صنعت خودروي استان،صنعت قطعهسازی مشهد به روغن سوزی افتاد!
بعد از آنکه تب قیمت سکه و طلا فروکش کرد، این بار تمام نگاهها به افزایش قیمت خودروهای ملی دوخته شده است؛ افزایشی که قيمت خودروی پراید را در مدت کمتر از چند ماه، از 10 میلیون به 20 میلیون تومان رساند و حالا هم کش و قوس بر سر ماندن یا نماندن بر سر این قیمت، مردم را بر دوراهی خریدن یا صبر برای ساماندهی وضعیت قرار داده است.
در نگاهی گذرا به وضعیت بازار خودرو در چند ماه اخیر باید گفت نوسان قیمت خودرو، شرکتهای خودروسازی را با رکود مواجه کرده است؛ این بخشی از صحبتهای ابراهیمی دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی است که در ارزيابي وضعیت بازار شرکتهای خودرویی و نیز شرکتهای قطعهسازی استان بیان کرد.سهم قطعهسازی شرکتهای خراسانی نصف شده است.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسانرضوی در ادامه و در ارتباط با وضعیت کارخانههای قطعهسازی خراسان، گفت: وضعیت شرکتهای قطعهسازی خراسانرضوی با بحران مواجه است؛ به گونهای که درحال حاضر سهم قطعهسازی شرکتهای خراسانی در کشور، از 30درصد به 15درصد کاهش یافته که این خود نقش بسزایی در بحران این شرکتها داشته است.
فیروز ابراهیمی شرکتهای خودرویی را زیاندهترین شرکتهای موجود در بورس در چند ماه اخیر عنوان کرد و بیان داشت: یکی از مشکلات شرکتهای خودرویی، مشکلات واردات آنان است که با توجه به افزایش قیمت ارز، سبب افزایش قیمت مواد اولیه در داخل کشور شده است.دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی کاهش تولیدات خودرو به ویژه در مدلهایی که وابسته به واردات قطعات از خارج بود را از دیگر مشکلات شرکتهای خودروساز عنوان کرد و ادامه داد: همین کاهش خطوط تولید، در ایجاد بخشی از بحران و رکود شرکتهای خودروساز موثر بوده است.وی تاکید کرد: علاوه بر آن، افزایش قیمتها سبب کاهش توان خرید مردم شد که همین موضوع نیز از دیگر علل کاهش تولیدات خودروهای داخلي بوده است.
بازی شورای رقابت با افکار عمومی
وی در ارتباط با اعلام نهایی قیمتهای خودروی تولید داخل از سوي شورای رقابت، با توجه به بالا و پايین کردن قیمتها و اعلام نظرهای متفاوت، گفت: به نظر من شورای رقابت باافکار عمومی مردم بازي میکند؛ اگر شورای رقابت دارای جایگاه و مشروعیت قانونی برای تصمیمگيري در حوزه قیمت تمامشده خودرو است، باید تمام موارد را مدنظر بگیرد.دبیر خانه صعنت، معدن و تجارت خراسانرضوی به اعلام نظرهای شورای رقابت در این مدت اشاره کرد و اظهار داشت: شورای رقابت بارها گفته است ما این یا آن کار را میکنیم اما با این وجود، خروجی نصیب مردم نشده است.
تعیین قیمت خودرو براساس عرضه و تقاضا، پایدارترین روش
ابراهیمی تاکید کرد: حکم گرانفروش، نخریدن است؛ به نظر من باید شورای رقابت مشکلات و تنگناهای موجود در ارتباط با شرکتهای خودرو و قطعهسازی و نیز توان خرید مردم را با یک نظر کارشناسی بررسی کند و قیمتها را ارائه دهد، اما بهترین و پایدارترین روش برای تعیین قیمت خودرو براساس عرضه و تقاضا است.
رکود بازار خودرو به نفع هیچ کس نیست
اما حسین سبحانیفر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است ادامه روند فعلی بازار خودرو به نفع تولیدکننده و خریدار نیست.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید هر چه سریعتر قیمت خودرو برای جلوگیری از سرگردانی خریدار و تعیین تکلیف خودروساز مشخص شود، ادامه داد: با وضعیت فعلی من بعید میدانم شورای رقابت پایان هفته هم قیمتهای نهایی خودرو را اعلام کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه در حال حاضر بر بازار خودرو حاکم است، رکودی است که به علت نبود قیمت مشخص خودرو ایجاد شده است و مردم در انتظار مشخص شدن قیمت خودرو هستند و تا زمانی که قیمتها مشخص نشود، وضعیت بازار خودرو بهتر نمیشود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.