.وی مهم ترین مشکل قطعه سازان را کاهش سفارش از طرف خودروسازان، نقدینگی پایین و فروش نشدن خودرو در سطح کشور اعلام کرد و گفت: فروش نشدن خودرو سبب شده برگشت پول از خودروسازان به قطعه سازان طولانی و گاهی با پرداخت نشدن مواجه شود.
*افت 50 درصدی تولید
وی ادامه داد: در 6 ماهه اول سال جاری تولیدات صنعت خودرو از جهش و افزایش 10 تا 15 درصدی برخوردار بود، اما بعد از شهریور ماه این رشد روند کاهشی پیدا کرد و در حال حاضر تولیدات قطعه سازان استان معادل 50 درصد 6 ماهه اول سال است.
وی در خصوص دلیل بروز این مشکلات نیز یادآورشد: یکی از دلایل، مربوط به رکود اقتصادی حاکم بر کشور است ودیگری توان اقتصادی شرکتهای قطعه سازی برای تجهیز و نوسازی ماشین آلات است که به دلیل نداشتن نقدینگی نمیتوانند به روز باشند.
وی در مقایسه وضعیت قطعه سازی خراسان رضوی با دیگر استانهای کشور مانند اصفهان نیز خاطر نشان کرد: خراسان رضوی در حال حاضر تأمین کننده 10 تا 12 درصد قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور است و از این حیث در جایگاه دوم یا سوم کشور قرار دارد، البته اگر با ظرفیت اسمی کار کند و نقدینگی مورد نیاز آن تأمین شود، پس از تهران در رتبه دوم قرار میگیرد.
*تلاشهای استاندار برای برون رفت قطعه سازان از بحران
رئیس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی در خصوص کمکهای متولیان استان از جمله استاندار برای خروج قطعه سازان از بحران اذعان داشت: تلاش استاندار خراسان رضوی و متولیان سازمان صنعت، معدن و تجارت بر این معطوف است که شرکتهای قطعه سازی از این مخمصه خارج شوند و در این خصوص مذاکراتی نیز در سطح مرکزی و تهران انجام و کار در حال پیگیری است.
*طلب 230 میلیارد تومانی از خودروسازان
وی درباره میزان طلب قطعه سازان استان از خودروسازان کشور اظهار داشت: این میزان طلب متغیر است، با این حال آخرین رقمی که به استانداری بابت طلب 20 شرکت قطعه ساز استان تا تاریخ 25 شهریور ماه سال جاری اعلام شده 230 میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: همچنین طلب 90 روزه این تعداد شرکت نیز از خودروسازان حدود 120 میلیارد تومان است.
*قطعه سازان همیشه بی پول!
اما به اعتقاد یک قطعه ساز، عامل اصلی بحران ایجاد شده در صنعت قطعه سازی، خودروسازان هستند.کیومرث فارسیان در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: قضیه این است که تمام انرژی را قطعه سازان صرف میکنند، اما این خودروسازان هستند که در خروجی کار بیشترین عایدی و سود را کسب میکنند.
وی با بیان اینکه خودروسازان مسیرشان را از قطعه سازان جدا کردند، افزود: خودروسازان از قبل پول خودرو را از مشتری دریافت میکنند، بنابراین تا زمان تحویل خودرو که بین 6 ماه تا یک سال است، دستشان جلوتر است و با تولیدات قطعه سازان تولید میکنند، اما همین خودروسازان پول قطعه سازان را 6 ماه تا یک سال دیرتر میپردازند، بنابراین قطعه سازان همیشه به دنبال تأمین نقدینگی هستند.
*خودروسازان مقصر بروز مشکل در صنعت قطعه سازی
وی با اشاره به نیاز قطعه سازان به نقدینگی، گفت: اگر خودروسازان پول ندارند، چرا برای خرید دو تیم ورزشی که هیچ ارتباطی به صنعت خودرو ندارد، تمایل داشتند و یا با وجود بدهکاری، چه نیازی است در برخی کشورها در حوزه خودرو سرمایه گذاری کنند. بنابراین اگر قطعه سازان به مشکل برخوردند، به خاطر عملکرد خودروسازان است.
وی با بیان اینکه ممکن است این صحبت ها به مذاق خودروسازان خوش نیاید، تصریح کرد: واقعیت این است که حداکثر تعدیل قیمت قطعات خودرو به خاطر ضررهای هنگفت قطعه سازان دو برابر شده است، اما در همین شرایط نرخ خودرو سه تا سه و نیم برابر شد و جا برای کاهش 30 درصدی قیمت خودرو وجود دارد و نیازی به دریافت وام توسط مردم و مقروض شدن آنها به سیستم بانکی برای خرید خودرو نیست.
عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی با اشاره به تعدیل نیرو در واحدهای قطعه سازی به خاطر مشکلات خاطر نشان کرد: حال باید پرسید در حالی که قطعه سازان حدود یک چهارم تا یک پنجم مجبور به تعدیل نیرو شدند، آیا خودروسازان نیز تعدیل نیرو داشتند یا هزینه آن را مردم پرداخت میکنند.
*کاهش نیرو از 200 به 40
وی با اشاره به سابقه 20 ساله در تولید قطعات خودرو گفت: شرکت در ابتدای کار با پنج نیرو شروع به کار کرد و با رشد و افزایش ظرفیت این شمار به 200 نفر رسید، اما از سال گذشته با شروع تعدیل نیرو این تعداد در حال حاضر به 40 نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه در شرایطی که واحدهای تولیدی مشکل دارند، چرایی افزایش چهار تا پنج برابری مالیات و نرخ بهرههای بانکی نیز جای سؤال دارد، گفت: کدام مسؤول و ریاضی دانی میتواند محاسبه کند که چگونه واحدی با وجود کاهش تولید و افزایش هزینهها میتواند سود داشته باشد که بتواند مالیاتهای چند برابری و بهرههای بالای بانکی را پرداخت کند.
وی ادامه داد: یا باید با صراحت به تولیدکنندگان گفته شود، فعالیت تولیدی را جمع و تعطیل کنند و واردات هدف است، همان طوری که اکنون شمار واردات خودروهای چینی افزایش یافته است یا اینکه واقعاً به مسایل تولید توجه و رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه تولید کنندگان برای حفظ تولید و اشتغال به در و دیوار میزنند، گفت: اما باید پرسید تولیدی که به سرم اقتصادی وصل است، چقدر میتواند در سی سی یو باشد. این بیمار با یک فشار به سردخانه و با یک شوک به بخش میآید. برای صنایعی که هر روز قوای آن رو به تحلیل است، چه تدبیری و چه امیدی برای رشد و شکوفایی وجود دارد.
*تقابل خودروسازان با قطعه سازان!
این فعال صنعتی اضافه کرد: واقعیت این است به جای اینکه خودروساز و قطعه سازان در کنار هم باشند، اما همراه نبودن خودروسازان، قطعه سازان را نابود کرد، البته خودشان هم نابود میشوند و در حال حاضر شرایط به گونهای است که خودروسازان و قطعه سازان در دو ناو جنگی و مقابل هم قرار دارند که به هم شلیک میکنند.
کیومرث فارسیان درباره استفاده خودروسازان از قطعات چینی به جای استفاده از تولیدات داخلی نیز تصریح کرد: این مسأله وجود دارد. بحث این است که تشکیلات شرکتی مانند ما در شاندیز است و مسؤولان خودروسازان کشور برای خرید قطعات باید به مشهد بیایند، در حالی که برای خرید از چین باید به شانگهای سفر کنند و خوب طبیعی که شانگهای بهتر از مشهد است!
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.