حل مشکلات صادرات شاید امسال و شاید هم وقتی دیگر!
ماهنامه اقتصاد آسیا – صادرات بعنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را ایفا می کند . از سوی دیگر صادرات امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیا کرده وبنگاه های تولیدی را قادر می سازد از محدودیت های بازارداخلی رها شده و توسعه صادرات، بازارهای جهانی را هدف قرار داده و از صرفه های اقتصادی حاصل از مقیاس بیشتر بهره برداری کنند این درک در کشور ما که سالیان دراز با تکیه بر درآمد های نفتی برنامه ریزی کرده و اکنون با محدودیت های بین المللی، بحران های ارزی، تورم و رکود مضاعف روبرو می باشد ضروری تر به نظر می رسد. برای بررسی گوشه هایی از اوضاع صادرات کشور با توجه به آمار های موجود و مشکلات متعدد فراروی آن، نظر تعدادی از مسوولان و کارشناسان و صادرکنندگان را جویا شدیم
آيا شرايط صادرات پس از تفاهم هاي اخير و زمزمه هاي رفع تحريم ها تغييري كرده است؟
عدم حل مشکلات ساختاری اقتصاد کشور بدون تعامل سارنده با اقتصاد جهانی
مهندس افخمیراد
رییس سازمان توسعه تجارت
مشکلات اقتصادی کشور ساختاری بوده و با مسکّنهای مقطعی قابل رفع نیست. تجربه تمامی کشورهای موفق نیز به خوبی نشان میدهد که این مشکلات ساختاری بدون تعامل سازنده با اقتصاد جهانی قابل حلّ وفصل نخواهد بود.
سال گذشته در همین روز که هنوز فرجام مذاکرات هستهای در هالهای از ابهام قرار داشت، بر این نکته تأکید داشتیم که از الان به فکر استفاده حداکثری از فضای پساتحریم باشیم و در این زمینه به اهمیت کلیدی تسریع در عضویت ایران در سازمان توسعه تجارت WTO اشاراتی داشتم. امروز هم که در آستانه اجرایی شدن برجام قرار داریم به جد معتقدم که دیپلماسی اقتصادی و در راس آن الحاق به WTO باید در راس برنامههای پساتحریم قرار گیرد.
در حوزه صادرات غیرنفتی نیز بهرغم رشد قابل توجه در سالهای اخیر با ترکیب صادراتی غیرمطلوبی مواجهیم. امروز میزان صادرات کالاهای واسطهای از 57% در سال 1383 به حدود 73% در سال 1393 رسیده است و ارزش افزوده صادرات صنعتی ما بسیار پایین است. البته در شش ماهه اول امسال بهرغم این که میزان دلاری (و نه وزنی) صادرات به دلیل رکود و پایین آمدن قیمت کالاهای اصلی صادراتی، کاهش نشان میدهد، اما در صادرات بخشهای با ارزش افزوده بالا رشد داشتهایم.
در ترکیب کالاهای صادراتی، به غیر از صادرات محصولات سنّتی مانند فرش، پسته و زعفران و نیز میعانات گازی، در سال گذشته حدود 28 درصد صادرات غیرنفتی ما را تشکیل داده است. متاسفانه در این بخش نیز قادر به توسعه صنایع تکمیلی و پایین دست نبودهایم. این در حالی است که کشورهای همسایه مانند عربستان پس از عضویت خود در WTO در سال 1384 به رتبه هشت جهان در جذب سرمایهگذاری خارجی رسیده و در صادرات بخش محصولات شیمیایی خود جهش قابل ملاحظهای ایجاد کردهاند.
آمارها نشان میدهند که کشور ما در سالهای قبل از 1384 رشد قابل توجهی در شاخصهای اقتصادی، نهادی و جذب سرمایهگذاری خارجی داشته است که حتی در مواردی به استانداردهای کشورهای موجود در سازمان جهانی تجارت دست یافته بودیم و متأسفانه در سالهای اخیر به دلایل داخلی و خارجی مخصوصاً تحریم در بسیاری از این شاخصها افت قابل ملاحظه داشتهایم و از ضوابط سازمان جهانی تجارت فاصله گرفتهایم که نیاز مجدد به اصلاحات در قالب برنامه ششم توسعه به شدت احساس میشود.
