شناسايي عوامل مؤثر بر ظرفيت توليد صنايع غذايي وآشاميدني و ارائه استراتژي هاي مناسب در راستاي بهبود وضعيت اين صنايع (مطالعه موردي: استان خراسان رضوي)
عنوان پاياننامه:
شناسايي عوامل مؤثر بر ظرفيت توليد صنايع غذايي وآشاميدني و ارائه استراتژي هاي مناسب در راستاي بهبود وضعيت اين صنايع (مطالعه موردي: استان خراسان رضوي)
ارائه شده جهت دريافت کارشناسی ارشد
رشته اقتصاد كشاورزي
استاد راهنما:
دكتر ناصر شاهنوشي فروشاني –دكتر محمود دانشور كاخكي
نگارش: سارا يزدان بخش
Email :sa.yazdanbakhsh@gmail.com
اين پايان نامه با حمايت شركت شهركهاي صنعتي خراسان رضوي به انجام رسيده است.
چکيده
صنايع تبديلي مواد غذايي يكي از مهم ترين بخش هاي صنعت در تمام كشورهاست كه با امنيت غذايي درارتباط است. با وجود امكانات بالقوه فراوان و توليد انواع محصولات كشاورزي در كشور ايران، عمده واحدهاي توليدكننده صنعت غذايي در سال هاي اخير با مشكلات بسياري روبه رو شده اند. بسياري از اين واحدها به دليل كار كردن در زير ظرفيت اسمي و نصب شده خود هزينه سربار فراواني را تحمل كرده كه اين امر باعث افزايش قيمت تمام شده محصولات شده و حذف بسياري از اين صنايع در عرصه توليد و رقابت را به دنبال داشته است. مطالعه حاضر به شناسايي عوامل مؤثر بر استفاده از ظرفي تهاي توليد صنايع غذايي و آشاميدني در استان خراسان رضوي و تعيين استراتژ يهايي به منظور بهبود وضعيت اين صنايع مي پردازد. بدين منظور نمون هاي به حجم 130 واحد از صنايع غذايي و آشاميدني به صورت تصادفي ارتباط علّي بين اين (SEM) طبقه بندي شده انتخاب و با استفاده از روش مد لسازي معادلات ساختاري عوامل تحليل شد و مدل پيشنهادي مورد آزمون قرار گرفت. متغيرهاي مورد بررسي شامل نقش دولت، مديريت، مهارت نيروي كار، هزينه هاي توليد، واردات محصولات مشابه و سرماي هگذاري انتخاب گرديد.
نتايج حاصل از مدل پيشنهادي بيانگر كاهش ظرفيت توليد توسط عملكرد دولت، هزين ههاي توليد و واردات محصولات مشابه مي باشد در حاليكه مهارت نيروي كار، سرمايه گذاري و كارايي مديريت موجب افزايش و تلفيق آن با فرآيند تحليل SWOT استفاده از ظرفيت هاي توليد م يشوند. در گام بعدي از تجزيه و تحليل براي تعيين عوامل دروني و بيروني اين صنعت، ،(ANP) و فرآيند تحليل شبكه اي (AHP) سلسله مراتبي تدوين استراتژي ها، تعيين ضرايب اهميت و انتخاب بهترين استراتژي استفاده شد. بر اساس نتيجه حاصل از مرحله فوق، استراتژ يهاي 1. تعامل نظام مند با دستگا ههاي قانون گذار در زمينه صادرات، سرمايه گذاري و رفع موانع توليد 2. سرمايه گذاري در راستاي نوسازي دستگا هها و ماشين آلات صنايع غذايي و 3. توسعه و تنوع بخشي بازارهاي هدف صادراتي و ايجاد برندهاي صادراتي براي محصولات بعنوان اصليترين استراتژي هاي اين صنعت مشخص شده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.