واردات در طول یک ماه گذشته افزایش قابل توجهی داشته است هجوم برندهای خارجی به تولید داخلی
با آغاز دوره پساتحریم، شور و هیجان خاصی در بازارهای ایران، بهویژه پوشاک و کیف و کفش به چشم میخورد که این جوشوخروش شاید در نگاه اول نشانه بهبود اوضاع اقتصادی باشد اما کمی که ریزتر به مسئله نگاه میکنیم، به حضور پررنگ برندهای خارجی پی میبریم. تاجاییکه یافتن یک فروشگاه عرضه کالای ایرانی در یک پاساژ گاهی سخت و غیرممکن میشود. این در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی بدون کوچکترین حمایتی حالا در میدان رقابت با رقیبان بزرگ جهانی قرار گرفته اند.
آمار مقایسهای واردات به کشور در دی ماه و آذر ماه نشان از افزایش ١۵٠ تا ٧٨٠هزار دلاری صادرات کشورهای چین، امارات، کره جنوبی، ترکیه، سوئیس، هند و آلمان به ایران دارد.
در این ارتباط عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی به شهرآرا گفت: متأسفانه در حال حاضر و پیش از این، برندهای خارجی از راههای غیرمستقیم و مجاری غیررسمی مانند قاچاق و عرضه کالای تقلبی در کشور حضور داشته و اینکه حضور آنها رسمیت پیدا کند، هم به نفع مصرفکننده و هم به نفع دولت است تا درآمدی عاید آن شود.
مجتبی بهاروند، با بیان اینکه نباید صرفاً واردکننده باشیم، خاطرنشان کرد: باید واردات بهصورت هدفمند مدیریت شود و بهترین روش ممکن این است که با صاحب امتیاز برند توافق کنیم که همان کالا را در ایران با همان کیفیت تولید کند.
وی با اشاره به اینکه باید حضور برندها را یک فرصت نه یک تهدید قلمداد کنیم، گفت: متأسفانه تولیدات داخل کیفیت لازم را نداشته و مردم به سمت کالای خارجی گرایش پیدا کردهاند؛ بنابراین باید کیفیت را از طریق ایجاد فضای رقابتی افزایش دهیم.
بهاروند افزود: اگر فضای رقابتی ایجاد نشود، کیفیت نیز افزایش پیدا نمیکند؛ مانند صنعت خودرو که با تعیین تعرفههای سنگین برای واردات، تولیدکننده داخلی تلاشی برای افزایش کیفیت خودرو انجام نداد.
وی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی، اظهار کرد: باید دولت در یک دوره زمانی مشخص، از تولیدکنندگان داخلی حمایت و آنها را وارد رقابت میکرد تا کیفیت کالای داخلی افزایش پیدا کند، اما در حال حاضر دیگر چارهای نیست و نمیتوان جلوی ورود آنها را گرفت زیرا بهصورت قاچاق یا کالای تقلبی راه خود را باز خواهند کرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.