آغاز برخورد با قاچاق و تقلب در عرضه برند خارجی
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعـت، معدن وتجارت خراسان رضوی از ساماندهی عرضهکنندگان پوشاک با نشان تجاری(برند) خبر داد و گفت: واحدهای عرضهکننده پوشاک خارجی با نشان تجاری(برند) مکلفند بهعنوان نمایندگی رسمی شرکتهای پوشاک خارجی فعالیت کرده و پوشاک خارجی را با کدشناسه معتبر عرضه کنند.
علی باخرد افزود: فروشندگان پوشاک با نشان تجاری (برند) که دارای تابلوی برند خاصی از پوشاک هستند، باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز فعالیت نمایندگی شرکتهای خارجی را دریافت کرده و در هنگام کنترل و نظارت به بازرسان سازمان ارائه دهند.
وی با بیان اینکه اجرای طرح ساماندهی واحدهای عرضهکننده پوشاک با نام برندهای خارجی، از ابتدای آذر در قالب شناسایی واحدها در استان آغاز شده است، اظهار کرد: در ادامه با اجرای مراحل اطلاعرسانی و عملیاتی، این طرح ادامه پیدا خواهد کرد.
این مقام مسئول هدف از اجرای این طرح را مدیریت برندهای خارجی موجود در بازار ایران، برخورد با تخلفات احتمالی از جمله گرانفروشی و تبلیغ خلاف واقع و مشخصشدن پوشاک قاچاق در قالب عرضه پوشاک برند دانست و اظهار کرد: ترغیب واحدهای صنفی و صنعتی به ایجاد برند و شناسنامهدارکردن محصولات، توسعه برندهای موجود، ایجاد انگیزش در واحدهای زیرپلهای برای اخذ مجوز بهمنظور معرفی برندهای خود و رعایت قانون و مقررات نظام صنفی و حقوق مصرفکنندگان از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
وی با اشاره به نحوه برخورد با واحدهای صنفی متخلف خاطرنشان کرد: اگر واحدی با نام یک برند معروف، مجوز لازم را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت نکرده باشد، از ادامه فعالیت آن واحد در قالب فروشندگی پوشاک برند جلوگیری میشود و پوشاک موجود در فروشگاه پس از بررسی مدارک واردات، بهعنوان کالای قاچاق تلقی و مطابق با ماده١٨ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام خواهد شد. لازم به ذکر است که براساس ماده١٨ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مراتب جریمه واحدهای صنفی متخلف در مرتبههای اول تا سوم شامل جریمه نقدی معادل دوبرابر، چهاربرابر و ششبرابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق، همچنین نصب پارچه یا تابلو بر سردر محل کسب بهعنوان متخلف صنفی و تعطیلی محل کسب بهمدت شش ماه میشود.
محل برخورد با پوشاک قاچاق مبدأ ورودی است، نه مکان عرضه
در این ارتباط دبیر اتاق اصناف مشهد با مثبت ارزیابیکردن طرح ساماندهی فروشندگان پوشاک با نام برندهای خارجی، گفت: برخی واحدهای صنفی، نمایندگی رسمی یک برند نیستند و صرفاً اسم آن را یدک میکشند؛ بنابراین نیاز به راهکاری بود تا از اعتماد مردم سوءاستفاده نشده و کالای تقلبی با قیمت بالا به آنها فروخته نشود.
افشاری ادامه داد: اما درکل، بحث مهم این است که محل برخورد و مبارزه با کالای قاچاق خارجی در واحدهای صنفی نیست، بلکه باید وضعیت را در مبادی ورودی این کالاها بررسی کرد؛ اگر تعرفهها نامناسب است آنها را اصلاح یا اگر در مرزها مشکلاتی وجود دارد، آنها را
برطرف کرد.
وی درباره ضعف واحدهای تولیدی داخلی در طراحی محصول و ایجاد برند که منجر به گرایش افراد به کالای خارجی شده است، اظهار کرد: برای یک تولیدکننده که پوشاکی را تهیه میکند، تغییردادن خط چرخ خیاطی کار مشکلی نیست، مشکل اصلی در بحث سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است که نمیتوانند روی طراحی و استخدام طراح برجسته، سرمایهگذاری کنند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.