تکلیف زیرپلهایها را معلوم کنید!
زمانی که در مقالهای نوشتم:«تنها راه برخاستن دوباره اقتصادملی، خرید کالای ایرانی است» و از مردم شهرم تمنا کردم محض رونق گرفتن اقتصاد و اشتغال ایرانی، فقط به خرید محصولات made in iran رضایت دهند، دوستان کثیری به آن سیاهه تعریض کردند و گفتند یکطرفه نباید دیوار را کاهگِل کرد. بعضی خرده گرفتند که آنقدر پولدار نیستیم که «جنس بیکیفیت» بخریم و گروهی برایم نوشتند چه توقعی دارم که «پول بیشتر» را صرف خرید «کالای کم کیفیتتر» کنند؟!
اینها همه ناشی از دیوار بلند بیاعتمادی و شکاف عمیقی است که میان تولیدکننده و مصرفکننده ما به وجود آمدهاست و اگر چارهای برایش نشود، هر روز بلندتر و عمیقتر خواهدشد. اگر از نگاه وطنپرستانه و ناسیونالیستی بگذریم، مصرفکننده حق دارد به دنبال کالای ارزانتر و باکیفیتتر بگردد. او گناهی نکرده که بخواهد پول بیشتری بدهد و جنس بنجل و معیوبی بستاند به این امید که ایزد در بیابانش دهد باز!
تولیدکننده ایرانی، صدبرابر مصرفکننده داخلی در قبال نامگذاری امسال مسئول است. هیچ تولیدکنندهای اجازه ندارد با عرضه کالای بیکیفیت، شرف خود و اعتبار made in iran را لکهدار کند.
دولت باید مسئولیت ویژهای را برای خود تعریف کند و به موازات مقابله با واردات کالای قاچاق، یک بار برای همیشه، تکلیف کالاهای «زیرپلهای» که در مرعای عمومی، دامن «برند ایرانی» را بیسیرت کردهاند، معلوم کند.
از دست دادن بازارصادرات
«زیرپلهایها» باید به عنوان خائن محاکمه و به اشد مجازات برسند. آنها در سالهای نه چندان دور هم، به اقتصادملی ضربه زدهاند و جرمشان نابخشودنی است. ما بازار آسیای میانه، بازار ترکیه، بازار عراق، بازار افغانستان و… را به خاطر سودجویی و بیوجدانی همینها از دست دادیم. جنس بیکیفیتِ همین «زیرپلهایها» است که دست صادرات ملی را قلم کردهاست و آبرویمان را نزد مصرفکننده داخلی و خارجی برده است. تولیدکنندهای که درست و حسابی تولید میکند، حقوق قانون کار میدهد، حق بیمه میپردازد، مالیاتش را کنار میگذارد، انواع و اقسام ISOها را گرفته است و محصولی مطابق استانداردهای جهانی روانه بازار میکند، به هیچوجه، یارای رقابت با «زیرپلهایهایی» که نه دستمزد قانونی میپردازند و نه بیمه و مالیات و کیفیتشان را رعایت میکنند، ندارد.
نتیجه آن میشود که تولیدات زیرپلهای، نماینده محصول ایرانی میشوند و به هر بازاری که ورود میکنند، فاتحه «تولید ایرانی» و «برند ملی» ما را یکجا و سر ضرب میبرند. امسال باید تکلیف «زیرپلهایها» را یکسره کنیم تا مصرفکننده، با اطمینان بداند جنسی را که میخرد، رقابتی است، باکیفیت است، اصل و نسب دارد و در زنجیره تأمین، از خدمات پس از فروش آن نیز میتواند استفاده کند.
*سخنگوی شورای عالی استانها
امیرشهلا*
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.