رفع تحریمها آغازی برای رشد تولید و صادرات کشور
یوسف حسن پور کارسالاری
رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
براساس برنامهریزی به عملآمده، سال 2016 میلادی آغازی برای برطرف شدن تحریمها و شروع رشد تولید و صادرات محسوب میشود که بهبود فضای کسب وکار را به دنبال دارد.
واقعیت این است که تحریمها بر اقتصاد کشور تاثیر منفی داشته و علاوه بر تولید، موجب نزول صادرات شده است اما اکنون انتظار میرود براساس اجرای توافق برجام، بار دیگر شاهد ارتقای تولید و صادرات در بخشهای مختلف باشیم.
امروز چنانچه قرار باشد در جامعه پول تزریق شود، این منابع باید به بخش صنعت و تولید اختصاص یابد، درعین حال براساس آمار بانک مرکزی طی سالهای 1352 تاکنون موجودی سرمایه در بخش صنعت 10 درصد از کل موجودی بوده و این رقم هیچگاه از سطح یادشده رشد پیدا نکرد. سهم موجودی سرمایه مستغلات دراین مدت بیش از 40 درصد بوده و این موضوع نشانه ی مشکل اساسی اقتصاد ایران است. پیشبینی میشود، برطرف شدن تحریمها زمینه ی تحریک تقاضا را فراهم کند و رفع موانع تولید، بهبود شرایط کسب وکار را درپی خواهد داشت.
اجرای توافق برجام افزایش بهرهوری، جذب سرمایهگذاری خارجی، انتقال فناوریهای نوین و از سرگیری تولید صادرات محور را میتواند بهدنبال داشته باشد و سیاست اصولی این است که سرمایههای خارجی در مسیر تولیدات صادراتی جذب شود و این امر در فضای پساتحریم نیاز به بسترسازی دارد. اجرای توافق برجام میتواند ضامن رشد مستمر اقتصادی باشد و انشاا… نظاره گر سیاستهای نوینی را در عرصه صنعت، معدن و تجارت خواهیم بود.
لزوم تغییر نگرش واردات در پساتحریم به صادرات کالای با کیفیت ایرانی
مهندس حسن حسینی
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی
واقعیت این است که پس از توافق هسته ای اقدام های خوبی در حوزه تجارت خارجی درحال انجام است که ازجمله آنها می توان به ورود ده ها هیات خارجی ازکشورهای مختلف جهان به کشورمان اشاره کرد؛ اما آنچه که بخش خصوصی را نگران کرده است اهداف این هیات های تجاری است .ظاهرا بازار بکر کشورمان پس از تحریم برای اغلب آنها جذاب می باشد.
همانطور که بارها گفته شده، هدف اغلب این هیات ها فروش محصولات است لذا باید نگرش واردات درپسا تحریم به صادرات کالاهای با کیفیت ایرانی و توسعه صادرات به منظور رونق تولید و خروج از رکود تغییر کند.
عدم وجود برنامه برای توسعه صادرات در پساتحریم
محمد حسین روشنک
رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی
در شرایط فعلی تغییری مشاهده نمی شود ، البته امیدواری ایجاد شده که خود می تواند به توسعه صادرات کمک کند اما با وجود شعارهای فراوان در کشور باور واقعی برای مهم بودن صادرات وجود ندارد، باید ابتدا باور ایجاد شود تا به صادرات به عنوان کمک به اقتصاد تولیدی و اشتغال نگاه شود.
در اینجا ذکر این نکته را ضروری می دانم که در حال حاضر تشکل های بخش خصوصی آن گونه که باید به صادرات توجه ندارند ، تشریح این موضوع نيز بسیار طولاني است که باید در جای خود بیان شود ، صادرات در تشکل های بخش خصوصی مظلوم واقع شده است به خصوص این موضوع در اتاق ایران بعنوان حاشیه نگاه می شود ، در دیگر تشکل ها که اصلاً صادرات در حد شعار مطرح است تا کنون دولت و بخش خصوصی طرح واقعی برای توسعه صادرات در پسا تحریم ندارند و اتحادیه ها هم از امکانات لازم برخوردار نیستند، به طوری که نمی توانند برای تحقیق و بازاریابی اقدامی داشته باشند .
