دوز خودروهای چینی بالا رفت
آمار تولید ۷ ماه امسال خودروسازان داخلی در شرایطی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ و نیمه دولتی کشور توانستند در مجموع ۷۰۱ هزار و ۶۷۷ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید برسانند.
اما نگاهی بیندازیم به جزئیات آمار تولید ۷ماهه خودروسازان داخلی، تا مشخص شود غولهای جاده مخصوص چه کارنامهای را در این مدت از خود به جا گذاشتهاند. طبق آمار اعلامی، ایران خودروییها در تولید دو محصول مهم خود یعنی پژو ۴۰۵ و رانا با کاهش مواجه شدهاند، با این حال سایر محصولات شان افزایش تیراژ را تجربه کردهاند. در این بین، پژو ۴۰۵ با توجه به تیراژ ۸۱ هزار و ۴۵۴ دستگاهیاش طی ۷ ماه نخست امسال، با ۴ درصد کاهش، نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته مواجه شده است. این محصول که یکی از قدیمیترین خودروهای داخلی بهشمار میرود، به احتمال فراوان از سال آینده و با اجرای استانداردهای جدید، امکان ادامه تولید نداشته و با ایران خودروییها خداحافظی خواهد کرد. همچنین پراید نیز بهعنوان یکی دیگر از کاندیداهای حذف در سال آینده، طی ۷ ماه امسال روندی نزولی را در تولید در پیش گرفته و این موضوع نشان میدهد سایپاییها برای کنار گذاشتن آن به جمع بندی نهایی رسیده اند. طبق آمار اعلامی، پراید در ۷ ماه امسال، تیراژی ۱۲۴ هزار و ۳۵۲ دستگاهی از خود به جا گذاشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۷/ ۱۰ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. این در شرایطی است که نارنجیهای جاده مخصوص توانستهاند تیراژ تیبا را در ۷ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی قابلتوجه دهند. بر این اساس، تیراژ این محصول که قرار است جای خالی پراید را از انتهای سال آینده پر کند، به ۸۷ هزار و ۴۲۰ دستگاه در پایان مهرماه رسیده و این یعنی تولید تیبا ۱/ ۶۲ درصد بالا رفته است. رشد تیراژ مونتاژیهای ایران خودرو
آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما از افزایش تیراژ پژو ۲۰۶ حکایت دارد، خودرویی که حالا پس از پراید، دومین محصول پرتیراژ خودروسازی کشور بهشمار میرود. بر این اساس، تیراژ پژو ۲۰۶ تا پایان مهرماه امسال، ۹۶ هزار و ۸۱۶ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۶/ ۲۳ درصدی را نشان میدهد. بهنظر میرسد این آمار ۹۶ هزار و ۸۱۶ دستگاهی، پژو ۲۰۷ را نیز شامل میشود، زیرا اولا بخشی از آن را مدلهای اتوماتیک تشکیل میدهند (که طبعا به ۲۰۶ مربوط نیست) و ثانیا ۲۰۷ در واقع همان ۲۰۶ پلاس بهشمار میرود. اما دیگر محصول پژویی ایران خودرو به نام پارس، در ۷ماه نخست امسال با افزایش تولید جزئی مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی ۶۸ هزار و ۴۷۲ دستگاهی را تا پایان مهرماه به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از یک درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. آبیهای جاده مخصوص همچنین در تولید سمند نیز با افزایش تولید مواجه شدهاند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی ۷ ماه سالجاری در مجموع ۶۰ هزار و ۵۲ دستگاه سمند را به تولید رسانده و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶/ ۹ درصد افزایش تیراژ در کارنامه این محصول به ثبت رسیده است.
اما آن طور که در آمار ۷ ماهه ایران خودرو آمده، این شرکت تا پایان مهرماه تنها ۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را مونتاژ کرده است. این در شرایطی است که ایرانخودرو ۱۶ هزار دستگاه از این محصول را پیشفروش و وعده تحویل آنها را تا پایان مرداد ماه سال آینده داده است. از طرفی، ایران خودرو در مهرماه با ارسال دعوتنامه برای برخی از ثبت نام کنندگان، پژو ۲۰۰۸ آنها را تحویل داده و در این شرایط پرسش اینجاست که ۲۰۰۸ها از خطوط تولید ایران خودرو بوده یا از طریق واردات تامین شده اند؟ تولید چینیهای سایپا بالا رفت
به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری را در مونتاژ محصولات خود به جا گذاشته است. طبق آمار اعلامی، سایپا تا پایان مهرماه امسال ۱۴ هزار و ۹۱۰ دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این خودروی مونتاژی کرهای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر کند. سایپاییها از اواخر سال گذشته تنها مدل اتومات سراتو را مونتاژ میکنند و دیگر خبری از تولید مدل دندهای این محصول نیست. علاوهبر این محصول، پارسخودرو بهعنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته در ۷ ماه امسال ۲۲ هزار و ۹۱۵ دستگاه برلیانس را مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱/ ۳۸ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سایپاییها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ میرسانند که در این بین، چانگان تیراژی ۵ هزار و ۲۹۲ دستگاهی را تا پایان مهرماه امسال از خود به جا گذاشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تیراژ آن ۸/ ۵ برابر شده است. دیگر محصول چینی سایپا اما آریو نام دارد که فعلا در سایت بنرو به تولید میرسد و آمار وزارت صنعت از تیراژ ۵ هزار و ۱۱۷ دستگاهی آن حکایت میکند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به ۷ ماه سال گذشته با رشدی ۲۵۲ درصدی مواجه شده است.تندر-۹۰ در مسیر صعود
نگاهی هم به اوضاع تولید تندر-۹۰ تا پایان مهرماه امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افتوخیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آنطور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت میگوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر-۹۰ (شامل تندر معمولی، پارستندر، تندر اتومات و ساندرو) طی ۷ ماه امسال به ۸۴ هزار و ۳۱۰ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ اینخانواده ۴۱ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود میبیند. در حالت تفکیکی اما ایرانخودروییها با تیراژ ۲۶ هزار و ۷۱۹ دستگاهی توانستهاند افزایشی ۳/ ۲۹ درصدی را در تولید تندر-۹۰ رقم بزنند. از سوی دیگر اما پارسخودروییها نیز که تا پایان مهرماه ۵۷ هزار و ۵۹۱ دستگاه تندر-۹۰ و ساندرو را به تولید رساندهاند، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸/ ۴۶ درصدی را در تیراژ این محصولات به خود میبینند. بنا بر آمار اعلامی، پارسخودرو توانسته طی ۷ ماه امسال ۲۸ هزار و ۷۰۲ دستگاه ساندرو را به تولید برساند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱/ ۸۱ درصد رشد را ثبت کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.