کد خبر: 30816 | زمان مخابره: ۱۴:۱۹:۴۴ - شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 122 بازدید | |

دکتر شرکاء و مسوولان صنعتی از ضرورت توقف تولید و واردات خودروهای چینی می‌گویند؛ شیک‌‌های بی کیفیت

 این روزهاخودروهای شیک با ظاهری آراسته، در خیابان‌های شهر تردد می‌کنند، خودروهایی با آرم‌ها و برندهای مختلف که در یک چیز مشترک هستند. « ساخت چین» این همان واژه مشترک بین بسیاری از خودروهای در حال تردد کشور است، خودروهایی که با ظاهری آراسته اما بدون کیفیت، هم مال مردم را می‌برد و هم خسارت‌های فراوانی را به محیط زیست وارد می‌کند.

‌اکنون حجم عظیمی از خودروهای بی‌کیفیت چینی وارد کشور می‌شود و نبود نظارت درست، احتیاج مردم و نبود خودروی با کیفیت داخلی سبب شده تا محصولات خودرویی ساخت کشور چین، آن‌هم با خودروهای بی‌کیفیت ، سهم بالایی از بازار خودروی ایران را بگیرد.

واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی متوقف می‌شود
موضوع واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی آن‌قدر اهمیت دارد که «عزیز اکبریان»، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه سازمان استاندارد باید طبق قانون مانع ورود خودروهای چینی بی‌کیفیت به کشور شود گفته است که جلساتی با مسئولان سازمان استاندارد در این زمینه داشته‌ایم و تذکرات را به آن‌ها داده‌ایم تا مانع ورود خودروهای بی‌کیفیت چینی به کشور شوند.
 
سازمان استاندارد در واردات خودروهای چینی سخت‌گیری کند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با شهرآرا درباره واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی معتقد است که به طور قطع کیفیت خودروها با قیمت آن رابطه‌ای مستقیم دارد و با توجه به اینکه برخی خودروهای چینی از قیمت پایین‌تری برخوردار است، به طور معمول از نظر کیفی هم در سطح پایین‌تری باید باشد.
حمید گرمابی با اشاره به نبود قانون شفاف و صریح درباره کیفیت خودروهای وارداتی می‌گوید: خوشبختانه روی خودروهای ساخت داخل استانداردهایی وجود دارد و اگر این استانداردها تایید نشود، خودروساز داخلی با مشکل مواجه خواهد شد اما با توجه به اینکه برای خودروهای وارداتی قانون صریحی وجود ندارد دولت می‌تواند استانداردهای داخلی را برای خودروهای وارداتی نیز لحاظ کند.

وی درباره احتمال رانت در واردات خودروهای چینی اظهار می‌کند: چنین موضوعی را قبول نمی‌کنم زیرا واردات خودرو یک سری مقررات دارد و در صورت تطبیق شرایط واردکننده با قوانین موجود، فرد مورد نظر می‌تواند اقدام به واردات کند اما اگر غیر از این باشد احتمال رانت نیز وجود دارد.
گرمابی با تاکید به نقش سازمان استاندارد درباره واردات خودرو می‌افزاید: این سازمان به عنوان عالی‌ترین نهاد نظارتی روی کیفیت کالاها باید شرایط سخت‌گیرانه‌ای را برای واردات خودروهای چینی بگذارد و خودرویی که از سوی سازمان استاندارد حداقل دارای استاندارد ملی نیست نباید اجازه ورود پیدا کند.
 
دینی که خودروسازان داخلی به مردم ادا نکردند
همچنین رئیس انجمن ماشین‌سازی خراسان رضوی با بیان پیشینه‌ای از تاریخ خودروسازی در ایران، مشکل اصلی حجم بالای ورودی خودروهای بی‌کیفیت چینی به داخل کشو را نبود خودروسازی مناسب در کشور می‌داند و می‌گوید: زمانی که در ایران خودروسازی را آغاز کردیم کشورهایی همچون کره این صنعت را نداشتند اما متاسفانه به دلیل اینکه خودروسازی ما دولتی شد، نتوانست دینی که به مردم دارد را ادا کند.

