کشورتا چند سال آينده گورستان خودروهاي چيني مي شود
رئيس هيئت مديره انجمن قطعه سازان خراسان رضوي از ورود خودروها و قطعات چيني به صنعت خودروسازي انتقاد کرد و گفت: در چند سال آينده ايران قبرستان خودروهاي چيني مي شود.
«دکتر آروند» در پاسخ به اين سوال که اکنون وضعيت قطعه سازان چگونه است؟ گفت: از نظر توليد از سال گذشته وضعيت بهتر شده و توليد افزايش يافته به عبارت ديگر شرکت ها اگر در سال گذشته با 40 در صد از ظرفيت اسمي کار مي کردند اما امسال تا 60 درصد ظرفيت اسمي توليد مي کنند.دکتر آروند در پاسخ به اين سوال که چه عواملي در افزايش ظرفيت توليد در صنعت قطعه سازي موثر بوده است؟ به آرامش نسبي بازارو افزايش توليد خودرو اشاره کرد و درباره مشکلات تسهيلات بانکي نيز گفت: تسهيلات بانکي متاسفانه همچنان باقي مانده و اگر زماني 30 درصد از ظرفيت تسهيلات بانکي مي توانسته به صنعت اختصاص يابد در عمل بيش از 16 درصد اختصاص نمي يافته است و بر عکس تسهيلات بانکي در حوزه مسکن استفاده شده است.وي ادامه داد: با وجود اين که 46 درصد از تسهيلات بانکي به ساخت و ساز تعلق گرفته است با وضعيت کنوني برج سازي و مسکن تسهيلات بانکي بلوکه شده و پولي در دست مردم نيست.
در نتيجه در عرصه توليد و صنعت اين سرمايه وارد نشده است.وي درباره اين برداشت عامه که معتقدند با توافق هسته اي، خودرو ارزان مي شود نيز اظهار کرد: اين برداشت درست نيست چون هيچ چيزي تا کنون ارزان نشده نه انرژي و نه مواد اوليه و نه دلار هيچ کدام ارزان نشده است بنابراين خودرو هم ارزان نمي شود و حتي اگر پول هاي بلوکه شده وارد کشور هم شود به دليل اين که دولت تصميم ندارد آن پول را در خودرو سازي صرف کند بنابراين انتظار کاهش قيمت خودرو را نبايد داشت.
رئيس هيئت مديره انجمن قطعه سازان در پاسخ به اين سوال که هم اکنون مشکلات صنعت قطعه سازي چيست؟ به ورود خودروهاي بي کيفيت چيني به کشور اشاره و تصريح کرد: هم اکنون 10 نوع خودروي چيني وارد کشور مي شود اين 10 نوع خودرو علاوه بر اين که کيفيت پاييني دارد از لحاظ پشتيباني و تامين فرمان نيز مطلوب نيست و در چند سال ديگر پيش بيني مي شود در ايران قبرستان خودروهاي چيني را داشته باشيم!وي افزود: علاوه بر اين موضوع ورود اين خودروها به کشور و تاثير مذاکرات بر احتمال واردات خودروهاي باکيفيت از کشورهاي غربي باعث شده است تا خودروهاي بي کيفيت چيني با شرايط قسطي و با قيمت پايين تر به مردم فروخته شود.دکتر آروند با اشاره به تاثير دستمزد کارگر در قيمت خودرو و گراني آن و طبيعتا کاهش قدرت خريد مردم نيز گفت: در اروپا خط توليد به جاي به کارگيري از نيروي انساني و کارگر، از دستگاه و اتوماسيون استفاده مي کند و طبيعتا اين موضوع بر کاهش قيمت خودرو تاثير دارد چون دستمزد کارگر بر قيمت خودرو تاثير دارد.
از سوي ديگر به جاي به کارگيري کارگر در خط توليد، اپراتورها و تکنسين ها و مهندسان افزايش مي يابند و اين بر افزايش کيفيت خودرو نيز تاثير دارد.وي با مهم دانستن نوگرايي خودرو ها و از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده در رونق صنعت خودروسازي و قطعه سازي و نيز کاهش آلودگي هوا و حفظ محيط زيست اظهار کرد: خودرو پس از 20 سال فرسوده محسوب مي شود و نياز به نوسازي يا تعمير قطعات دارد اما با توجه به حمايت هاي ناکافي در خصوص ارائه تسهيلات بانکي و دريافت سود حداقل 24 درصدي که در مقايسه با سود پنج درصدي قطعه سازها رقم بسيار بالايي است قطعه ساز توان توليد ندارد و هر روز بر بدهي قطعه ساز به بانک ها اضافه مي شود ضمن اين که اگر شوراي پول و اعتبار سود سپرده هاي بانکي را به 18 يا 15 درصد کاهش دهد مردم راغب مي شوند که سرمايه خود را در عرصه صنعت و توليد صرف کنند.
وي در پاسخ به اين که آيا مشکلات مالي باعث کاهش کيفيت قطعات خودرو نشده است؟ گفت: اين که پرايد را براي تصادفات مثال مي زنند به اين دليل است که شش ميليون پرايد در خيابان تردد مي کند و بالاخره درصدي از اين خودروها خراب مي شود اما مطمئن باشيد قطعات توليد داخل از کيفيت لازم برخوردار است و اگر مشکلي در قطعه اي وجود دارد علت اين است که آن قطعه چيني است.
رئيس هيئت مديره انجمن قطعه سازان استان در پاسخ به اين سوال که چه کسي واردات قطعات چيني را سفارش مي دهد و طبيعتا جان مردم را به خطر مي اندازد؟ گفت: وقتي خودروساز از مجموعه ساز درخواست کاهش قيمت تمام شده را دارد مجموعه ساز به استفاده از قطعات چيني بي کيفيت روي مي آورد و کافي است در خودرو يک قطعه کيفيت لازم را نداشته باشد و همان يک قطعه باعث ايجاد مشکل در خودرو و خرابي مي شود و اين موضوع خطرناک است وگرنه استاندارد قطعات توليدي ما همان استاندارد فرانسه است. اين در حالي است که خودرو ساز در اروپا براي مجموعه ساز تعيين مي کندکه قطعات خودرو از کدام کارخانه ها خريداري شود و اين به افزايش کيفيت خودرو منجر مي شود.
وي ادامه داد: اگر قطعات توليد داخل اشکال داشته باشد سريع برگشت مي خورد اين در حالي است که برگشت دادن قطعات چيني که به صورت انبوه وارد مي شود سخت تر است.وي در پاسخ به اين سوال که پس مشکل از ناحيه خودروساز است که سفارش کار ارزان مي دهد؟ گفت: خودروساز نبايد اين خواست را از مجموعه ساز داشته باشد. متاسفانه اشتباه بزرگي است که انجام مي دهند.
وي درباره فرهنگ سازي رسانه ها در خصوص استفاده از کالاي ايراني گفت: مردم نبايد به دنبال خريد خودروي خارجي باشند و از اين لحاظ باعث رونق صنعت کشور و توليد و اشتغال شوند هر چند معتقدم که ما بايد توليدات ملي را از نظر کيفيت افزايش دهيم اما مردم هم منافع ملي را در نظر بگيرند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.