فعالیت قطعهسازان استان با ٣٠درصد ظرفیت
استاندار خراسانرضوی از وجود ٣۵٠ واحد صنعتی قطعهسازی خودرو در این استان خبر داد.
علیرضا رشیدیان در جلسه بررسی مسائل و مشکلات صنعت قطعهسازی خودرو استان، افزود: این تعداد واحد صنعتی ٧.۵درصد از کل سرمایهگذاریهای خراسانرضوی را به خود اختصاص دادهاند. وی گفت: قطعهسازی خودرو یکی از قدیمیترین صنایع خراسانرضوی است که باید به فناوریهای نوین مجهز شود.استاندار خراسانرضوی افزود: باید با بهرهگیری از تسهیلات بانکی، سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی و کمکهای دولت درقالب همکاری با صنایع دارای توجیه اقتصادی، زمینه را برای بهروزکردن خطوط تولید در این حوزه فراهم کرد.
رشیدیان با اشاره به هممرزبودن خراسانرضوی با کشورهای مستقل مشترکالمنافع آسیای مرکزی و قفقاز و نیز افغانستان، از این وضعیت بهعنوان فرصت مغتنمی برای صادرات یاد و تصریح کرد: سیاست دولت تدبیر و امید در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» حمایت از واحدهای تولیدی، توسعه صادرات غیرنفتی و اشتغال است.
نقدینگی؛ مشکل واحدهای قطعهساز
در رابطه با مشکلات قطعهسازان، دبیر انجمن خودرو و نیرومحرکه خراسانرضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه هماکنون واحدهای قطعهساز با ٣٠تا ۴٠درصد ظرفیت فعالیت میکنند، گفت: درصورتیکه خودروسازان بدهی خود را به ما بدهند، بهطورحتم امکان افزایش ظرفیت تولید در استان وجود دارد.
محمدرضا جواهری در پاسخ به این سوال که چه مقدار قطعهسازان خراسانی از خودروسازان طلب دارند، گفت: ترجیح میدهیم که این مسئله عنوان نشود؛ چراکه هرگاه در کشور رقم طلب قطعهسازان عنوان شده، این مسئله خود را بهصورت کاهش سطح همکاری با قطعهسازانی که رقم بدهی خود را عنوان کردهاند، نشان داده است. وی با بیان اینکه اعلام رقم بدهی ممکن است حتی باعث سفارشندادن قطعه ازسوی خودروسازان نیز بشود، ادامه داد: برای همین بهمنظور جلوگیری از فشار بر قطعهسازان رقم بدهیها اعلام نمیشود.
دبیر انجمن خودرو و نیرومحرکه خراسانرضوی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات قطعهسازان خراسانرضوی، کمبود نقدینگی و بالابودن نرخ سودهای بانکی است؛ درصورتیکه اگر نقدینگی لازم دراختیار ما قرار داده شود، امکان تامین بخشی از قطعات خودرو در خراسانرضوی وجود داشته و همینمسئله کشور را از واردات بینیاز میکند. جواهری با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر رکود شدیدی در سطح واحدهای تولیدی قطعهسازی وجود دارد، اظهار کرد: واحدهای تولیدی بهتنهایی نمیتوانند مشکلات خود را برطرف کنند و رفع آنها نیازمند حمایت جدی دولت است.وی با بیان اینکه امروز تولیدکننده منابعی برای خرید مواد اولیه ندارد، گفت: تقاضایی نیز در سطح بازار افزایش نیافته و این رکود عاملی شده تا هرروز شاهد کاهش فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی در استان باشیم.
جلوگیری از قاچاق قطعه چینی
مهدی کاظمی، از فعالان قطعهسازی نیز ورود کالاهای قاچاق و بهویژه قطعههای خودروی چینی را مشکل واحدهای تولیدی قطعهساز اعلام و اظهار کرد: ممنوعیتی در واردات قطعات خودرو وجود ندارد و واردکنندگان میتوانند بهراحتی قطعات بیکیفیت را وارد بازار کنند؛ البته باوجود اینکه در چند سال اخیر برای مدیریت این موضوع اقداماتی انجام شده است، همچنان واردات قطعات بیکیفیت، معضلی جدی برای واحدهای قطعهساز کشور بهشمار میآید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.