مهندس شرکاء و دکتر آروند : منتظر پایان تحریم های داخلی هستیم
با حاکم شدن رکود در صنعت کشور و نخریدن خودرو توسط مردم شرکتهای خودروسازی با کاهش ظرفیت به کار خود ادامه دادند و این روند تا بدانجا پیش رفت که بسیاری از شرکتهای قطعهساز افراد اقدام به کاهش نیروی کار خود کردند.
به گزارش شهرآرا، با این حال زارع، مدیرعامل ایرانخودرو روز گذشته اعلام کرد که وضعیت تولید خودرو در چند ماه اخیر بهتر شده؛ بهطوریکه این روزها سفارش دو خودروساز بزرگ به شرکتهای قطعه ساز بیشتر شده است. وی گفته است درحالیکه در سال۹۲ قطعهسازان معادل ۷۰۰روز کاری از ایرانخودرو طلب داشتند و حجم خودروهای ناقص بسیار زیاد بود، اما با تغییر مدیریت طلب قطعهسازان به ۱۲۰روز کاهش یافت و ۲۰هزار نیروی قطعه سازی که به دلیل کاهش تولید اخراج شده بودند، به سر کار خود برگشتند.
اتفاقی نیفتاده تا بازگشت به کار صورت گیرد
در همین رابطه رئیس هیئتمدیره انجمن خودرو و نیرومحرکه خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، درباره بازگشت به کار ٢٠هزار نیرو قطعهسازان کشور که مدیرعامل ایرانخودرو کشور عنوان کرده بود، اظهار کرد: به نظر بنده چنین آماری صحیح نیست و تاجاییکه من اطلاع دارم در استان چنین بازگشت به کار اتفاق نیفتاده است.
ابوالقاسم آروند عنوان کرد: ایجاد کار ربطی به رفع تحریمها ندارد، رفع تحریم خوب است و کارها را آسان میکند اما طرفهای خارجی به فکر این هستند که اجناس خود را در ایران به فروش برسانند اما هنوز به جز پژو صحبت از سرمایهگذاری که در ایران سرمایهگذاری کند، نشده است.
مشکلات قطعهسازان با سایپا
وی در رابطه طلب قطعهسازان از ایران خودرو سایپا خاطرنشان کرد: ایران خودرو برای پرداخت بدهیهای خود به قطعهسازان به صورت تهاتری عمل کرد و درحالحاضر طلب قطعهسازان از ایرانخودرو به حدود ١٢٠روز کاهش پیدا کرده است اما متاسفانه شرکت سایپا وضعیت خوبی ندارد و بدهی سایپا به قطعهسازان به بیشاز ١٨٠روز رسیده است که امیدوار هستیم این مشکل هرچه زودتر به پایان برسد.
آروند تصریح کرد: استان خراسان رضوی حدود ١٨درصد صنعت قطعهسازی کشور را داریم که در این حوزه درحالیکه دومین قطب قطعهسازی کشور بود، به رده سوم سقوط پیدا کرده است.
با سود ٢۴درصد نمیتوانیم رقابت کنیم
وی مهمترین چالش قطعهسازان را وضعیت بانکی و دارایی و مالیاتی کشور دانست و افزود: تا زمانی که این دو مشکل حل نشوند، هیچگاه مشکل قطعهسازان حل نخواهد شد و تا زمانی که سود بانکی از ٢۴درصد کاهش پیدا نکند و به میزان سود بانکی اروپا نرسد، قطعهسازی کشور قابل رقابت با اروپا نخواهد رسید.
تعدیل نیروی ٢هزار نفری کارگران از صنعت قطعهسازی استان
رئیس هیئت مدیره انجمن خودرو و نیرومحرکه خراسان رضوی عنوان کرد: متاسفانه از ابتدای سال جاری حدود ٢هزار نفر کاهش نیرو کار در شرکتهای قطعهسازی استان داشتهایم که امیدواریم این موضوع هرچه سریعتر حل شود و البته مشکلات با تدبیر و کار حلشدنی است؛ چراکه دولت تاکنون اقدامات خود را انجام داده است اما مشکلات ساختاری در اقتصاد کشور وجود دارد که حل این موضوع مهمترین اولویت دولت باید باشد.
