بازار ٥٠٠ میلیون دلاری سوغات مشهد در قبضه چشم بادامی هاست ؛٣٠هزار فرصت شغلی در سبد چینی ها
نگاهی به بازارهای مشهد و سوغاتیهای عرضهشده در بازار نشان میدهد که بخش زیادی از این رقم صرف خرید کالاهای چینی میشود. بهعبارتی سهم کالاهای ایرانی از بازار سوغاتی مشهد بسیار اندک است. هفته گردشگری فرصتی شد تا سهم کالاهای ایرانی از بازار سوغات مشهد را در گفتگو با کارشناسان اقتصادی بررسی کنیم.
بازهم پای چینیها در میان است
معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری میگوید: تجار چینی در سال گذشته میلادی از فروش اقلام فرهنگی و مذهبی تولیدی خود در بازار مشهد بیشاز ٥٠٠میلیون دلار کسب درآمد کردهاند.
اسدا… درویشامیری میافزاید: این اقلام معمولا شامل جانماز، مهر و تسبیح، قبلهنما، رکعتشمار، صلواتشمار، چادرنماز و… بوده است.
وی با بیان اینکه سال قبل ٥/٣میلیون زائر خارجی بهویژه از کشورهای عربی و مسلمان وارد کشور شدهاند، عنوان میکند: مقصد بیشتر این افراد، مشهد بوده است. وی تاکید میکند: ایران باتوجهبه داشتن اماکن متعدد و پرجاذبه زیارتی، تاریخی و فرهنگی که در دنیا نیز شناخته شدهاند میتواند در این عرصه، درآمد خوبی داشته باشد.
ایجاد شغل برای چینیها
هزینه ایجاد شغل برای هر کشور، یکی از شاخصهایی بوده که برای سیاستگذاریهای اقتصادی کشور مهم است و مسئولان همیشه با آن، درباره اینکه چقدر برای ایجاد اشتغال هزینه کنند، تصمیم میگیرند. در سال٩٢، بنابه گفته ربیعی، وزیر کار هزینه تولید هر شغل ٧٠میلیون تومان بوده است. برایناساس اگر رقم٥٠٠میلیون دلار سوغاتی را که چینیها در مشهد به فروش میرسانند ضرب در ٣هزارو٢٠٠تومان (قیمت دلار) کرده و سپس تقسیم بر رقم ٧٠میلیون تومان کنیم، متوجه میشویم که بازار سوغات مشهد برای چینیها سالانه نزدیک به ٣٠هزار فرصت شغلی ایجاد میکند.
این درحالی است که براساس آخرین آمار اعلامشده، نرخ بیکاری در خراسانرضوی ١٠درصد بوده و ١٩٠هزار نفر در استان جویای کار هستند. برایناساس میتوان بهخوبی دریافت درصورتیکه تلاش شود مشهد به محلی برای عرضه کالاهای داخلی تبدیل شود، میتوان سالانه بدون تکیه به سایر بخشها ٣٠هزار نفر از افراد جویای کار را شاغل کرد.
حل مشکل تمام واحدهای صنعتی
راضیه علیرضایی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسانرضوی چندی پیش گفته بود که واحدهای تولیدی و صنعتی استان برای برونرفت از مشکلات مربوط به کمبود نقدینگی به هزارو٢٠٠میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارند. حالا اگر این رقم را با رقم گردش مالی سوغات چینی در مشهد مقایسه کنیم بهخوبی درمییابیم که سالانه هزارو٦٠٠میلیارد تومان حجم گردش مالی سوغاتیهای چینی در این شهر است. بهعبارتی میتوان با این حجم مالی مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی استان را رفع کرد.
مشهد مرکز عرضه تولیدات ملی شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مشهد بهخاطر داشتن این ظرفیتهای موجود، بهینهترین نقطه برای تشکیل بازار مشترک اسلامی بوده و یگانه شهری در دنیاست که سالانه پذیرای بیشاز ٢٥میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است، میگوید: میتوان از این ظرفیت برای تبدیل مشهد به یکی از قطبهای عرضه کالاهای ایرانی استفاده کرد.
غلامحسین شافعی میافزاید: خراسانرضوی بهخصوص مشهد، دارای ظرفیتهای زیادی در بخشهای تولیدی و اقتصادی ازجمله سوغاتی است، ولی تولیدات انبوه به میزانی که جوابگوی حجم زائران باشد، ندارد.
رئیس اتاق بازرگانی خراسانرضوی با بیان اینکه باید مشهد را به یکی از مکانهای آزمایشی عرضه کالاهای داخلی تبدیل کنیم، عنوان میکند: باتوجهبه موقعیت جغرافیایی مشهد و همسایگی با کشورهای آسیای میانه و ورود میلیونها زائر به مشهد، بهطورحتم پایتخت معنوی ایران میتواند مکانی آزمایشی برای عرضه کالاهای داخلی بشود.
بیثباتی؛ مهمترین مشکل اقتصاد
نایبرئیس انجمن نساجی خراسانرضوی نیز با اشاره به اینکه پوشاک یکی از اقلام مهم سوغاتی در مشهد است، میگوید: بااینحال بیثباتی در قانونهای اقتصادی باعث میشود تا تولیدکنندگان قادر به برنامهریزی نباشند. این بیثباتی باعث شده تا قدرت رقابت با کالاهای خارجی گرفته شود.
سید رضا کاوهطباطبایی با بیان اینکه افزایش کیفیت کالاهای داخلی بهترین راهکار برای افزایش سهم کالاهای داخلی از بازار سوغات مشهد است، میافزاید: زائرانی که به مشهد میآیند، از اقشار مختلف بوده و دارای سلایق گوناگونی هستند. بهترین راهکار برای پاسخگویی به نیازهای آنها تولید کالاهای متنوع است.
وی خاطرنشان میکند: انحصاریکردن بازار مشهد و مجبورکردن زائران به خرید چند کالای محدود، راهکار حمایت از تولید ملی نیست؛ بلکه باید تلاش شود، تولیدات داخلی متنوع شوند تا تمامی اقشار جامعه با هر وضعیت مالی را پوشش دهند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.