امکان توسعه بازار صادارت زعفران با رفع حریم ها
غلامرضا میری
رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان زعفران
شرایط صادرات زعفران پس از تفاهم ها تاکنون تغییري حاصل نگردیده است. البته شرایط تحریم بر صادرات زعفران تاثیري قابل ملاحضه نداشته که شرایط پس از تحریم بهبودي در زمینه صادرات بوجود آورد. عمده مشکل تحریم، انتقالارزحاصل از صادرات به کشور بود که آن هم با رابطه اي که صادرکنندگان در کشورهاي مختلف با افراد و صرافی ها دارندارزدریافتی را به صورت ریالی به حساب صادرکنندگان به بانک هاي کشور واریز می گردید، البته با رفع تحریم ها و بهبود روابط با کشورهاي جهان امکان توسعه بازار و سرمایه گذاري براي برند ینگ بوجود خواهد آمد.
چشم انداز صادرات در پسا تحریم امیدبخش خواهد بود
مهندس حمید بابازاده
رییس هیات مدیره انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی
هنوز زود است که عنوان کنیم شرایط بعد از تفاهمات 1+5 با ایران در حوزه صادرات غیر نفتی تغییر کرده و صادرات بیشتر شده است لیکن چشم انداز صادرات پس از رفع کل تحریم ها به خصوص رفع تحریم بانک ها و نفت امید بخش خواهد بود باید پس از تلطیف فضای اقتصادی و سیاسی کشور که توسط دولت تدبیر و امید با هماهنگی با سایر ارکان نظام که در دست انجام است محقق گردد تا بتوان اظهار نظر کرد. اما لازم به ذکر است که تجارت بین الملل به همان اندازه که به اقتصاد کشورها مرتبط است، به طور مستقیم تحت تاثیر سیاست و روابط دیپلماتیک کشورها قرار دارد و دیپلماسی دولت یازدهم توانسته روابط ایران با دنیا را بهبود بخشد.
لغو تحریم برای توسعه صادرات شرط لازم است اما کافی نیست
سید مهدی نوربخش
مدیرعامل صنایع کاشی نیلوفر
به دلیل اینکه هنوز تحریم ها لغو نشده است تا کنون در زمینه شرایط مبادلات بانکی و شرایط فعلی صادرات هیچ گونه تغییر محسوسی ایجاد نشده است. امید است پس از لغو کامل تحریم ها بخصوص سوئیفت شرایط بهتری برای مبادلات بانکی بوجود آید. لازم به ذکر است لغو تحریم ها برای توسعه صادرات شرط لازم هست اما کافی نیست. ده سال قبل تحریم ها نبود آیا وضعیت صادرات غیر نفتی مطلوب بود؟ به طور قطع خیر. همانطور که اشاره شد تقویت زیرساخت ها، کاهش تنش با کشورهای جهان، بها دادن به تولید و پشتیبانی منطقی از آن و استفاده از مدیران توانمند و آگاه، از ضروریات دیگر برای توسعه صادرات است.
پس از تفاهم هاي اخير چگونه مي توان بازارهاي صادراتي جديدي را براي فعالان اقتصادي گشود و به خصوص برای توسعه صادرات به کشورهای همسایه ازجمله افغانستان و عراق چه می توان کرد؟
لزوم اعطای تسهیلات برای حضور کارآفرینان در کشورهای هدف صادراتی
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی:با توجه به سابقه تاریخی و اشتراکات فراوان میان کشورمان وکشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان نیز نزدیکی شهرها به بازار مصرف ،برگزاری نمایشگاه های اختصاصی و کار آمد مطمئنا نقش مهمی در توسعه تجارت خارجی کشورمان و نیز رونق اقتصادی استان با توجه به ظرفیت های بالای بازار افغانستان و عراق ایفا می نماید.
با این توصیف، همانطور که مسوولان اعلام کرده اند با رفع محدودیتهایبین المللی در خصوص حضور گسترده شرکتهای ایرانی در سایر کشورها بخصوص در بخش خدمات فنی و مهندسی در آینده نزدیک شاهد گسترش روابط تجاری با کشورهای منطقه از جمله در بازار افغانستان و عراق خواهیم بود.
