مدیریت انتظارات پس از تحریم
فضای مثبت پس از توافق یکی از ویژگی های نتایج مذاکرات است و هنر مدیران دولتی کانالیزه نمودن این حس روانی است . شرایط فعلی به گونه ای حس نوستالژیک پس از قطع نامه 598 را تداعی میکند البته طولانی شدن روابط مذاکرات تغییرات پلکانی نمو و به گونه ای شرایط اداره می شود .
تخریب صنایع اقتصاد کمتر از زمان جنگ نیست اما میزان توقع و فرایند خوسته ها و سطح زندگی مردم از جنس دیگری است لذا مدیریت انتظارات جامعه بر اساس احساس اعتماد مردم به دولت سرمایه اجتماعی جدیدی است که نباید به راحتی هزینه شود . تغییر رفتار خیلی از شرکت ها و موسسات اقتصادی که تحت عنوان دور زدن تحریم و قوانین ها به هنری تبدیل شده بود گاه بسیار سخت است .
چرا که بر اساس همین محدودیت ها شدیدا هزینه مبادله در اقتصاد کشور افزایش یافت و یکی از عوامل تورم گردید و از طرفی می دانیم رفتارهای غیر عرف همیشه فساد به همراه داشته و نتایج آن رشد قارچ گونه امسال بابک زنجانی ها خواهد بود . لذا بزرگترین الزام دولت با توجه به شرایط اقتصادی بحرانی کشور پس از تحریم شفافیت و صداقت با مردم برای شرایط فوق العاده اقتصادی است دولت وحکومت بهتر از هر کسی میداند که رفع تحریم در کوتاه مدت تا دو سال آینده اثرات مبنایی ملموس در اقتصاد برای همه سطوح جامعه ندارد لذا :
1-ذخیره های ارزی خارج از کشور توجیحی برای خروج به چرخه نقدینگی ندارد.
2-نیاز به سرمایه گذاری و اشتغال آنقدر وسیع است که اگر ارزی وجود دارد باید صرف فعالیتهای زیر ساختی و کنترل فرآیند یکسان سازی نرخ ارز شود .
3- زمینه جذابیت سرمایه گذاری خارجی پاشنه آشیل دولت برای مبارزه با تورم و ایجاد رونق خواهد بود که مباحث تضمینی و اجرایی خاص خود را دارد .
4- مردم باید بپذیرند که نتایج عدم حضور در انتخابات 84 و پذیرش شعارهای بویولیستی و به خصوص در بخش اقتصاد از حافظه تاریخی و عملکردی جامعه زدوده نخواهد شد .
5-جراحی اقتصاد از صداقت با مردم عدالت در مقابله با فساد و قاطعیت در اجرای قانون و مشارکت سه قوه و به کارگیری نیروی به عنوان متخصص و خوش فکر در اجرا باید شروع شود ، اما تا بعد ….
حسین متین راد
نائب رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران خراسان رضوی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.