اصلي ترين مشکل صنايع خرد، مشکل ورود به بازار است
آرمان خالقي، کارشناس اقتصادي و عضو هيات مديره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران در گفت و گو با خبرنگار موج با بيان اين مطلب گفت: خدماتي در دوره هاي گذشته به صنايع کوچک و متوسط تعلق گرفت که از جمله آن ها مي توان به صندوق حمايت از صنايع کوچک اشاره کرد که متاسفانه علي رغم اين که صندوق بسيار مفيد فايده اي بود اما داشته هايش بسيار ضعيف بود که نمي توانست به بخشي از صنايع کشور کمکي کند.
وي در همين راستا افزود: بايد قوانيني پي ريزي شود تا اين صندوق سالانه اعتباري در جهت کمک به صنايع کوچک و متوسط داشته باشد و به اين ترتيب بعضي از مشکلات بخش هاي خرد اقتصادي به پيشرفت و توليد هرچه بيشتر برسد.
خالقي ادامه داد: با توجه به تورم و رکود وارده بر اقتصاد کشورمان، لازم است سالانه درصدي به اعتبارات اين صندوق افزوده شود و قدرت مالي آن را بيشتر کنند تا کمکي به صنايع خرد و متوسط باشد.
وي تصريح کرد: اتفاقي که در صنايع کوچک و متوسط کشورمان رخ داده اين است که به دليل مشکلات مالي همچنين که وضعيت کلي اقتصاد راکد و در تورم است اين بخش ها يعني صنايع کوچک مان يا کاملا تعطيل شده اند يا با حداقل ظرفيت آن ها نگه داشتن خود با کمترين ميزان توليد است که اين موضوعي جدي و متاسفانه وخيم براي اقتصاد کشورمان است که لازم است هرچه زودتر مورد توجه مرتبطين به اين حوزه قرار بگيرد.
خالقي خاطر نشان کرد: اگر قرار است به واحد هاي کوچک و مستقل در شهرک هاي صنعتي تسهيلاتي در قالب وام ها و اعتبارات اختصاص داده شود بايد هدفمند و با برنامه ريزي دقيقي تحقق يابد و با مشارکت خود ذي نفعان باشد نه صرفا طرحي که در رسانه ها مطرح شود و فايده اي براي واحدهاي توليدي کشورمان نداشته باشد.
وي گفت: اگر قرار است به فضاي اقتصادي پس از تحريم هاي بين المللي وارد شويم بايد سياست ها و برنامه هاي جديد و تدبيري هوشمندانه داشته باشيم و به پيش برويم.
خالقي تاکيد کرد: مشکلات ما در حوزه صنايع خرد و متوسط و در مجموع مشکلات اقتصادي کلان کشور صرفا با ارائه تسهيلات بانکي حل نخواهد شد و نياز به وجود سياست هاي کلان اقتصادي مانند سياست هاي تشويقي و برنامه هايي که موجب افزايش توان توليد کنندگان واحد هاي خرد و متوسط است، عملياتي شود.
عضو هيات مديره خانه صنعت و معدن کشورمان در پايان گفت: اصلي ترين مشکل صنايع خرد و متوسط در کشورمان مشکل ورود به بازار است؛ چرا که بحث رقابت در اين سطح بسيار مورد توجه است و توليد کنندگان بايد هوشيارانه پيش روند تا پس از چندي دست از توليد نشويند. اساسا بايد بنگاه هاي توليدي به همان نسبت که در حال رشد و گسترش حوزه کاري خود هستند افراد مرتبط با همان حوزه نيز به رشد و تکاملي کارشناسانه برسند و در غير اينصورت شاهد توازن در توليد آن واحدها نخواهيم بود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.