در این خصوص دیدار تجار دو کشور از نزدیک و توانمندیهای تولیدی و صادراتی کشور ایران به تجار کشورهای همسایه از اهمیت وافری برخوردار است .باید تاکید کنم ایران، افغانستان و عراق ریشههای فرهنگی و اعتقادی بسیار قوی با یکدیگر دارند که همین مسئله بستر را برای توسعه سایر سرمایهگذاریها به ویژه در زمینههای اقتصادی ، تولیدی چه در بخش های تولید کالا و محصول و چه در بخش های خدمات فنی ومهندسی فراهم میکند.
از سوی دیگر سازمان توسعه تجارت ایران با نگرشی استراتژیک به توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه بایستی به دنبال استفاده بهینه از این ظرفیت ها باشد و معتقدم بستر حضور فعال کار افرینان را بایستی دستگاه های مربوطه با اعطای تسهیلات ویژه به فعالان اقتصادی فراهم نمایند .
باید انتظارات کشورهای هدف صادراتی مورد توجه قرار گیرد
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی : می بایست در مرحله اول به بازار های هدف بعنوان نیاز واقعی توجه شود ، اگر این مهم محقق گردد موانع در مسیر صادرات به ویژه برای افغانستان برطرف خواهد شد ، به عنوان مثال باید انتظار افغانستان برای صادرات کالاهایي چون کنجد به ایران درنظر گرفته شود، اما در حال حاضر نگاه یک طرفه است، لذا مشکلاتی در توسعه صادرات به افغانستان که بازار هدف صادرات خراسان است وجود دارد.
لزوم پرداخت بخشی از هزینه حمل هوایی زعفران و هزینه شرکت در نمایشگاه و اعزام هیئت هاي تجاري
رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان زعفران : براي دست یابی به بازارهاي جدید و صادرات پایدار در کشورهاي مصرف کننده زعفران اولین فاکتور ثبات قیمتارزو قیمت زعفران است. با نوساناتی که در طول سال در بازار زعفران وجود دارد هیچ صادرکننده اي جرات بازاریابی و زیر بار تعهد تامین زعفران خریدار نمی رود. دومین فاکتور حمایت از صادرات و صادرکننده است که می توان با پرداخت بخشی از هزینه حمل هوایی زعفران و هزینه شرکت در نمایشگاه و اعزام هیئت هاي تجاري انجام پذیرد.
در رابطه با همکاری با کشورهای همسایه لازم به ذکر است که کشور افغانستان تولید زعفران را شروع کرده و به اندازه مصرف خودش زعفران تولید می نماید ولی می توانیم از فرصتی که هندوستان در اختیار تجار افغانی مبنی بر حذف تعرفه گمرکی ورود زعفران به کشور گذاشته با تجار افغانی همکاري ومشارکت نمائیم، البته با بسته بندي و برند ایران این کار انجام شود.کشورهاي همسایه از جمله عربستان سعودي، امارات متحده عربی، قطر، بحرین و کویت بازارهاي خوبی براي زعفران ایران هستند ولی کشور عراق علی رغم جمعیت قابل توجه زعفران در این کشور خیلی شناخته شده نیست و فرهنگ مصرف را مانند کشورهاي فوق ندارند.
خانه تکانی در باورها و افکار بخش دولتی و خصوصی برای صادرات پایدار
رئیس هیات مدیره ی انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی: بازارهای کشورهای همجوار بخصوص عراق و افغانستان برای صادرکنندگان و برای دولت بهترین فرصت بوده و می باشد اما با ریسک بالا . لذا بخش خصوصی و دولتی می بایستی اقدام های موثر مشترکی را برای توسعه صادرات کالا و خدمات در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام رسانند که انشاالله پس از رفع تحریم ها شاهد رشد صادرات باشیم. مطمئن باشید پس از رفع تحریم ها و ایجاد روابط مناسب با کشورهای جهان ، بخش خصوصی خود قادر خواهد بود بازارهای جدید را شناسائی نماید و فعالیت صادرات را به انجام رساند. اما برای صادرات مطمئن و پایدار بخش خصوصی و دولتی ما نیاز به رشد و خانه تکانی در باورها و افکار داریم و برای حضور پر رنگتر بخش خصوصی به طور کلی دولت می بایستی خود را کوچک تر از اینی که هست بنماید که البته نیاز به زمان و زمان بندی دارد.
