هنگ کنگ و قزاقستان، بازارهای هدف صادراتی جدید استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از هنگ کنگ و قزاقستان به عنوان بازارهای جدید هدف صادراتی استان یاد کرد و گفت: امسال میزان صادرات ما به هنگ کنگ و بخشی از قزاقستان افزایش داشته است.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان، راضیه علیرضایی عصر روز گذشته، 24 آذر ماه، در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: میزان صادرات استان در 8 ماهه نخست امسال یک میلیون 430 هزار تن و یک میلیارد و 67 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی 6 درصد و از نظر ارزشی 2 درصد رشد داشته است. خراسان رضوی 4 درصد از سهم صادرات کشور را به خود اختصاص داده و تراز بازرگانی ما مثبت 835 میلیون دلار بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه 55 درصد از صادرات استان به کشور افغانستان بوده است، تصریح کرد: در رابطه با این کشور تغییر وضعیت و ارتباطی داده شد و تعرفه واردات برخی کالاها از افغانستان تغییر کرد. همچنین امسال ما 21 درصد به کشورهای آسیای میانه و 8 درصد به کشورهای عربی صادرات داشته ایم. البته اخیرا به دلیل بروز برخی مشکلات با عربستان صادرات ما کمی با محدودیت مواجه شد.
وی از اضافه شدن کشورهای هدف صادراتی در سال صادراتی 94 و 95 به بازار ایران خبر داد و افزود: یکسری کشورهای جدید به کشورهای هدف صادراتی ما اضافه شده که امسال نیز در همین فرایند میزان صادرات ما به هنگ کنگ و بخشی از قزاقستان افزایش داشته است.
علیرضایی افزود: مطالعاتی که مرکز مطالعات اتاق بازرگانی انجام شده مبنی بر اینکه گزارشی ارایه داده اند که براساس آن ما در آسیای میانه باید رویکرد خود را کمی تغییر دهیم. شاید امروز اصراری به همکاری با برخی بازارها با توجه به بهبود روابط بین المللی وجود نداشته باشد. ما باید در اهداف صادراتی روسیه، قزاقستان و ازبکستان را به ترتیب در اولویت قرار دهیم. با شرایط فعلی باید این جهت گیری صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین باید به حوزه مراودات تجاری با کشور چین نیز وارد شد که با مطالعات انجام شده هنگ کنگ جای مناسبی است و پس از دو سال، صادرات ما به این ناحیه رشد چشمگیری داشته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از ارکان مهم در قیمت تمام شده مقیاس تولید و صادرات است. در تمام مطالعات ما بخش مهمی از توفیقات به حجم و مقیاس تولید و صادرات بازمی گردد. این مقیاس هیچگاه در دنیا در یک واحد تولیدی افزایش داده نمی شود بلکه تولیدکنندگان زیادی در قالب یک هولدینگ با آن منطبق می شوند و آن مجموعه این کار را می کند.
علیرضایی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما هزینه های مالی است که گرایش ما در تامین مالی صرفا تامین مالی از طریق بانک است، گفت: در حال حاضر الزام و اجباری برای تامین مالی از این طریق وجود ندارد و می توان تامین مالی را به روش های تامین مالی بین المللی ارتقا داد. برای دستیابی به این مهم باید تولید محصول و فروش ما در سطح استانداردهای بین المللی باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: پس از مقیاس استاندارد تولید، قدرت رقابت پذیری یک کالا در بازارهای بین المللی از اهیمت زیادی برخوردار است. ما برای پذیرش هیات های تجاری در کشورهای دیگر نیازمند آمادگی انجمن های تخصصی تولیدی هستیم. از سوی دیگر باید تیم های مذاکره کننده و ترکیبی از مسئولان برای دفاع از تولیدمان در دنیا آماده کنیم.
راه اندازی بازارهای فروش کالای ایرانی در روسیه و گرجستان
وی اظهار کرد: باید این تفکر که از سرریز تولید صادرات کنیم تغییر کرده و برای صادرات الگوی تولید داشته باشیم. باید به فکر مدیریت شبکه توزیع صادراتی در کشور هدف باشیم. این مدلی که ما امروز براساس آن حرکت می کنیم، ابتر است. شورای بازرگانان ما در مسکو و گرجستان بازاری را به عنوان غرفه های فروش و واردات کالا از ایران در این کشورها ایجاد کرده اند که تولیدکنندگان می توانند همراه با شورای بازرگانان در آنجا حضور پیدا کنند.
علیرضایی تصریح کرد: ما برای مدیریت شبکه های صادراتی باید به صورت مشترک در قالب اتحادیه های صادراتی و شورای بازرگانان ورود یافته و به مساله صادرات به عنوان یک فرایند جمعی نگاه کنیم. برنامه ما برای سال آینده این است که فروش کالا و صادرات آن از ابتدای تولید تا انتهای عرضه را در کشورهای هدف برنامه ریزی کنیم.
342 میلیارد تومان از تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است
وی با اشاره به فعالیت های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: تاکنون 342 میلیارد تومان از تسهیلات رونق تولید پرداخت به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است.
علیرضایی با اشاره به عدم پرداخت مشوق های صادراتی از سوی دولت تصریح کرد: مشوقی که منجر به کاهش قیمت تمام شده شود، موجب دور زدن سایر تولیدکنندگان است. این مساله در بلندمدت صادرات ما را آسیب پذیر خواهد کرد؛ با این حال بسته حمایت از صادرات نیازمند بودجه و تامین مالی است که امیدواریم در آینده این مبلغ تامین شود.
وی با اشاره به فرایند انتخاب صادرکننده نمونه برتر استان اظهار کرد: براساس دستورالعمل ها ما یک کمیته کارشناسی متشکل از نمایندگان بخش دولتی و خصوصی ایجاد کردیم و پرونده تمام افراد ثبت نام شده بررسی شد و براساس شاخص های مختلف صادرکنندگان برتر انتخاب شدند. به این ترتیب 30 شرکت و بنگاه به عنوان بنگاه نمونه صادراتی انتخاب شد.
71 تعداد بازدید
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.