وی افزود: امروز صنعت نیازمند مداراست و باید برای روی پا آمدن صنعت کشور با کاهش سود بانکی و تسهیل رفتار اداری به صنعت کشور کمک کرد.
منتظر پایان تحریمهای داخلی هستیم
همچنین رئیس انجمن ماشینسازی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه خوشبختانه امروز امید برای بهبود صنعت استان و در کنار قطعهسازی استان به وجود آمده است، اظهار کرد: ما منتظر هستیم تا بعد از انتخابات ٧اسفند فضای تولید استان روند روبهرشد بگیرد.
محسن شرکاء، با اشاره به پایان تحریمهای خارجی گفت: امروز تحریمهای داخلی گریبانگیر صنعت کشور شده است و امیدوار هستیم با پایان تحریمهای خارجی این تحریمهای داخلی نیز برداشته شود و امید و نشاط به فضای تولید کشور برگردد تا بتوان تحولی را ایجاد کرد.وی با بیان اینکه انتظارات صنعت و بخش قطعهسازی استان با برداشتهشدن تحریمها هنوز برآورده نشده است، تصریح کرد: متاسفانه امروز تولید استان، فعالیت لازم خود را ندارد و تحول لازم در آن ایجاد نشده است.
شرکاء با تاکید بر تحول صنعت خودروسازی کشور عنوان کرد: تا تحول در انحصار صنعت خود ایجاد نشود و تا این صنعت به معنای واقعی خصوصی نشود، بیشک تحول لازم در صنایع وابسته به خودرو به وجود نخواهد آمد و هرازچندگاهی این مشکلات را خواهیم داشت؛ پس بهتر است از این فضا به وجود امده استفاده شود و با یک تصمیم درست یکبار برای همیشه کاری که باید سالها پیش انجام میدادیم، امروز انجام دهیم.این صنعتگر استان تاکید کرد: درمان صنعت خودروسازی این است که این صنعت از انحصار دولت خارج شود.
بازگشت ٢٠هزار نفری مربوط به قطعهسازی است
همچنین مدیرعامل ایرانخودرو خراسان نیز با بیان اینکه تغییرات در نوع کاری سایت خودروسازی استان، تابع تصمیماتی است که در تهران گرفته میشود، درباره برگشت به کاری ٢٠هزار نفر اظهار کرد: این ٢٠هزار نفر مربوط به قطعهسازان بودهاند، ایران خودرو با توجه به مشکلاتی که در گذشته بود، نمیتوانست از برخی شرکتهای قطعهساز قطعه بگیرد که همین مسئله سبب تقلیل نیروی کار برخی شرکتها شده بود.بیژن زاهدیفر عنوان کرد: با توجه به رونق فعالیت خودروسازی مجددا شرکتهای قطعهسازی فعال شدهاند و ٢٠هزار نفری که بازگشت به کار شدهاند، مربوط به این بخش هستند که البته در سطح کل کشور است.وی افزود: با توجه به سیاستهای ایرانخودرو طی این چند سال هیچ فردی از سیستم ایرانخودرو چه در سایتهای مختلف کشوری و چه در سایت خراسان خارج نشدهاست مگر این خود فرد از سیستم خارج شده باشد. زاهدیفر درباره ظرفیت کاری سایت ایرانخودرو خراسان گفت: سایت خراسان همیشه با توجه به تصمیمی که از تهران گرفته میشود، براساس ظرفیت برنامهریزیشده کار میکند.
ناراحتی از تیتر چند ماه گذشته
درباره آخرین وضعیت بدهی قطعهسازان خراسان رضوی با سهیل داورپناه، نماینده ساپکو در خراسان رضوی تماس گرفتیم که وی عنوان کرد به دلیل تیتر چند ماه گذشته این روزنامه در رابطه با وامهای خودرو با این این روزنامه مصاحبه نمیکند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.