حدود 6000 پروژه ملی و حدود 65 هزار پروژه استانی نیمهتمام در کشور وجود دارد
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی با بیان اینکه موضوع دومی که به تولید و اشتغال کمک میکند، کمک کردن به اتمام پروژههای عمرانی است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 6000 پروژه ملی و حدود 65 هزار پروژه استانی نیمه تمام در کشور وجود دارد؛ یعنی حدود 71 هزار پروژه نیمه تمام در دست دولت داریم که عمده آنها نیز پروژههای استانی است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، رضا جمشیدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی در خصوص ویژگیهای لایحه بودجه سال 97 اظهار کرد: در ابتدا اصلاحات ساختاری در تدوین بودجه مورد توجه ماست که شامل بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، افزایش شفافیت و انضباط بودجهای و حرکت به سمت تمرکززدایی بوده است.
وی ادامه داد: در بخش دوم لایحه بودجه توجه ویژهای به اولویتهای برنامهای شامل حوزه آب، محیط زیست و ساماندهی پسماندها و نیز مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها، حمل و نقل ریلی و حمل و نقل عمومی، توسعه سواحل مکران، مسکن و بافت های فرسوده و تقویت بنیه دفاعی شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی با بیان اینکه در بخش سوم توجه ویژهای به تولید و اشتغال شده، عنوان کرد: این بخش شامل اشتغال گسترده و تولید، مشارکت عمومی و خصوصی و توجه ویژه به صادرات غیرنفتی میشود. در قسمت آخر این ویژگیها توجه ویژهای به عدالت اجتماعی شده که آن هم شامل تلاش برای حذف فقر مطلق و تلاش برای بهبود بهداشت و سلامت مردم میشود.
جمشیدی افزود: در خصوص روند استقرار بودجهریزی کشور مبتنی بر عملکرد باید بگویم اصلاح فرایند تعیین اهداف کمی به صورت سالانه، مبتنی بر ارزیابی فعالیتهای دستگاههای اجرایی براساس اسناد فرادست است. هدفمند کردن اعتبارات هزینهای از طریق برقراری ارتباط بین اعتبارات هزینهای و اهداف کمی دستگاهها یکی دیگر از ویژگیهای بودجه امسال است. تعیین بهای تعیین شده، فعالیت دستگاههای اجرایی، تعیین اعتبارات هزینهای دستگاهها بر مبنای بهای تمام شده فعالیتها از دیگر ویژگیهای لایحه بودجه 97 است.
وی در خصوص افزایش فرایند توزیع اعتبارات در بودجه امسال تصریح کرد: این بخش شامل افزایش اعتبارات و اختیارات استانها، اولویتبندی اهداف کمی دستگاههای اجرایی و تخصیص منابع محدود به اولویتها و امکان حذف موازیکاریها و صرفهجویی در اعتبارات دستگاه اجرایی میشود.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی گفت: اصلاح فرایند اجرا و نظارت شامل امکان نظارت بهتر به علت کمی بودن فعالیتها و برقراری ارتباط نظاممند بین عملکرد و تخصیص، شفافیت گزارشگری عملکرد با استقرار نظام حسابداری تعهدی و انگیزهدار کردن مدیران برای افزایش بهرهوری و صرفهجویی در هزینهها میشود.
جمشیدی با بیان اینکه اصلاحات ساختاری و تدوین بودجه شامل مرحله و ویژگیهایی بود که مورد اول آن بودجهریزی مبتنی بر عملکرد است، خاطرنشان کرد: در بودجه سال 97 بودجهریزی براساس عملکرد لحاظ شده یعنی اهداف کلان هر دستگاه براساس کارهایی که قرار است انجام شود، مشخص شده است.
وی با بیان اینکه بنابراین اعتبارات هزینهای هدفمند خواهد بود و ارتباط بین هزینهها و دستگاهها را مطالبه میکند، عنوان کرد: قیمت تمام شده استاندارد برای هر فعالیت با توجه به ویژگیهای که دارد، محاسبه و احصا میشود. بنابراین مجموع اعتباراتی که به صورت جاری به هر دستگاه تخصیص میابد، قطعا بر مبنای قیمت تمام شده در میزان فعالیتی است که هر دستگاه قرار است انجام دهد، لحاظ میشود.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی با بیان اینکه روش بودجهریزی سنتی که افزایشی بود از دور خارج شده، تاکید کرد: موضوع دوم اصلاح فرایند توزیع اعتبارات است. اگر اعتبارات ما افزایش پیدا کند، ما میتوانیم در این روش با توجه به اینکه هر دستگاه چه کارهایی و با چه نیتی انجام میدهد، منابع خود را اولویتبندی کنیم.
جمشیدی با اشاره به اینکه موضوع مهم دیگر بودجهریزی مبتنی بر عملکرد و اصلاح و نظارت است، تصریح کرد: به دلیل اینکه این فعالیتها کمی میشوند، میتوان آن را دقیقتر بررسی کرد. اگر هر دستگاهی ادعا میکند که چه مقدار فعالیت را قرار است انجام دهد، میتوان بر آن مقدار کمی به شکل بهتری نسبت به گذشته نظارت کرد.
وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر این است که به چه میزان بودجهریزی مبتنی بر عملکرد قرار است انجام شود. تکلیفی که قانونگذار برای سال اول در نظر گرفته 20 درصد از دستگاهها بوده اما در سال 97، 340 دستگاه یعنی 34 درصد از دستگاهها بودجهریزی مبتنی بر علمکرد خواهند داشت.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ویژگی دوم در بخش اول اصلاحات ساختاری افزایش شفافیت و انضباط بودجهای است. ردیفهای متفرقه که در قانون بودجه مشاهده میکنیم، سهم آن در گذشته بسیار زیاد بود که حدود 20 درصد از منابع قانون بودجه به ردیفهای متفرقهای اختصاص پیدا میکرد.
جمشیدی با بیان اینکه سهم اعتبارات ردیفهای متفرقه از 20 درصد سال جاری به حدود 12 درصد در سال 97 کاهش یافته، عنوان کرد: برای انجام این کار باید ردیفهای متفرقهای از لحاظ تعداد و مبلغ کاهش پیدا میکرد، بنابراین ردیفهای متفرقه از 337 ردیفی که در گذشته وجود داشت به 138 ردیف کاهش یافته یعنی 39 ردیف حذف شدند و یا اعتبارات آنها به دستگاه اجرایی اضافه شده است.
وی با بیان اینکه ویژگی بعدی لایحه بودجه امسال حرکت به سوی تمرکز زدایی است، بیان کرد: این ویژگی شامل واگذاری تعدادی از ردیفها در استانهاست. اعتبارات هزینهای استانها تا سال جاری حدود 4 درصد بوده و این درصد در سال آینده به 24 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. عمده افزایش این سهم ناشی از استانی شدن بودجه اداری کل آموزش و پرورش، اداره کل بنیاد شهید و سازمان برنامه و بودجه و شرکتهای آب و فاضلاب روستایی است؛ یعنی اگر افزایشی را در سهم مشاهده میکنیم ناشی از افزایش میزان اعتبارات هزینهای نبوده و دلیل اصلی آن تمرکززدایی است.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی گفت: در لایحه امسال اعتبارات عمرانی به بیش از 37 درصد از واگذاری طرحهای عمرانی و ملی به استان مشاهد شده، یعنی 868 طرح عمرانی ملی استانی شده در سال جاری در اختیار وزارتخانهها و سازمان برنامه و بودجه کشور بوده به استانها واگذار میشود که تامین اعتبار و تخصیص آن با فرایند استانی انجام میشود.
جمشیدی خاطرنشان کرد: اما در بخش توجه ویژه به اولویتهای برنامه که در لایحه بودجه آمده توجهات خاص و ویژهای به موضوع آب شده که شامل بحثهای آبیاری کم فشار، پرفشار و سامانههای نوین آبیاری و توسعه بوده است.
وی با بیان اینکه موضوع محیط زیست و مقابله با ریزگردها نیز امری مهم محسوب میشود، تاکید کرد: این امر از اولویتهای مهم برنامه ششم بوده که در لایحه بودجه مورد توجه قرار گرفته و توسعه گردشگری و حمل و نقل ریلی، حمل و نقل عمومی و کمک به ساماندهی بافتهای فرسوده و مناطق آسیبدیده از زلزله نیز در دستور کار ما قرار گرفته است.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی اظهار کرد: ویژگی سوم لایحه برنامه و بودجه سال 97 توجه ویژه به تولید و اشتغال است که موضوع اول آن اشتغال گسترده بوده است.
جمشیدی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 80 میلیون جمعیت کل کشور ما بوده که 65 میلیون نفر جمعیت در سن کار یعنی 10 سال و یا بالاتر بوده و حدود 14 میلیون نفر زیر این سن هستند از این 65 میلیون نفر جمعیت 25 میلیون نفر آن جمعیت فعال کشور یعنی جمعیتی که در سن کار هستند و تمایلی به ورود به بازار کار دارند و حدود 29 میلیون نفر نیز جمعیت غیر فعال هستند؛ یعنی جمعیتی که تمایلی برای ورود به بازار کار را ندارند که عمدتا محصلان هستند. حدود 5.5 میلیون آنها دارای تحصیلات عالی و تقاضایی برای کار ندارند و حدود 34 میلیون نفر تسهیلات غیرعالی دارند و تقاضایی برای کار ندارند. از جمعیت فعال 25 میلیون نفر نیز حدود بیش از 22 میلیون نفر جمعیت شاغل کشور بوده و متاسفانه حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت بیکار هستند.