چه انتظاري از سفارتخانه ها و رايزنان بازرگان ايران در بازارهاي هدف داريد ؟
دیپورت رایزنان ناکارآمد
رئیس سازمان توسعه تجارت جهانی: نقش و تلاش رايزنان بازرگاني براي توسعه مبادلات تجاري و خدمات با كشور محل ماموريت آنها بسیار مهم است و برطرف شدن تحريم ها فرصت مناسبي براي ارزيابي عملكرد اين نيروها در كشورهاي هدف است
داشتن اطلاعات جامع و كامل از ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود توليد كشور در بخش هاي مختلف صنعتي، معدني و كشاورزي را از جمله شاخص هاي رايزنان است و رايزنان بازرگاني بايد بازار كشورهاي هدف خود را به نحو مطلوب شناسايي كنند و چگونگي حضور كالاي ايراني در آن كشورها را مورد بررسي قرار دهند و به نظام تعرفه ایي كشور هدف، تسلط داشته باشند. همچنين راه هاي مختلف توسعه صادرات ايران را به آن كشور بررسي كنند.
رايزنان علاوه بر تسلط به زبان كشور هدف بايد روابط عمومي قوي داشته باشند و وضعيت مبادلات كالايي و خدماتي در بخش هاي مختلف را رصد كنند و با بررسي حجم تجارت بين ايران و كشور مربوطه ميزان تجارت را افزايش دهند. رايزن بازرگاني كه قادر نباشد حجم تجارت ايران را به آن كشور افزايش دهد، نشانه ی آن است كه نتوانسته ماموريت خود را به درستي انجام دهد.
فعاليت رايزنان مدام بررسي و رصد مي شود و رايزنان مي دانند كه اگر در كشورهاي هدف نتوانند به توسعه كالا و خدمات بپردازند، طبيعي است كه به ماموريت شان خاتمه داده مي شود. همچنین سعي كرديم د ر برخي كشورها ايرانياني كه سابقه اقامت طولاني در آنجا دارند و به حرفه تجارت مشغول اند را مورد ارزيابي قرار داده و از آنها نيز در اين امر استفاده كنيم.
نقش اساسی سفارتخانه ها و رایزنان های اقتصادی در شناسایی فرصت های صادراتی کشورهای هدف
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: بدیهی است که درکنار اتخاذ تمهیدات لازم برای تسهیل توسعه صادرات که به منزله تیر خلاص بر اقتصاد تک محصولی به شمار می آید، سفارتخانه ها هم باید فعال شده و رایزن های اقتصادی در شناسایی فرصت ها، فعالان اقتصادی استان و کشور را یاری نمایند.باید از همه ظرفیت های برای رونق تولید، توسعه صادرات محصولات با کیفیت ایرانی و در نهایت تحقق اقتصاد مقاومتی که تولید کلید آن است ، استفاده کامل ببریم.
در حال حاضر بیش از ۵۰۰ شرکت کاملاً ایرانی تنها در افغانستان به ثبت رسیدهاند و اکثر این شرکت ها در پروژههای بزرگ به عنوان مجری فعالیت میکنند. این در حالی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی بهدلیل مسافت زیاد، اختلاف زبان وفقدان امنیت، برای کار کردن مشکل دارند ولی این محدودیتها برای تجار ایرانی وجود ندارد، در این کشور مالکیت صددرصدی برای شرکتهای خارجی وجود دارد، تجارت آزاد است و هیچ محدودیتی برای سرمایهگذاری وجود ندارد، حقوق و عوارض گمرکی بسیار پایین است . سهم ایران از صادرات به افغانستان سالانه حدود دو میلیارد و 500 میلیون دلار است که میتوان آن را بابرنامه ریزی به پنج تا شش میلیارد دلار افزایش داد.در عراق نیز وضعیت مشابهی حاکم است . برای افزایش صادرات، سفارتخانه ها با شناسایی فرصت هاوتهدیدها و ابلاغ آن به صادرکنندگان کشورمان، نقش مهمی را ایفا می کنند.
