تحقق دولت الکترونیک بر توسعه تولید موثر است
رییس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی با اشاره به اینترنتی شدن فرایند صادرات در کشور تصریح کرد: قطعا یکی از بهترین راهها برای توسعه تولید تحقق دولت الکترونیک است که قطعا میتواند کمک بزرگی برای این بخش باشد.
نسرین یوسفی عارفی در گفتوگو با ایسنا، منطقه خراسان با اشاره به اینترنتی شدن فرایند صادرات و تاثیر آن بر توسعه صادرات اظهار کرد: سالهاست که اینترنتی شدن فرایند صادرات در برنامه دولت است. در واقع شعار دولت الکترونیک نیز با هدف کاهش بروکراسی به وجود آمده است. همه اینها در حالی است که رتبه ایران در کسب و کار مطلوب نیست.
رییس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی با بیان اینکه حتی کشورهای کوچکی مانند عمان رتبه 30 کسب و کار را به خود اختصاص دادهاند، عنوان کرد: اما کشور ما رتبه 130 را دارد که این مساله نشاندهنده این است که ما در بروکسیهای اداری کشورمان دچار مشکل هستیم. من فکر میکنم یکی از بهترین راهها تحقق دولت الکترونیک است که قطعا میتواند کمک بزرگی برای بخش تولید نیز باشد.
وی ادامه داد: البته باید این تغییر سیستمها به خوبی صورت گیرد زیرا پیش از این نیز سابقه سیستماتیک کردن فرایند گمرک را داشتهایم که متاسفانه به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای آن، فعالان اقتصادی با مشکلات بسیاری مواجه شدند. در همان زمان قطعی سیستم، عدم پاسخگویی پشتیبانهای سیستم و حتی مختل شدن عملیات ترخیص کالا از عمدهترین مشکلاتی بود که به وجود آمد و حتی برای برخی کالاها مشکلات کیفی هم ایجاد کرد.
یوسفی عارفی با اشاره به اینکه اگر این سیستمها به خوبی عمل کند، قطعا کمک بزرگی به صادرات و شفافسازی این حوزه خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکی از مزیتهای آنلاین بودن این است که کسانی که قصد دارند در حوزههای مختلف کار کنند، متوجه خواهند شد چه کالاهایی از کشور صادرات میشود و بازارهای منطقه چه نیازهایی دارد.
رییس کانون زنان بازرگان استان اضافه کرد: قطعا اطلاعات آنلاین میتواند به بازرگان کمک بزرگی کند، به شرط اینکه زیر ساختهای این امر نیز فراهم بوده و فعالان اقتصادی را درگیر مشکلات زیرساختی نکند.
یوسفی عارفی با بیان اینکه یکی از مزیتهای راهاندازی این سیستم شناخت بهتر استانداردهای کشورهای هدف است، تصریح کرد: بسیار شاهد این بودهایم که صادرات یک کالا انجام شده اما زمانی که آن کالا وارد کشور هدف شده، به صادرکننده گفته شده این کالا نمیتواند پاسخگوی استانداردهای مطلوب آن کشور باشد. در این حالت هم تولیدکننده و هم تاجر دچار مشکل میشوند.
برطرف شدن تاثیر تحریمها بر بازار نیازمند زمان است
وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات ما عدم شناخت بازارهای هدف است؛ بسیاری اوقات ما فکر میکنیم اگر بخواهیم وارد بازاری شویم، نیازی به مطالعات نیست. به عنوان نمونه امروز بازار برخی کشورهای منطقه که پیشتر برای ایران باز بود، به جهت همین مشکلات از دسترس ما خارج شد و کشورهایی مثل ترکیه و چین در این بازارها برندسازی و اعتمادسازی کردند تا بتوانند بازار را از آن خود کنند.
رییس کانون زنان بازرگان استان گفت: وقتی برای مصرف کننده اطمینان از بازار ایجاد شود، قطعا وی ترجیح میدهد کالایی را بخرد که از کیفیت و پایداری تولید و قیمت تمام شده آن مطمئن است. چون اگر تاجر خارجی یا تاجر داخلی روی کالایی کار میکند و برندش را جا میاندازد بعد از مدتی تولید کننده یا نمیتواند کالایی را به همان کیفیتی که روز اول تحویل داده مجرد تحویل دهد و یا نمی تواند قیمت آن را یک قیمت جهانی نگه دارد.
وی بیان کرد: باید توجه داشت حوزه تجارت خارجی حوزهای نیست که مشکلات آن با یک تفاهمنامه و قراردادی به نام برجام یک شبه حل شود. تحریمها هم یک شبه ایجاد نشد و پس چند سال پله پله تاثیر خود را گذاشت. همان زمان خیلی از افراد معتقد بودند این تحریمها تاثیری بر ما ندارد اما تاثیر آن به مرور خود را نشان داد؛ قطعا گشایش بازارهای بینالمللی پس از تحریمها نیز نیازمند زمان است.
یوسفی عارفی با بیان اینکه برای دستیابی به بازارهای هدف و بازاریابی در خارج از کشور نیازمند مطالعات زیادی هستیم، اظهار کرد: باید ببینیم کالایی که دیروز عرضه میکردیم، رقیب ما امروز آن را به چه صورتی عرضه میکند. تا این اطلاعات را به دست آوریم قطعا زمان میبرد.
وی تاکید کرد: رفع تحریمها همانطور که یکباره رخ نداد، آرام سازی شرایط نیز نیازمند گذشت زمان است. قطعا در این مسیر اگر فعالان اقتصادی از حمایت دولت برخوردار شوند و خود نیز همت کنند، قطعا شرایط به دوران پیش از تحریمها باز خواهد گشت.
71 تعداد بازدید
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.