با افتخار ساخت ایران
امروز در همه جوامع بشری، تولید از اهمیت خاصی برخوردار است و همه انسانها به نقش و اهمیت آن واقفاند. در واقع، تولید در نگرش عمومی بشر یک ارزش تلقی میشود و صرف نظر از نیاز یا اهداف تولید، مسابقهای برای تولید هرچهافزونتر در بین کشورها شکل گرفته است.
اکنون تولید یک شاخص کمال و رشد و قدرت برای کشورها به حساب میآید و غفلت جدی در نگرش به تولید و بایستههای آن باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع، امروز مهندسان این خاک و بوم ثابت کردهاند که هرگاه نیازی احساس شده است، فعل «خواستن» را صرف کردهاند و با مهندسی معکوس، گاه کالایی با کیفیتی بسیار بیشتر از نمونه خارجی آن را تولید کردهاند، موضوعی که در قطار شهری مشهد نیز به وقوع پیوسته است.
قطار شهری یکی از وسایل حملونقل عمومی جدید در کشور بهویژه در شهر مشهد است و برای شرکت بهرهبرداری قطار شهری، استفاده از نمونه داخلی تجهیزات موردنیاز آن دارای اهمیت بود تا با استفاده از نیروهای متخصص داخلی بتوانیم علاوهبر اشتغالزایی، با کاهش هزینهها کالایی ملی تولید کنیم.
باید توجه داشت که وظیفه شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد جابهجایی مسافر است اما با توجه به اینکه واگنهای قطار شهری از کشورهای خارجی خریداری شده است، ما باید خود به دنبال ساخت و تأمین برخی از قطعات یدکی باشیم و از آنجا که بسیاری از کلانشهرهای کشور از تأسیسات و کارگاههای ایجاد خطوط قطار شهری برخوردار هستند، بومیسازی قطعات موردنیاز ضروری است. بومیسازی قطعات حملونقل ریلی در کشور بهویژه در شهرهای مشهد، تهران، کرمانشاه، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج و اهواز که مجهز به قطار شهری هستند، امری مهم است و در ارزآوری و قطع وابستگی نقشی مهم دارد.
در خط یک قطار شهری که هفت سال از بهرهبرداری آن میگذرد، بومیسازی قطار بهخصوص قطعات مصرفی با همکاری بخش پژوهش شهرداری، وزارت دفاع و شرکتهای دانشبنیان مهندسی معکوس و ساخته شده است و طی چند سال گذشته به تجربیات بسیار خوبی دست یافتهایم به گونهای که بخش عمدهای از قطعات مصرفی قطار همچون تجهیزات درب، لنت و کوبل قطار مهندسی معکوس میشود و میتواند مورد استفاده سایر شهرهای کشور در حوزه قطار شهری نیز قرار گیرد، روندی که باید ادامه یابد.
در خط ٢ قطار شهری مشهد نیز با ناوگان جدید مواجه هستیم و باید به سمت مهندسی معکوس قطعات و تجهیزات آن حرکت کنیم. برای این مهم نیز برنامهریزیهای لازم انجام شده است تا بتوانیم در این نوع جدید از قطار نیز قطعات و تجهیزات داخلی را تولید کنیم. همچنین شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد این توانایی را دارد که قطعات و تجهیزات را به سایر شهرها نیز صادر کند.
روند مهندسی معکوس در شرکت قطار شهری طی سالیان گذشته ادامه داشته است به گونهای که در این سالها از حدود ٨٠ قطعه و تجهیز جدید رونمایی شده و این تعداد تجهیز سبب صرفهجویی سیمیلیاردتومانی شده است. امسال نیز به همت مهندسان داخلی، شاهد رونمایی از ۵٠ تجهیز جدید خواهیم بود که نقشی مهم در کاهش وابستگی به واردات قطعات و تجهیزات مربوط دارد.
یکی دیگر از اقدامات ما همکاری ویژه با وزارت دفاع برای تولید قطعات مورد نیاز است تا بتوانیم تجهیزات داخلی قطار شهری مشهد را با استفاده از مهندسی معکوس افزایش دهیم و در درازمدت، شاهد تولید قطار شهری ملی با استفاده از مهندسان داخلی باشیم.
در پایان باید گفت موضوع اقتصاد مقاومتی یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشور است که شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد در این راستا تمام توان خود را برای تولید قطعات داخلی به کار بسته و توانسته است طی این سالها بیش از ٨٠ قطعه را داخلیسازی کند. ۵٠ قطعه دیگر نیز رو نمایی خواهد شد که البته در این مسیر، همکاری شرکتهای دانشبنیان و وزارت دفاع را نباید نادیده گرفت. البته این ابتدای کار است و باید تمام توان خود را برای داخلیسازی تمام قطعات موردنیاز قطار شهری به کار بندیم که این روند ادامه خواهد داشت و باید بگوییم این قطعات و تجهیزات با افتخار ساخت ایران است.
*مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد
قاسم طاهری*
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.