پیگیری راهاندازی رشته مهندسی معدن در دانشگاه فردوسی مشهد
رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت:در نظر داریم در آینده رشته مهندسی معدن را با توجه به نیاز استان به این رشته، در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد راهاندازی کنیم.
دکتر حبیب رجبی مشهدی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه حدود42 سال از قدمت دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد میگذرد، اظهار کرد: این دانشکده در سال 1354 با دو رشته مهندسی مکانیک و مهندسی برق تاسیس شد و درحال حاضر هفت گروه مهندسی مکانیک، برق، عمران، شیمی، کامپیوتر، متالوژی و صنایع در این دانشکده فعال هستند.
وی با اعلام اینکه بیش از 5000 هزار دانشجو در این دانشکده تحصیل میکنندکه از این میان 3000 هزار دانشجو کارشناسی و بیش از 1800 نفر در مقطع ارشد و دکتری تحصیل میکنند، تاکید کرد: حدود 180 عضو هیات علمی در این دانشکده فعالیت میکنند که بیش از 120 نفر از آنان استاد تمام و دانشیار و 60 نفر از آنان استادیار هستند.
رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بیش از 80 کد رشته در دانشکده مهندسی وجود دارد و چندین رشته نیز با توجه به اهمیت کاربرد آنها در استان از جمله رشته نفت، پلیمر (مهندسی شیمی)، هوا و فضا (کارشناسی مهندسی مکانیک)، مهندسی پزشکی (کارشناسی مهندسی برق) و رشته مهندسی سیستمهای اقتصادی – اجتماعی و مدیریت ساخت (مهندسی عمران) را راه اندازی کرده ایم.
رجبی اضافه کرد: در نظر داریم در آینده رشته مهندسی معدن را با توجه به نیاز استان به این رشته، در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد راهاندازی کنیم.
وی با اشاره به تدوین سرفصلهای آموزشی دانشکده مهندسی متناسب با نیاز صنعت، خاطرنشان کرد: برخی از دروسی که ما احساس کردیم کاربردی برای دانشجویان و صنعت ندارد، حذف شده است و بالعکس برای دروس اختیاری، سرفصلهایی متناسب با نیاز صنعت تدوین شده است و در برخی از دروس تخصصی با توجه به توانایی اساتید و نیاز بازار تغییراتی ایجاد کردهایم، اما بخشی از دروس نظیر علوم پایه برای دانشجویان قابل تغییر نیست.
رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: ما میتوانیم دورههای جانبی برای دانشجویان دانشکده مهندسی برگزار کنیم، زیرا معتقدیم آنان باید چندمنظوره تربیت شوند تا پس از آن فارغالتحصیلی، در بازارکار، توانایی جذب را داشته و به بصورت عملیاتی وارد بازار کار شوند.
رجبی با تاکید بر اینکه برای ما بسیار اهمیت دارد دانشجویی که از این دانشکده خارج میشود، دروس خود را در صنعت لمس کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیستم آموزش مهندسی ایران عمدتاً از سیستم آموزشی آمریکا الگو گرفته است، یعنی بیشتر بر روی مباحث نظری تاکید دارد، اما ما در نظر داریم تا این سیستم را تغییر دهیم تا دانشجویان درک بهتری از مسائل آموزشی رشته خود را کسب کنند و در این راستا برنامههایی را برای دانشجویان به منظور کسب مهارتهای جانبی در نظر گرفتهایم.
وی اضافه کرد: اخیرا ارتباط خوبی با سازمان فنی و حرفهای استان برقرار کردهایم تا دانشجویان برخی از دروس عملی خود را خود را در آنجا بگذرانند که پس از فارغالتحصیلی از مقطع کارشناسی حداقل مسلط به چند مهارت تخصصی در رشته خود باشند.
رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در حوزه پژوهشی در نظر داریم که پژوهشها در راستای حل مشکلات جامعه باشد، ادامه داد: اکنون درصدی از پایاننامههای مقاطع کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی در جهت حل مشکلات صنعتی استان و کشور تعریف میشود. همچنین آئیننامههای دانشجویی و ارزشیابی اساتید را در راستای تشویق آنان برای رفع مشکلات صنعت اصلاح گردیده اند. انتظارداریم در یک برنامه چند ساله حداقل 50 درصد از تحقیقات دوره های تحصیلات تکمیلی را تقاضا محور کنیم.
رجبی با تاکید براینکه این دانشکده همواره به عنوان یک دانشکده پیشرو در دانشگاه شناخته شده است، گفت: دانشکده مهندسی در ارزیابی شاخص کیفیت محصولات علمی و مقالات از بالاترین جایگاه برخوردار است و همچنین 50 درصد از مقالات معتبر بین المللی دانشگاه (Q1 – JCR) دانشگاه فردوسی مشهد که مورد پذیرش مهمترین ژورنالهای علمی قرار می گیرند، متعلق به دانشکده مهندسی است.
وی افزود: بیش از 70 درصد قراردادهای ارتباطی صنعت با جامعه دانشگاه فردوسی متعلق به دانشکده مهندسی است و در واقع می توان گفت این دانشکده جایگاه ویژهای در پیشبرد اهداف پژوهشی دانشگاه دارد.
رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه مسئله پژوهشی که طرح میشود، باید یکی از معضلات صنعت و جامعه باشد و این رویکرد اصلی ما در دانشکده مهندسی است، اظهار کرد: تمامی پژوهشها و تحقیقات در دانشکده مهندسی باید کاربردی و در راستای حل مسائل و مشکلات واقعی صنعت و جامعه باشد؛به عبارت دیگر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد باید مرجع علمی حل مشکلات صنعت و جامعه در سطح استان و منطقه باشد.
رجبی افزود: در یک فعالیت تحقیقاتی، صورت مسئله باید در شرایط واقعی درک شود تا پیچیدگیهای آن مشخص گردد و این سیستمی است که ما بنا داریم دنبال کنیم. در این راستا به اساتید دانشکده اعلام کردهایم که اگر پژوهشها و تحقیقاتشان از میان موضوعات واقعی صنعت و جامعه باشد، برای آنها امتیازات ویژهای درنظر گرفته میشود؛
وی یادآور شد: ما باید به گونه ای عمل کنیم تا دانشکده مهندسی بتواند بخش عمده ای از مخارج تحقیقاتی خود را از طریق ارتباط با صنعت تامین کند و روی پای خود بایستد و این موضوع در چشمانداز ما قرار گرفته است.
628 تعداد بازدید
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.