عدم نقش سفارتخانه ها در توسعه صادرات
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی: سفارت خانه های ایران درکشور های خارج هیچ نقشی در توسعه صادرات ندارند و بیشتر مسیر واردات به کشور را هموار می کنند ، لذا باید تغییر اساسی در انتخاب سفرا و کارکنان سفارتخانه ها ایجاد شود بطوری که کسب بازار و صادرات کشور به محل ماموریت آنها به اولویت تبدیل شود این مهم وقتی محقق می شود که حجم صادرات کشور برای آنها امتیاز محسوب شود ، امری که در حال حاضر وجود ندارد و برای وزرات خارجه اولویتی در این مورد مشاهده نمی شود .
رایزنان بازرگانی باید شم اقتصادی داشته باشند
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان زعفران: رایزنان بازرگانی همانطور که از نامشان پیدا است باید از وضعیت سیاسی به بخش اقتصادي و بازرگانی تبدیل شوند و افرادي به کار گمارده شوند که از شم اقتصادي بالایی برخوردار باشند در این صورت آنها می توانند مبلغان و راهنماي خوبی براي صادرکنندگان باشند. می توان در کشوی که حضور دارند اطلاعات در زمینه هاي مختلف اعم از شناسایی تجار و بازرگانان که در زمینه زعفران فعالیت می نمایند و تحقیق در زمینه مقدار و نوع مصرف زعفران را انجام داده و در اختیار صادرکننده قرار دهند . همچنین هماهنگی براي آشنایی و تبادل نظر دو طرف در جلساتی که در یکی از کشورها برگزار می گردد به عمل آورد.
عدم تخصص رایزن های اقتصادی
سید مهدی نوربخش: مشکل عدم صدور روادید برای تجار و مشتریان کشورهای دیگر بالاخص افغانستان همواره تاثیر منفی بر خرید آنها داشته و دارد و این موضوع بارها توسط تولیدکنندگان و اتاق های بازرگانی و هیئت های تجاری در ملاقات با سفیر و کاردار جمهوری اسلامی ایران در افغانستان پیگیری و تسهیلاتی نیز برای معرفی شدگان قائل گردیده اند اما برخورد آنان با کوچکترین مانع اتلاف وقت آن هم در مقایسه با سایر کشورهای مورد نظر بر منفی شدن نظر مشتریان در مراجعه به تولید کنندگان ایرانی تاثیر گذار است و به طورکلی سفارتخانه ها و رایزنان بازرگانی ایران در بازارهای هدف ضعیف عمل می کنند ومتأسفانه از نظر ارائه آمار و اطلاعات بسیار ضعیف هستند و اکثر رایزنان بازرگانی در مسئولیت مربوطه متخصص و توانمند نیستند، فقط برای حل مشکلات ابراز همدردی می کنند.
صادر كنندگان از صندوق ضمانت صادرات چه توقعي دارند و آیا اين صندوق تا كنون به وظايف خود به خوبي عمل كرده است ؟
صندوق ضمانت صادرات باید برای جهش صادرات عمل کند
رئیس خانه صنعت ،معدن و تجارت جهانی: با توجه به اشتراکات فراوان ، رفت و آمدهای هیات های تجاری، ظرفیت های واحدهای تولیدی و معدنی وجود شرکت های مختلف و آشنا به بازار در سه کشور،قابلیت های فراوانی برای گسترش مبادلات اقتصادی، صنعتی و تجاری میان عراق وافغانستان و استان وجود دارد.
در این زمینه صندوق ضمانت صادرات با توجه به اهداف و رسالت خود بیشتر باید فعال شود؛ توقع این است که صندوق مذکورهموار کننده جهش صادراتی محصولات ایرانی باشد.
لزوم باز تعریف اهداف صندوق ضمانت صادرات
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی: صادرکنندگان واقعی هیچ گونه سهمی در صندوق ضمانت صادرات ندارند و باید تعریف و ماموریت جدیدی برای صندوق در امر صادرات مطرح شود و صندوق خود را موظف به توسعه صادرات بداند در این صورت است که مسوولان صندوق پاسخگوي صادرکنندگان خواهند بود، البته بعضی از بخش ها به ویژه خصولتی ها بر اساس ارتباطات، استفاده های موردی از صندوق دارند .
