ویژگیهای اتاق بازرگانی پویا
اتاق بازرگانی تنها یک تشکل نیست که با انتخاب اعضا شاهد شکلگیری آن باشیم، بلکه نهادی است که دولت نیز اختیارات فراوانی به آن داده است. بعضی از این اختیارات از سوی دولت به اتاق تفویض شد تا کارهای دولت با راحتی بیشتری انجام شود و برخی دیگر با چانهزنی گسترده بخش خصوصی به دست آمده است.
از نظر قانونی نخستین وظیفه اتاق نه در بخش حمایت از اعضا، بلکه توسعه فضای اقتصادی کشور است. بر اساس ماده یک قانون اتاق بازرگانی وظیفه اصلی اتاق کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور، تبادل افکار و بیان آرا و عقاید مدیران صنعت، معدن، کشاورزی و بازرگانی است.
در حقیقت مسئله همکاری میان فعالان اقتصادی در بخش دوم این قانون ذکر شده و مسئله رشد اقتصادی کشور بر اهداف بخش خصوصی ارجح دانسته شده است. به موجب ماده ٢ قانون انتخابات اتاق بازرگانی، این نهاد مؤسسهای غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است که برای هماهنگی و همکاری میان بازرگانان، صاحبان معادن برحسب تقاضای تجار و به پیشنهاد دولت به وجود آمده است.
از ابتدای انقلاب اسلامی اتاق بازرگانی پناهگاه بخش خصوصی برای گفتوگو با دولت و درخواست حمایتها و کاهش فشارهای ناشی از تصمیمگیریهای غیرکارشناسی بر محیط کسبوکار بوده است. اگر چه در انجام این مهم به نوعی اختیارات اتاق فقط مشاوره برای تصمیمسازی تعریف شده ولی امروزه با وجود شرایط بسیار سختی که اقتصاد کشور به دلیل تحریم درگیر آن شده و به اذعان بسیاری از بزرگواران دولتی حتی از شرایط دوران جنگ تحمیلی هم سختتر است به نظر میرسد زمان آن رسیده است که اتاق بازرگانی نقش پررنگ، مؤثرتر و عملگرایانهتری را برای خود رقم بزند و نقش خود را از سطوح تصمیمسازی بالاتر ببرد.
اتاق بازرگانی برای دستیابی به این هدف باید سعی کند تا تصمیمسازیهای غیرکارشناسی در اقتصاد را به حداقل ممکن برساند تا از این طریق فضای کسبوکار بیش از این برای فعالان اقتصادی نامناسبتر نشود. برای رسیدن به این مهم اتاق بازرگانی باید از حالت انفعالی خارج شود و به عنوان یک مطالبهگر واقعی برای بهبود شرایط و منافع اعضای خود تلاش کند.
در نهایت باید در نظر داشت که برای شکلگیری توسعه پایدار و جلوگیری از کاهش رشد اقتصادی در شرایط تحریمها باید اتاقهای بازرگانی به مرکز تصمیمگیری و تصمیمسازی برای اقتصاد تبدیل شوند. بدیهی است که یکی از راههای رسیدن به این هدف افزایش راهیابی فعالان اقتصادی به اتاقهای بازرگانی است.
اعظم غفارنیا ؛عضو هیئت مدیره انجمن صنایع غذایی خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.