کد خبر: 23930 | زمان مخابره: ۱۴:۳۷:۱۲ - سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 500 بازدید | |

قطعه سازان از بی مهری به تولید داخلی همزمان با افتتاح نمایشگاه خودرو انتقاد کردند ؛ چینی‌سازی قطعه‌سازی

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و صنایع وابسته در حالی عصر دوشنبه طی مراسمی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد گشایش یافت که طی چند ماه اخیر، دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران شامل سایپا و ایران‌خودرو با شرکت‌های خودروساز فرانسوی قرارداد همکاری منعقد کرده‌اند، قراردادهایی که به اعتقاد منتقدان آن‌ها، نه‌تنها کمکی به ورود فناوری‌های جدید به ایران نمی‌کردند، بلکه بازار کشور را دوباره در اختیار خودروسازانی قرار می‌دهند که در زمان تحریم‌ها، بدون اجرای تعهداتشان، ایران را رها کرده و حالا بدون پرداخت غرامت، درصدد به دست آوردن بازار کشورمان هستند.

قطعات چینی در نمایشگاه‌های خودرو

دبیر انجمن قطعه‌سازان خراسان‌رضوی با بیان اینکه «در نمایشگاه‌های خودرو باید از ورود قطعات چینی خودداری بشود»، گفت: متاسفانه در نمایشگاه صنعت خودرو، قطعات چینی نیز عرضه می‌شود. این در حالی است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، باید جلوی عرضه قطعات خارجی در نمایشگاه‌ها گرفته‌شود. محمدرضا جواهری افزود: در سال‌های گذشته، عرضه قطعات چینی به‌وفور بود. از این رو، از مسئولان می‌خواهیم که نمایشگاه را رصد کرده و اگر غرفه‌ای قطعه خارجی آورده‌است، جمع‌آوری کنند.
وی درباره دلایل رواج استفاده از قطعات چینی در بازار ایران طی سال‌های گذشته گفت: چینی‌ها یکی از امتیازاتشان این است که با توجه به پایین‌بودن هزینه‌های تولیدی خود، قادرند قطعات را با هزینه‌های کمتری تولید کنند، اما متاسفانه هزینه تمام‌شده تولیدات داخلی ما زیاد است و هزینه‌های تولیدی کشور به دلیل هزینه‌های دولتی و قانونی، بسیار بیشتر از آن‌هاست.وی تصریح کرد: بخشی از مشکلات این صنعت پویا مربوط به دوایری نظیر بانک‌ها، سازمان حسابرسی، تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور می‌شود و واردات خودروهای بنجل چینی به قصد تصرف بازار خودروی کشور مزید بر آن گشته و به چالش کشیدن و بزرگ‌نمایی عدم استفاده از قطعات تولیدکنندگان ایرانی در خودروهای ساخت کشور تنها به قصد ارائه و بزرگ‌نمایی عدم توانایی در تامین از سوی قطعه‌سازان کوشا برای صنایع خودروسازی کشور و به چالش کشیدن صنایع قطعه‌سازی و خودرو کشور تحت این سناریوی جدید است که به نظر، این اقدامات و گفتگوها به دستور و سناریوی واردکنندگان خودروهای بنجل چینی انجام پذیرفته‌است.