لزوم کاهش سود دریافتی صندوق ضمانت صادرات
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان زعفران: صندوق ضمانت صادرات به عنوان یک حمایت کننده از صادرات می تواند پایین ترین نرخ را از صادرکننده دریافت نماید چرا که صادرکننده زعفران با توجه به رقابت هایی که در بازار وجود دارد آنقدر سود دریافت نمی کند که بخشی از آن را بتواند به صندوق پرداخت نماید.
صندوق باید خود را با تحولات جدید هماهنگ کند
رئیس هیات مدیره انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی: در مورد عملکرد صندوق به این راحتی نمی توان اظهار نظر کرد چرا که عملکرد صندوق وابسته به امکانات و اختیاراتی است که دولت در اختیار گذاشته باشند با توجه به اینکه اکثر صادرات کشور ما به کشورهای با حاشیه ریسک بالا همراه است. البته صندوق ضمانت صادرات ایران نیز می بایستی با توجه به تحولات مثبتی که در حال اتفاق است خود را آماده و تجهیز برای پوشش انواع بیمه ها بنماید چون رقبای جدیدی حضور خواهند یافت .
صندوق ضمانت صادرات باید در سطح وسیع تری صادرکنندگان را پوشش دهد و از بروکراسی و دریافت تضمین های سنگین پرهیز کند تا صادرکنندگان بیشتری بتوانند از صندوق بهره مند شوند.
مهمترين مشكلات فراروي صادرات چيست و چه راهكارهايي را براي حل آنها پيشنهاد مي كنيد؟
نگاه بخش های مختلف تولیدی باید صادرات گرا شود
مهندس حسینی: بدون شک توسعه صادرات کمک موثری به رونق واحدهای تولید برای خروج ازرکود می باشد اما روند کاهش صادرات که از مدتی قبل آغاز شده است این رکود را بیشتر کرده است.
تشکل ها در راس آنها پارلمان بخش خصوصی می توانند نقش بسیار فعالی درسطح اقتصاد ملی و توسعه بازرگانی داشته باشند. مهم ترین رسالت آنها استفاده حداکثری از امکانات و مزیت های نسبی موجود در کشور برای رشد و توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از محل صادرات محصولات تولید شده در داخل است و در مرحله بعدی باید با برداشتن موانع و توانمندکردن ارتباطات بین المللی، شرایط را برای بازرگانانی که وظیفه خطیر بازاریابی محصولات داخلی در بازارهای خارج از ایران دارند را مهیا کرده و امکان توسعه تولید و گسترش کار آفرینی را با رشد صادرات کالا و خدمات ایرانی فراهم آورد.
این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم با شرایط حاکم بر اقتصاد کشورمان نقش بخش خصوصی برای تحقق این سیاست ها بسیار حائز اهمیت است ؛ نقشی که با اتخاذ تمهیدات لازم بایستی پررنگتر از گذشته شود تا با عزم فراگیر بتوان مراحل توسعه کشور را در شرایط سخت کنونی پشت سر گذاشت و وارد یک اقتصاد سالم با نشانه های شفافیت، رقابت پذیری و عدالت محور شویم.
هر کشوری که بخواهد روی پای خود بایستد باید تولیدات داخلی خود را در عرصه بین الملل به رقابت بگذارد تا به هدف اصلی خود برسد و این مهم جز با صادرات پایدار از طریق تولید و تجارت «هدفمند» میسر نمی شود. لذا باید تلاش کرد سیاست ها و برنامه ریزی ها برای تشویق و توسعه صادرات طرح ریزی گردد، در چنین شرایطی استعداد واردات به طور طبیعی به سمت مواد اولیه مورد نیاز تولید متمایل خواهد شد. با این باور ماموریت اصلی با تعیین استراتژی و راهبردهای کلان استان ، رقابتی نگه داشتن صنعت خراسان بزرگ از مسیر چانه زنی با دولت و بهبود محیط کسب و کار است.
