باید پایاننامهها تقاضا محور باشند
در سالهای اخیر ما در دانشگاه فردوسی با همکاری خانۀ صنعت تلاش کردیم تا با ایجاد باشگاه، تابوهای کلیشهای را که بر سرِ راه رابطۀ دو نهاد مهم کشور وجود داشت، برداریم و همین مسئله امروز درحال نشاندادن اثرات مثبت خود، هم در محیط دانشگاه و هم محیط صنعت استان است. در گذشته، این گله بود که صنعت میگفت دانشگاه زبان من را نمیفهمد و دانشگاه هم میگفت من فقط در مرز دانش حرکت میکنم؛ اما امروز هر دو احساس کردهاند به هم نیاز دارند و باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در دانشگاه فردوسی طرحی را گذاشتهایم تا براساس آن، استادها به واحدهای تولیدی سر زده و مسائل را بررسی کنند و آنها را در کلاسهای درس به دانشجوها ارائه دهند.
انتقال دانش تجربی به دانشجوها
دانش دو گونه است؛ یکی تئوری است و یکی هم در فرایند تجربه آموخته میشود. درحالحاضر در کنار آموزش تئوری از صنعتگران دعوت میکنیم تا در کلاس درس حضور یابند و تجربههای خود را به دانشجویان ارائه دهند. هماکنون میخواهیم کاری انجام دهیم تا ۳۰درصد پایاننامهها، تقاضامحور شده و اینگونه باشند که تازمانیکه تولیدکننده نگوید که این پایاننامه توانسته مشکل من را حل کند، دانشجو نتواند از پایاننامۀ خود دفاع کند. برای این کار ما باید طرحهایی را تدوین کنیم که در آن مسائل عملی و موردنیاز صنعت بهصورت طرح به دانشجو ارائه شده و او بتواند برای آنها راهحل پیدا کند. خوبی این فرایند این است که از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی استفاده میکنیم و اینها بهدلیل اینکه هم در داخل بازار کار هستند و هم دانشگاه، بهتر میتوانند نیازهای صنعت را شناسایی و رفع کنند.
وقتی سامانۀ باشگاه دانشگاهی درحال ایجاد بود، من این دغدغه را داشتم که آیا این سامانه میتواند به میزان نیاز افراد، فرصت شغلی معرفی کند؟ اما حالا که چندماهی از این مسئله میگذرد، بهخوبی این مسئله را جواب داده و به موفقیت خوبی رسیده است.
هر دانشگاه باید بتواند از استقلال نسبی برخوردار باشد
برقراری ارتباط مؤثر میان جامعۀ کارآفرینان با دانشجویان، جذب دانشجویان در واحدهای صنعتی و معدنی، انجام مطالعات استراتژیک و پژوهشهای صنعتی و معدنی، حمایت از نخبگان، مخترعان و پایاننامههای دانشجویان، حضور مستقیم مدیران ۲۹ انجمن صنایع همگن استان در دانشگاه، برگزاری کارگاههای تخصصی، استفاده از ظرفیتهای علمی برای تولید دانشبنیان، برگزاری بازدیدهای علمیصنعتی و همایشهای کارآفرینی و نمایشگاههای تولیدکنندگان، ازجملهاهداف تعیینشده برای باشگاه دانشگاهی است که تاکنون خروجیهای خوبی نیز داشته است.
ما باید سیستم دانشگاههای خودمان را بهسمتی ببریم تا هر دانشگاهی بتواند در زمینۀ انتخاب دانشجو و همچنین روشهای تدریس، از استقلال نسبی برخوردار باشد. الان منِ استاد باید با دانشجویی کار کنم که از طریق کنکور انتخاب شده است؛ درحالیکه در کشورهای توسعهیافته، دانشگاه دراینزمینه استقلال دارد. خودِ این موضوع کمک خوبی به انتخاب دانشجویان کوشاتر و همچنین باانگیزهتر میکند که یکی از خروجیهای آن این است که دانشجو در زمان کارآموزی در واحد صنعتی انگیزه دارد و میل و اشتیاق به آموختن سبب میشود تا دورۀ کارآموزی بهرهوری مناسبی داشته باشد.
دکتر بابک رضایی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.