بخش خصوصی ٬ دولت و سرمايه گذاری خارجی
آنچه بيش از هر نوع سفر هيأتهای تجاری در شرايط فعلی که اميدوارم نتايج توافق هستهای زودتر به نتيجه برسد ٬ ضرورت دارد اتخاذ سياست مشخص ديپلماسی اقتصادی است. مولفه های اقتصادی جزئی از اهداف پنهانسياستها و موضع گيریهای سياسی است. در واقع ديپلماسی اقتصادی برای ارتقاء سطح تعاملات تجاری مهمترين اهداف سياست خارجی کشورها را تشکيل میدهد. حداقل از سال گذشته تاکنون بالغ بر 100 هيأت و نزديک به 2500 تاجر و فعال اقتصادی از کشورهای مختلف و در حدود 900 تاجر و بازرگان در قالب گروههای مختلف و با مجوز سازمان توسعه تجارت درسفر بوده اند.
افزايش حضور شرکتها و هيأتهای تجاری برای بازديدها و کسب اطلاعات از وضعيت پساتحريم در ايران به گونهای است که احتمالا مديران داخلی مرتبط در فرآيند حضور و بازديد ٬ تغيير در برنامه خود را مستمر داشته و دارند ٬ به خصوص در حوزه بخش خصوصی که به پيشقراولی اتاقبازرگانی انجام میشود.
رصد گزارشهايی که توسط موسسات معتبر خارجی و نيز گزارشهای اقتصادی منابع داخلی ٬ توسط علاقمندان به سرمايه گذاری در قالب هيأتهای تجاری ٬ پيش زمينه هر نوع مذاکره تجاری است. بهترين گزينه اطلاعاتی برای سرمايه گذاری خارجی ٬ شاخصهای اقتصادی ٬ شاخصهای فضای کسب وکار ٬ درجه ريسک و مشخصات بازار سرمايه و رشته های موردنياز سرمايه گذاری است.
ضمنا شاخصهای بورس و بازار سرمايه ما نيز يکی از مواردی است کهحتما به آن توجه خواهد شد. با اين تفاوت که همه ظرفيتهای اقتصادی ما در بورس معامله نمیشود. در هرحال ما بهعنوان جامعه هدف
سرمايه گذاری ٬ شرايط مان چگونه و دغدغه هايمان در چه زمينه هايی است:
-شرايط سياسی-امنيتی
-شرايط اقتصاد کلان
– قوانين و مقررات
-کارايی دولت
-رتبه فضای کسبوکار
-زيرساختها
-نرخ ارز و چگونگی نقل و انتقال دارايیها
-مسائل مرتبط مالياتی ٬ مالی و بازار کار
لذا تحريمهای داخلی در جذب سرمايهگذاری خارجی خوان مهمی است کهنبايد تسريع را با خوش بينی نتيجه گرفت.
برنامه ما برای جذب سرمايه گذار چيست؟
طبيعتا نقش سازمان جذب سرمايهگذاری خارجی (معاونت وزارت دارايی) ٬بسيار تاثيرگذار است ٬ ولی متاسفانه بعد از سالها محدوديت در اينگونه روابط شايد تيم کارآزمودهای برای برگزاری مراسم و رعايت
الزامات آن نياز اوليهای باشد:
-زبان خارجی موردنياز در همه ردههای فرآيند
– محيط و شرايط بازاريابی برای جذب سرمايه گذار
-فرآيند رابطه شفاف
-تهيه اطلاعات کامل و جامع در بخش موردنياز سرمايه گذاری به خصوص در رشته هايی که در زمان تحريم ٬ تضعيف شده است.
-توضيح و تبيين چگونگی رفع دغدغه های مورداشاره
-پرداخت هزينه بهعنوان محيط اصلی سرمايه گذاری برای تحريک تقاضایسرمايه گذاری
-سرمايه گذار خارجی حتما میخواهد توليد رقابتپذير داشته باشد ٬ پس حتما همه مولفههای اثرگذار در فرآيند سرمايه گذاری را بايد داشته باشد ٬ مثل: بانک خصوصی ٬ بيمه خصوصی ٬ قيمتگذاری رقابتی و…تمامی موارد مطروحه فوق ٬ محدوديتهای خاص خود را دارد که بخشی از آن در قالب رتبه فضای کسبوکار تبيين میشود که متاسفانه رتبه خوبی نيست. از طرفی بايد توجه داشت که گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در سال گذشته ميلادی نشانگر کاهش 31 درصدی سرمايه گذاری خارجی و تقليل آن به 2٬1 ميليارد دلار است که علت عمده آن تحريمها وکاهش سرمايه گذاری در دنيا بوده است.آنچه رفت ٬ شايد بخشی از توضيح اوليه شرايط کلان است اما ما برای استان بهعنوان يکی از مناطق جاذب ٬ بازار هدف مصرف و گردشگری چهبرنامهای داريم؟ آيا اسنادی که برای جذب سرمايه گذار به عنوان امکانات اطلاعاتی اوليه برای يک سرمايهگذار ضروری است ٬ تهيه شده است؟
500 نفر نيرو در استانی که ما يک واحد بزرگ صنعتی که بيش از 0 داشته باشد ٬ نداريم.
-سرمايه گذاری صنعتی بزرگ که مبنای ايجاد آن صرفه مقياس باشد ٬ نداريم.
-سرمايه گذاری صنعتی بزرگ که ارزش افزودن در تمامی مراحل زنجيره تأمين حداکثری باشد ٬ نداريم.
-زيرساختهای اصلی تامين گاز ٬ برق ٬ آب و… نداريم.
-چشم انداز طراحی شده نداريم.
-برای سال 2017 که قرار است مشهد بهعنوان پايتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود ٬ آمادگی نداريم.
-بخشی از اين آماده سازی میتواند برای نيازهای جذب سرمايه گذار در آينده مورد استفاده قرار گيرد ٬ چه برنامهای برای اين مسأله داريم؟
-برای جذب سرمايه گذار يعنی بازاريابی برای فروش محصول ٬ چه برنامهای داريم؟
-نقش اتاق بازرگانی و تشکلهای مدعی در چگونگی جذب سرمايه گذار چگونه است؟
-نقش نمايندگان حکومت در بسترسازی جذب سرمايه گذار چگونه است؟
من نااميد نيستم اما اگر خوشبين باشم ٬ خائنم.
حسين متين راد
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.