بدیهی است که برای خروج از رکود و تجارت یک طرفه ،نگاه بخش صنعت، معدن هم بایستی بر تولید «صادرات گرا» استوار باشد . در این مسیر بایستی به گونه ای عمل کرد که با شناسایی دقیق مزیت های اقتصادی استان در بخش های گوناگون کشاورزی ، صنعت ، معدن و …ضمن بستر سازی برای توسعه و بسط صادرات کالاهای داخلی استان ، ظرفیت های واحدهای پیشرو در امر صادرات تکمیل و واحدهای جدید نیز با انجام مذاکرات لازم با متولیان ،براساس تولید با هدف صادرات شکل گیرد.
صادرات تنها راه حل مشکل واحدهای تولیدی و اشتغال
محمدحسین روشنک: ایجاد باور برای کمک واقعی به صادرات، اگر باور وجود داشت در بسته حمایت از اقتصاد کشور باید همان کاری که برای فروش خودرو انجام شده و نقدینگی به آن بخش مصرفی تزریق گردیده، به بخش صادرات هم تزریق می شد ، بسته حمایتی فقط برای رفع مشکل خودروسازان طراحی شده است و به دروغ اسم آن را گذاشته اند حمایت از تولید و فعال شدن اقتصاد. کلاهی که سر اقتصاد گذاشته شد ، در شرایط فعلی تنها راه برون رفت از مشکل واحد های تولیدی و ایجاد اشتغال پایدار در کشور ، صادرات کالاهای غیر نفتی است اما این موضوع آن گونه که باید در دولت و تشکل های بخش خصوصی به باور تبدیل نشده است .
وجود مشکلات جدی در زنجیره صادرات
مهندس بابازاده: این سوٌال شما بسیار حائز اهمیت است و پاسخ به آن قطعاً نیاز به زمان بیشتر برای بررسی و جمع آوری مشکلات فراروی صادرات می باشد. اما مواردی که که می توانم به آن اشاره کنم اینگونه است : صادرات خوب و اصولی یک زنجیره است که متاٌسفانه در کشور ما این زنجیره در تمام بخش های آن با مشکلات جدی مواجه است .خواهش می کنم در این جا خوب توجه و دقت نمایید مواردی که در اینجا مطرح می نمایم حاصل پانزده سال تجربه صادرات خدمات فنی و مهندسی می باشد لذا اشاره به راه کارها خود بیانگر وجود مشکلات است . برای پرهیز از اطاله کلام پیشنهادات خود را اعلام می نمایم.
-فرهنگ سازی- تعاملات اقتصادی و سیاسی برد – برد با سایر کشورها
– بهبود فضای کسب و کار ( هم در دولت و هم در بخش خصوصی) ، افزایش بهره وری
– کوچک شدن دولت به یک دهم فعلی و پاسخگو بودن به ملت
– کاهش هزینه های تولید و خدمات (صادرات خوب مبتنی بر تولید رقابت پذیر میسر است )
– رفع مقررات دست و پا گیر
– خارج شدن بانک ها از بنگاه داری و ارائه سرویس به مشتریان برابر با نرخ های جهانی
– عضویت ایران در بازار جهانی (WTO)
– تحول اساسی در بنگاه های اقتصادی و تشکل ها
– ایجاد فضای امن کاری برای فعالان اقتصادی
– حضور سرمایه گذاران ، بانک ها و بیمه های خارجی در ایران
مشکل افزایش تعرفه صادراتی از سوی سایر کشورها
سید مهدی نوربخش: متاسفانه مشکلات صادرات بیشتر مربوط به شرایط امنیتی و سیاسی کشورهای هدف بالاخص افغانستان و عراق که بیشترین میزان صدور به آن دو کشور انجام می شودبوده و از عهده مسئولین و برنامه ریزان این کشور خارج است اما عنایت به معضلات تولید کنندگان و سرمایه گذاران خیلی بیشتر از آنچه در مدت اخیر انجام شده است می بایست مورد توجه واقع گردد.از سوی دیگر کمبود ناوگان ترانزیتی نیز بر میزان صادرات تاثیرگذار است. همچنین نوع سیاست های کشورهای هدف و تعرفه های بالا در آن کشورها برای واردات موجب عدم رغبت به خرید از کشورما گردیده است از جمله ما در مقطعی صادرات قابل توجهی به کشور پاکستان داشتیم که با بالا رفتن تعرفه واردات کاشی در آن کشور خریدها قطع گردید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.