بررسی نقش واسط رفتار بازاریابی کارآفرینانه در تاثیر تفكر کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی
عنوان پاياننامه:
بررسی نقش واسط رفتار بازاریابی کارآفرینانه در تاثیر تفكر کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی
(مورد مطالعه: صنایع کوچک شهرستان مشهد)
ارائه شده جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد
رشته مديريت بازرگانی- گرايش بازاریابی بینالملل
استاد راهنما:
دكتر شمسالدين ناظمي
استاد مشاور:
دکتر یعقوب مهارتی
نگارش: الهام برومند
Email : Elhambrumand@yahoo.com
بهار 1392
اين پايان نامه با حمايت شركت شهركهاي صنعتي خراسان رضوي به انجام رسيده است.
چکيده
طي ساليان اخير يکي از دغدغههاي صاحبنظران کسبوکار، مستندسازي و مدلسازي رويههاي کارآفرينان موفق در بخشهاي مختلف عملکردي از جمله بازاريابي است. اين امر زمينه نزديک شدن هرچه بيشتر دو زيرشاخه رشته مديريت يعني بازاريابي و کارآفريني را فراهم ساخته بطوريکه مطالعات اين عرصه را ميتوان ذيل مفهوم “بازاريابي کارآفرينانه” جستجو نمود. در واقع مقصود اصلي از خلق اين اصطلاح رسيدن به فهم مناسبي از وجه اشتراك رشتههاي بازاريابي و کارآفريني و درک تأثير رفتار كارآفرينانه روي بازاريابي و متقابلا اتخاذ رويكردهاي نوآورانه در بازاريابي بوده است. در این راستا، در اين تحقيق نقش واسط رفتار بازاریابی کارآفرینانه در تاثیر بين تفکر کارآفرینانه و عملكرد سازماني صنایع کوچک مستقر در شهرکهای صنعتی شهرستان مشهد مورد مطالعه قرار گرفت. تحقيق حاضر به لحاظ هدف كاربردي و از نظر نحوه گردآوري اطلاعات، توصيفي پيمايشي بوده و براي جمعآوري دادهها از پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه مورد استفاده، از تحقيقات پيشين استخراج گرديد. روايي و پايايي ابزار تحقيق با استفاده از نرمافزار SPSS14 بررسي شد. براي آزمون روايي از نظر اساتید و خبرگان صنعت و همچنین تحليل عاملي اکتشافی و تاییدی و براي آزمون پايايي از روش آلفاي كرونباخ استفاده گرديد که مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحقق اهداف تحقيق چهار فرضيه تدوين شد. اين فرضيهها به روش مدليابي معادلات ساختاري و با استفاده از نرمافزار WarpPLS3 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. هر چهار فرضيه تحقيق تأييد و نتايج نشان داد كه تفکر کارآفرینانه بر عملكرد سازماني صنایع کوچک مستقر در شهرکهای صنعتی شهرستان مشهد تاثیر مستقیم و مثبت دارد. همچنین تاثیرمستقیم و مثبت تفکر کارآفرینانه بر رفتار بازاریابی کارآفرینانه و تاثیر مستقیم و مثبت رفتار بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی مورد تایید قرار گرفت. در نهايت مشخص گرديد كه رفتار بازاریابی کارآفرینانه، نقش واسط در در تاثیر تفکر کارآفرینانه بر عملكرد سازماني ايفا مينمايد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.