بررسی تاثیر گرایش های کارآفرینانه بر مدیریت دانش
عنوان پاياننامه:
بررسی تاثیر گرایش های کارآفرینانه بر مدیریت دانش
ارائه شده جهت دريافت کارشناسی ارشد
رشته مدیریت دولتی
استاد راهنما:
دکتر محمد رضا ذبیحی
نگارش: وحيد پيغان
Email :payghan@yahoo.com
اين پايان نامه با حمايت شركت شهركهاي صنعتي خراسان رضوي به انجام رسيده است.
چکيده
یکی از مفاهیم اصلی که در مباحث اخیر در علوم سازمانی مطرح گردیده است تفاوت ها در عملکرد شرکت ها از طریق به کار گیری مدیریت دانش می باشد . یکی از جنبه های مثبتی که در این گونه مباحث به چشم می خورد ، ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان ها از طریق استفاده از مدیریت دانش می باشد . اکثر محققان در این زمینه بیان می دارند که مدیریت اثر بخش دانش یک فرایند استراتژیک پایه ای می باشد . و یکی از عوامل اصلی در کسب مزیت رقابتی پایدار برای آینده سازمان است . در این بین آن چه به ایجاد نو آوری و خلاقیت در سازمان ها کمک شایانی می کند ، وجود گرایش های کارآفرینانه در کارکنان سازمان ها می باشد که از این فرایند ایجاد نوآوری پشتیبانی می نماید . به بیانی دیگر سازمان ها برای کسب مدیریت دانش کارا و اثر بخش نیازمند افرادی با تفکر خلاق و ریسک پذیر می باشند . با توجه به پژوهش هایی که در زمینه کارآفرینی و گرایش های کارآفرینانه صورت پذیرفته است می توان دریافت که از مهم ترین متغیر های موجود در گرایش های کارآفرینانه ، ریسک پذیری ، نو آوری و پیشگام بودن می باشد . این متغیرها می توانند نقش مهمی در فرایند کسب ، انتقال ، خلق و کاربرد دانش ایفا نمایند . لذا در تحقیق حاضر بر آن هستیم تا ارتباط میان گرایش های کارآفرینانه و مدیریت دانش را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم . جامعه آماری این پژوهش شهرک صنعتی طوس مشهد می باشد . گرایش های کارآفرینانه و مدیریت دانش نقش مهمی در بهبود عملکرد شرکت ها ( و ایجاد مزیت رقابتی برای آن ها ) دارد . این پژوهش بر اساس داده های جمع آوری شده در نیمه اول سال 90 از نمونه ای متشکل از 208 نفر از کارکنان و مدیران شاغل در شرکت های موجود در شهرک صنعتی طوس مشهد و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه ، انجام شده است . |
نتایج تحقیق نشان می دهد که بین گرایش های کارآفرینانه و مدیریت دانش رابطه معنی داری وجود دارد
برای سنجش ابعاد عملکردی در ابتدا محقق مدل گاروین را انتخاب نموده که در ادامه تحقیقات با برررسی و مصاحبه با اساتید و مسولان صنایع غذایی به این نتیجه رسید که بعد کیفیت را فقط از مدل گاروین و دیگر ابعاد یعنی هزینه , انعطاف پذیری و تحویل به موقع و خدمات را از جدولی که در ادبیات تحقیق آورده شده استفاده کند که براساس آن در چهارچوب نظری در بعد عملکردی به پنج بعد که در سوالات آورده شده اشاره شده است .
داده های مورد نیاز برای تایید یا رد این سوالات توسط یک پرسشنامه بسته با 20 سوال 5 گزینه ای گردآوری شده است و ابعاد تکنولوژی را براساس مدل نوازشریف استفاده و به علت این که در این پایان نامه تاکید زیادی بر ابعاد تکنولوژی نداریم از 9 سوال استفاده شده است . چون متغیر های تحقیق از نوع فاصله ای بوده و به این منظور از طریق آزمون اسمیرنوف کولموگروف نرمال بودن توزیع داده ها بررسی شد . پس از اطمینان از توزیع طبیعی داده ها از آزمون T استودنت همبسته و ویلکاکسون استفاده شد .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.