وی ادامه داد: همچنین حدود 24 درصد این قشر تحصیلات عالی دارند و حدود 76 درصد آنها تحصیلات غیر دانشگاهی دارند اما از جمعیت 3 میلیون و 200 هزار نفر بیکار حدود 42 درصد دارای تحصیلات عالی و حدود 58 درصد تحصیلات غیردانشگاهی هدفگذاری شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی افزود: در تابستان 96 نسبت به سال 95 حدود 800 هزار نفر جمعیت شاغل کشور افزایش پیدا کرده و حدود 184 هزار نفر از این 795 هزار فرصت شغلی ایجاد شده در تابستان 96 نسبت به 95 مربوط به استان خراسان رضوی بوده است؛ یعنی 23 درصد از اشتغال ایجاد شده کشور در تابستان 96 مربوط به استان ما بوده است.
جمشیدی تاکید کرد: برای سال 97 اشتغال فراگیر در نظر گرفته شده و همچنین اشتغال عشایری، روستایی و اشتغال حمایتی نیز در دستور کا قرار گرفته طی تکلیفی در قانون برنامه ششم بودجه وجود دارد. دولت مکلف است که 980 نفر اشتغال خالص را ایجاد کند که برای ایجاد آن حدود 80 هزار میلیارد تومان منابع لازم است.
وی بابیان اینکه موضوع دومی که به تولید و اشتغال کمک میکند، کمک کردن به اتمام پروژههای عمرانی است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 6000 پروژه ملی و حدود 65 هزار پروژه استانی نیمه تمام در کشور وجود دارد؛ یعنی حدود 71 هزار پروژه نیمه تمام در دست دولت داریم که عمده آنها نیز پروژههای استانی است.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی عنوان کرد: منابع پیشبینی برای پروژههای مشارکتی از طریق منابع طرحهای تملک داراییهای سرمایهای به عنوان یارانه سود و وجوه اداره شده، منابع ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی، منابع بانکها و موسسات مالی، بازار پول و سرمایه و فاینانس و از طریق آورده سرمایه گذاری تامین میشود.
جمشیدی با بیان اینکه موضوع بعدی که در لایحه مورد توجه قرار گرفته توجه به عدالت اجتماعی که باید در راستای آن دو کار مهم تلاش برای حذف فقر و بهبود بهداشت و سلامت مردم انجام شود، تصریح کرد: بنابراین برای این کار باید پرداخت یارانه نقدی همانطور که در مصوبات قبلی مجلس نیز بوده باید هدفمند شود.
وی خاطرنشان کرد: در ابتدای امسال پرداخت مستمریبگیران افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر یک خانواده یک نفره حدود 193 هزار تومان، خانواده دو نفره 340 هزار تومان، خانواده 4 نفره 601 هزار تومان و 5 نفره به بالا حدود 692 هزار تومان دریافتی میگیرند. دولت به آنها پرداخت میکند و هدف این است که این اعداد را ارتقا دهیم، هر چقدر این افزایش پیدا کند تعداد افرادی که زیر خط فقر هستند کمتر خواهد شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی تاکید کرد: از محل منابع بودجه عمومی کشور در شرایط عادی اگر بودجه دولت را در نظر بگیریم، منابع عمومی دولت 347 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته 0.3 درصد رشد داشته است.
جمشیدی تصریح کرد: درآمدهای دولت 193 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل 11.1 رشد داشته که عمده آن مربوط به مالیاتهاست. منابع حاصل از واگذاری داراییها سرمایهای حدود 106 هزار میلیارد بوده که نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای حاشیه مشهد حذف نشده ولی کاهش شدید اعتبار رخ داده است. ما در سال 96 سه ردیف داشتیم، برای بافت فرسوده و حاشیه شهر مشهد به مبلغ 75 میلیارد تومان در سال جاری 220 میلیارد تومان برای حاشیه سایر شهر و برای قم و شیراز 20 میلیارد تومان در نظر داشتیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کل اعتبارات پیش بینی شده برای این بخش 100 میلیارد تومان بوده و این اعتبار نسبت به سال 96 حدود 300 میلیارد تومان بوده به شدت کاهش داشته است.
جمشیدی با بیان اینکه بودجه در نظر گرفته شده برای حاشیه شهر مشهد حذف نشده اما اشکالی که وجود دارد با یکدیگر ادغام شده و تفکیک آن کار سختی است، تصریح کرد: از محل ردیفها در سال 95 میزان 90 میلیارد تومان اعتبار داشتیم و در قالب اعتبارات 175 میلیارد تومان به خراسان ابلاغ شد؛ یعنی مجموعا 265 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این مقدار 103 میلیارد آن تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: اعتبارات مربوط به حوادث به این شکل است که برآورد خسارتی برای استان توسط ستاد مدیریت بحران در نظر گرفته میشود و با طی کردن مسیر اداری خود تسیهلاتی در قالب بلاعوض و یا تسهیلات یارانه دار برای هر حادثهای که رخ داده در نظر گرفته میشود.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی افزود: همچنین 25 میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای جبران خسارت اماکن دولتی آسیب دیده حاشی از زلزله اختصاص پیدا کرده 57 درصد آن تا این لحظه تخصیص یافته است.
188 تعداد بازدید
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.