محسن شرکا‌ می‌افزاید: متاسفانه این نگاه خودروسازی در ایران سبب شد تا امروز خودروهای بی‌کیفیت چینی بازار رقابتی ایران را دست خود بگیرند و به عقیده من این گناه چینی‌ها نیست بلکه گناه خودمان است که نتوانستیم دینمان را به مردم ادا کنیم.
وی با تاکید به تولید خودروهای باکیفیت در کشور چین و وارد نشدن این خودروها به داخل کشور بیان می‌کند: وقتی ایران‌خودرو و سایپا خصوصی نشده‌‌اند و جان و مال مردم هم در این کشور اهمیت ندارد، معلوم است که عده‌ای فرصت‌طلب نیز اقدام به واردات خودروهای بی‌کیفیت می‌کنند.

شرکا با اشاره به مشکلاتی که خودرو بی‌کیفیت می‌تواند ایجاد کند، ادامه‌ می‌دهد: اگر دولت به معنای عام کلمه، یعنی قوای سه گانه؛ وظایف خود را در بخش قانون‌گذاری، اجرای صحیح قانون و برخورد قاطع و بدون ترحم با متخلفان به درستی انجام دهند، می‌توان جلوی واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی را گرفت اما تا وقتی این ارکان به درستی وظایف خود را انجام ندهند، نمی‌توان انتظار درست شدن اوضاع را داشت.

رئیس انجمن ماشین‌سازی خراسان رضوی با بیان اینکه دولت از بنگاه داری خارجی در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی در بخش خودروسازی باید تمام امور را به بخش خصوصی واگذار کند، می‌گوید: در ایران ١۶ کمپانی خودروسازی وجود دارد و تاریخ نشان داده هر گاه ایرانیان خواسته‌اند کاری انجام دهند، به درستی و با دقت آن کار را را انجام داده‌اند در بخش خودروسازی نیز اگر این بخش به حوزه خصوصی واگذار شود، به طور قطع خودروهایی به مراتب با کیفیت‌تر از خودروهای چینی را خواهیم ساخت.
شرکا می‌افزاید: اگر دستگاه‌های نظارتی کار خود را به درستی انجام دهند و جان و مال مردم دغدغه‌ اصلی آنان باشد، می‌توان جلوی واردات سنگین خودروهای بی‌کیفیت را گرفت.

خودروهای وارداتی بی‌کیفیت چینی
همچنین عضوانجمن قطعه سازان ایران نیز با بیان اینکه سهم چینی ها از بازار خودرو به ١٠درصد می‌رسد،می‌گوید: خودرو‌های چینی بی‌کیفیت توسط شرکت‌های وارد کننده در خود چین نیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.علی نادری با بیان اینکه چه نیازی به واردات خودرو‌های بی‌کیفیت چینی وجود دارد تا زمانی که محصولات تولید داخل از کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر برخوردار هستند، ادامه می‌دهد: وزیر صنعت، معدن و تجارت باید اجازه واردات خودروهای بی‌کیفیت را به کشور ندهد، واردات خودرو بی‌کیفیت برخلاف حفظ شأن و منزلت جامعه ایرانی است.وی با تاکید بر اینکه باید اکنون خودرو مورد نیاز جامعه و در شأن مردم جمهوری اسلامی ایران را تولید کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم، اظهار می‌کند: باید خودرو ارزان قیمت تولید داخل را با تسهیلات مناسب در اختیار مردم قرار دهیم.

وی افزود: خودروهای چینی به‌ظاهر بسیار شیک هستند اما در عمل کیفیت چندانی ندارند. همچنین اکثر این خودروها خدمات پس از فروش اندکی دارند، به‌طوری که بسیاری از خریداران دچار مشکل شده‌اند. در واقع یکی از دلایل افت قیمت خودروهای چینی خدمات بد پس از فروش است.



ارسال نظر


آخرین خبرها