نقدینگی مشکل قطعهسازان
صنعت قطعهسازی، بهعنوان پاشنۀ آشیل صنعت خودرو، یکی از مهمترین صنایعی است که نقش شایانتوجهی در تولید ناخالص داخلی و ایجاد ارزش افزودۀ بالا برای هر کشوری دارد؛ بهطوریکه بسیاری از کشورهای درحال توسعه بخش مهمی از ظرفیت صنعتی خود را به صنعت قطعهسازی و تولید برای خودروسازهای بزرگ و مطرح جهانی اختصاص دادهاند. ایران نیز یکی از تولیدکنندگان مهم خودرو در منطقه به حساب میآید.
دراینمیان، خراسان رضوی همواره یکی از قطبهای قطعهسازی در کشور شناخته میشده است؛ بهطوریکه در مقطعی ٢۵تا ٣٠درصد از قطعات خودرو کشور در این استان ساخته میشده است. بااینحال مشکلات مختلفی مانند مسائل بانکی و تحریمها باعث شد این روند کاهش یابد و به ١٢درصد برسد. بااینحال طی چندسال اخیر تلاش شده صنعت قطعهسازی در خراسان رضوی جان دوبارهای بگیرد، اما در این راه موانعی وجود دارد که رفع آنها برای حمایت از قطعهسازان خراسانی ضروری است. یکی از این موارد کمبود نقدینگی است.
ضرورت اختصاص تسهیلات با سود اندک
در دنیا برای حمایت از بخشهای تولیدی همواره دولتها تسهیلات ارزانقیمتی دراختیار تولیدکنندگان قرار میدهند تا ضمن رونق تولید، محصولاتی باکیفیت و هزینۀ رقابتی را به بازارهای داخلی و بینالمللی عرضه کنند؛ این اقدام حمایت از تولید است.
مشاهده میشود قطعهسازان و خودروسازان همۀ کشورهای خارجی که در رتبۀ اول خودروسازی جهان هستند، بهراحتی از سیستم بانکی کشور با بهرههای کم استفاده میکنند، اما در ایران امکان بهرهبردن از تسهیلات بانکی بهراحتی فراهم نیست.
هماکنون بهدلیل اینکه نرخ سود بانکی بسیار بیشتر از حاشیۀ سود واحدهای تولیدی است، برای قطعهسازان اخذ وام از بانکها صرفۀ اقتصادی چندانی ندارد.
تجمیع قطعهسازان گریزناپذیر است
باتوجهبه شرایط اقتصادی و تجاری در دنیای رقابتی امروز میتوان گفت صنعت خودرو و قطعهسازی ایران برای بقای خود به قابلیتهای رقابتی بالایی نیاز دارد و این قابلیتها در پرتو سیاستهایی باید به وجود آیند که ما را به بازارهای جهانی مرتبط سازند. بدیهی است این هدف هنگامی محقق میشود که خودروسازی و قطعهسازی ایران بتواند در اندازۀ مقیاس جهانیِ تولید ظاهر شود.
یکی از راهکارهای تحقق این مهم تجمیع قطعهسازان است. درصورتیکه قطعهسازان کوچک در یکدیگر ادغام و تشکیل یک هلدینگ را دهند، وضعیت تولید و نقدینگی در این صنعت تاحدود زیادی بهبود خواهد یافت. با تجمیع قطعهسازان کوچک علاوهبر کاهش هزینه در واحدهای قطعهساز، شرایط و بستر لازم برای حضور مجموعههای قطعهسازی در بازارهای جهانی فراهم خواهد شد. امروزه در دنیا قطعهسازان کوچک برای حفظ رقابت و نیز تأمین سرمایۀ خود درحال تبدیلشدن به هلدینگهای بزرگ هستند.
حرکت در مسیر ایجاد مجموعهسازی بزرگ با هدف کاهش هزینۀ تولید و ارتقای توانمندی و پیشرفت در صنعت قطعهسازی و حفظ منافع تولیدکنندگان، قطعاً اقدام مؤثری در مسیر توسعۀ این صنعت خواهد بود.
از سوی دیگر بهکارگیری استراتژی مناسب بازار داخلی درمقابل سهمی از بازار خارجی، تلاش برای افزایش صادرات و حضور در بازارهای جهانی خودرو و قطعات مربوطه، ساماندهی فروشگاههای خردهفروشی قطعات و لوازم یدکی در بازار و تشکیل و توسعۀ شهرکهای تخصصی قطعهسازی با دیگر کشورها میتواند صنعت قطعهسازی کشور را رونق بخشد.
* قطعهساز خراسانی/ دکتر ابوالقاسم آروند*
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.