خدمات پس از فروش 300 شرکت عرضه کننده لوازم خانگی مورد ارزیابی قرار می گیرد
معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از تدوین دستورالعمل بازرسی خدمات پس از فروش عرضه کنندگان (تولیدکنندگان و واردکنندگان) لوازم خانگی خبر داد و گفت: در این طرح، خدمات پس از فروش 300 شرکت عرضه کننده لوازم خانگی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سعید تاجیک امروز( شنبه) در نشستی خبری، در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی ایران ، افزود: بر اساس این طرح، خدمات پس از فروش شرکت های عرضه کننده لوازم خانگی با چهار شاخص کیفیت، سرعت و هزینه خدمات رسانی و همچنین نتایج عملکرد مورد بررسی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در شاخص کیفیت خدمت، مباحث زیر ساختی از جمله آموزش و مهارت کارکنان، گارانتی، تعمیرات و همچنین حمل و نصب مورد توجه قرار می گیرد؛ در شاخص سرعت خدمت رسانی نیز مباحثی نظیر گستردگی شبکه تعمیراتی، خدمت در محل و سرویس های امدادی، تعمیر و توزیع قطعات یدکی و همچنین ارایه محصول جایگزین در صورت زماندار شدن تعمیرات محصول مد نظر است.
معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران افزود: قبل از اجرای طرح اصلی، خدمات پس از فروش 20 شرکت عرضه کننده لوازم خانگی به صورت آزمایشی (پایلوت) در نیمه دوم پارسال مورد بازرسی قرار گرفت. در این طرح آزمایشی، 20 شرکت بزرگ عرضه کننده لوازم خانگی و400 نمایندگی آنها در سطح کشورمورد بررسی قرار گرفتند و از 15 هزار مشتری آنها نظرسنجی به عمل آمد.
تاجیک ادامه داد: نتایج این طرح نشان می دهد 71.2 درصد مصرف کنندگان از خدمات پس از فروش این 20 شرکت رضایت دارند و کمتر از 30 درصد اعلام نارضایتی کرده اند.
وی گفت: این بررسی نشان داد کیفیت ارایه خدمات نمایندگی ها 51.2 درصد و کیفیت ارایه خدمات شرکت ها 52 درصد با قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان انطباق داشت.
معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران افزود: پس از اجرای طرح بازرسی خدمات پس از فروش عرضه کنندگان لوازم خانگی، این شرکت ها در چهار سطح سه ستاره، دو ستاره، یک ستاره و شرکت مردود دسته بندی و معرفی می شوند.
تاجیک افزود: در بررسی آزمایشی انجام شده، هیچ کدام از 20 شرکت نتوانستند سطح سه ستاره و دو ستاره را کسب کنند و هیچ کدام نیز در سطح مردود قرار نگرفتند؛ البته این نتایج مربوط به 20 شرکت اصلی عرضه کننده لوازم خانگی است و به بطور قطع زمانی که این بازرسی ها در مورد 300 شرکت عرضه کننده کشور انجام شود، بخشی از این شرکت ها در سطح مردود قرار خواهند گرفت.
این مقام مسوول گفت: نتایج طرح آزمایشی «بازرسی و ارزیابی خدمات پس از فروش لوازم خانگی» به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارایه شده است و وی تاکید کرده است که این طرح باید در مورد همه شرکت ها اجرایی شود.
تاجیک با اشاره به اینکه بخشی از قانون حمایت از حقوق مصرف کننده در حوزه خدمات پس از فروش مصرف کنندگان لوازم خانگی عملی نمی شود، گفت: به عنوان نمونه اگر تعمیرات محصول به طول بیانجامد، شرکت عرضه کننده موظف است که یک محصول جایگزین را به مصرف کننده ارایه کند؛ در حالی که اکنون شرکت ها به این موضوع توجه نمی کنند.
به گزارش ایرنا، حبیب الله انصاری دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران روز پنجشنبه گذشته در آیین گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی گفته بود، در سال 1386 مجموع صادرات لوازم خانگی کشور 85 میلیون دلار بود، اما در سال 1393 به 330 میلیون دلار افزایش یافت، اما مشکلات اقتصادی مانع روند افزایش صادرات لوازم خانگی به کشورهای منطقه شد.
انصاری اظهارداشت: با این حال هدف گذاری ما برای صادرات لوازم خانگی تا سقف دو میلیارد دلار در سال است و تحقق این هدف نیازمند افزایش حجم سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در این بخش است.
وی بابیان اینکه 75 درصد لوازم خانگی مصرفی مورد نیاز کشور از شرکت های داخلی تامین می شود، گفت: سال گذشته 239 شرکت داخلی در نمایشگاه حضور داشتند، اما امسال با استقبال شرکت های تولید کننده، تعداد آنها به 260 شرکت افزایش یافته است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران یادآورشد: سال گذشته تعداد شرکت های داخلی و خارجی در این نمایشگاه 329 شرکت بود، اما امسال مجموع شرکت های داخلی و خارجی به 444 شرکت افزایش یافته است.
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی ایران تا هفتم آذر ماه به کار خود ادامه می دهد و شرکت هایی از کشورهای ترکیه، چین، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، چک، مالزی، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، هند و انگلیس جدید ترین کالاها، لوازم، تولیدات و محصولات خانگی خود را در این نمایشگاه عرضه کرده اند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.