فعالیت صنعت قطعه‌سازی با یک‌سوم ظرفیت

فرزاد فنایی، از قطعه‌سازان خراسانی، نیز با بیان اینکه «ورود قطعات چینی به کشور معضلی برای صنعت خودرو شده‌است»، گفت: هم‌اکنون اولویت خودروسازان داخلی قیمت ارزان بدون توجه به کیفیت است. این مسئله موجب شده‌است آن‌ها به جای اینکه برای تامین قطعه با خودرسازان داخلی قرارداد منعقد کنند، به سمت واردات قطعه از سوی چین بروند. وی با اشاره به عرضه قطعات چینی در نمایشگاه خودرو، گفت: در برخی موارد، دیده شده‌است که چند غرفه در کنار یکدیگر در حال عرضه قطعات چینی هستند. این در حالی است که در سال‌های گذشته، واردات بی‌رویه قطعه از چین صنعت خودروی ما را زمین زده‌است.وی افزود: ورود قطعات چینی در این سال‌ها نه‌تنها تاکنون ضرر اقتصادی داشته‌اند، بلکه به اعتبار قطعه‌سازان که در این سال‌ها توانستند به جایگاه خوبی در تولید قطعات در حد استانداردهای تعریف‌شده برسند لطمه وارد کرده‌است، برای آنکه متاسفانه مردم نمی‌دانند قطعاتی که روی خودروشان نصب می‌شود قطعه چینی است و هر نقصی را از چشم قطعه‌ساز ایرانی می‌بینند و این بیشترین ضربه را به صنعت داخلی می‌زند.به گفته فنایی، قطعه‌سازان کشور توانسته‌اند در ١۵سال گذشته، با تلاش‌هایی که انجام دادند، یک صنعت قابل‌قبول که محصولاتش قابل‌ارائه به بازار‌های خارجی است به وجود آورند و حیف است که اعتبار این صنعت در کشور خودش از بین برود.حسین‌زاده، یک قطعه‌ساز دیگر، نیز چند عامل را دلیل پررنگ‌شدن حضور قطعات چینی در بازار کشور دانست و گفت: پایین‌بودن هزینه تولید قطعات چینی و ارزان‌تربودن قیمت نهایی محصول، تعرفه واردات و نرخ ارز از جمله این دلایل است. حال، اگر نرخ ارز تک‌نرخی و اصلاح شود و از طرف دیگر، تعرفه واردات هم درست شود، این به نفع تولید داخل خواهدبود.وی گفت: متاسفانه برخی اقدام به واردات قطعات چینی می‌کنند و پس از تغییر بسته‌بندی، آن‌ها را به اسم قطعه ساخت داخل به خودروساز تحویل می‌دهند. خودروسازان نیز آن‌ها را تایید می‌کنند و این امر موجب مخدوش‌شدن اعتبار قطعه‌سازان داخلی و خودروسازان می‌شود.

حضور خودروسازان داخلی و خارجی در نمایشگاه

مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: در این چهارچوب، تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو، قطعات و خدمات جانبی در گستره ١۴هزار مترمربع فضای مسقف و ٢هزار و ۵٠٠ مترمربع فضای باز این نمایشگاه، محصولات خود را در معرض بازدید عموم قرار داده‌اند.

احسان ارکانی افزود: در این نمایشگاه ١۶شرکت خودروساز به نمایندگی از کشورهای آلمان، ژاپن، کره‌جنوبی، انگلیس، چین و شرکت‌های ایرانی نظیر سایپا، ایران‌خودرو، زامیاد، سایپادیزل، سایپایدک، ستکو و رایان‌سایپا حضور دارند.وی ادامه داد: در بخش خودروهای سواری، ١٠٠درصد شرکت‌کنندگان نمایشگاه از تولیدکنندگان استان‌های تهران و در بخش خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین ۶٠ درصد شرکت‌کنندگان از تولیدکنندگان استان تهران، ٣٠درصد از آذربایجان‌غربی، ۵درصد از خراسان‌رضوی و ۵درصد از اصفهان هستند.او گفت: ١١۵شرکت تولیدکننده داخلی در بخش قطعات و خدمات جانبی این نمایشگاه حضور دارند که از این تعداد، ٧٠درصد تولیدکنندگان استان تهران، ٢٠درصد از خراسان‌رضوی و ١٠درصد از گلستان، مازندارن، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، اصفهان، فارس و البرز هستند.مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد افزود: در شرکت مدیران‌خودرو از سری جدیدشانزدهمین نمایشگاه خودروی مشهد، همچنین به‌عنوان نخستین خودروی شاسی‌بلند چینی با نام رونمایی می‌کند.شایان ذکر است شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و صنایع وابسته از ١٨تا٢٢مردادماه از ساعت١٧الی٢٣ پذیرای علاقه‌مندان است.



ارسال نظر


آخرین خبرها