صادرات، راهی برای حمایت از کالای ایرانی
مقام معظم رهبری در فرمایشهای خود در ابتدای سال ٩٧ تأکید ویژهای بر مسائل اقتصادی کشور و اشتغال جوانان داشتند و شعار سال را «حمایت از کالای ایرانی» مطرح کردند؛ اما حمایت از کالای ایرانی به چه بسترها و شرایطی نیاز دارد و اگر این مهم محقق شود، چه نتایجی به دنبال دارد؟
در حقیقت میتوان گفت حمایت از تولید ملی برابر است با اشتغالزایی و این اشتغالزایی است که به عنصر خانواده و رفاه اجتماعی کمک میکند. طی سالهای اخیر، بیکاری به بزرگترین دغدغه و مشکل داخلی کشور تبدیل شده است و وظیفه هر ایرانی است که در رفع معضل بیکاری تلاش کند.
اما اینکه حمایت از تولید ملی به چه معناست باید گفت حمایت از تولید ملی بدین معناست که محصولی باکیفیت بالا ایجاد کنیم و تحویل جامعه دهیم. اکنون، برخی از کالاهای ایرانی نمیتوانند با کالای مشابه خارجی رقابت کنند چون با توجه به نبود فناوری پیشرفته در کشور، واحدهای تولیدی نمیتوانند کالایی با کیفیت بالا تولید کنند. در حال حاضر ماشینآلات مورداستفاده واحدهای تولیدی و صنعتی ما بهروز نیستند و علاوهبر اینکه مصرف انرژی بالایی دارند و هزینه تولید را افزایش میدهند، نمیتوانند تنوع زیادی در محصول ایجاد کنند. در نتیجه مصرفکننده تمایل دارد کالای خارجیای که کیفیت، تنوع و قیمت مناسبتری دارد بخرد.
پنج ویژگی تولید ملی شامل ارزش افزوده بالا، قیمت تمامشده معقول و رقابتپذیر، قابل قبول بودن کیفیت و استانداردهای تولید و فناوریهای نوین و پیشرفته در فرایند تولید محصولات است و مادامی که نتوانیم این ویژگیها را محقق کنیم، نباید انتظار داشته باشیم مردم کالای ایرانی بخرند.
امروز اقتصاد کشورها به سمت جهانی شدن پیش میرود و روند جهانیسازی هم ادامه دارد. به عنوان مثال، چین کشوری با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر است که علاوهبر اینکه تولید داخلی خود را تأمین میکند و واردات مصرفی کمی دارد، توانسته است صادرات جهان را نیز در دست بگیرد چون به حمایت از تولید داخلی اعتقاد دارند و در این راستا برنامهریزی مدون و بلندمدتی کردهاند.
دولت میتواند از طریق وضع قوانین و مقررات از تولید حمایت کند و قطعا سرفصل آن وضع قوانینی است که زمینه را برای تسهیل فضای کسبوکار فراهم کند. این امر نیز مستلزم ورود ماشینآلات، اصلاح قوانین مربوط به کسبوکار، قوانین مالیاتی و بیمهای و … است.
حمایت از کالای ایرانی و صادرات
اگر میزان ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی در کشور و تقاضای مؤثر در بازار را مرور کنیم، بهخوبی متوجه میشویم که در برخی کالاها میزان تولید ایران بسیار بیشتر از مصرف داخلی است. این مسئله سبب شده است بخشی از تولیدات کارخانهها در انبارها انباشته شود. در نتیجه، چرخه بازگشت نقدینگی به کارخانهها کند میشود. همین مسئله به بحران نقدینگی واحدهای تولیدی دامن زده است. بر این اساس، یکی از مهمترین راهکارهای حمایت از کالای ایرانی فراهم کردن بستر
صادرات آنهاست.
باید توجه داشت که حمایت از کالای ایرانی تنها به منزله مصرف این کالا در داخل کشور نیست و باید زمینه توسعه صادرات را نیز فراهم آورد و برای پایداری حضور کالاهای ایرانی در بازارهای بزرگ هدف صادراتی، باید تولیدات تخصصی برای صادرات متناسب با نیاز و خواسته مصرفکننده طراحی شود. همانطور که همه میدانیم، الفبای اقتصاد این است که نرخ ارز و تورم را بتوان کنترل کرد تا تولید و صادرات رونق بگیرد اما متأسفانه چالشهای ارزی همچنان وجود دارد و نمیگذارد شاهد رونق صادرات در جهت حمایت از کالای ایرانی باشیم.
هرچه بتوانیم کالای ایرانی را بیشتر صادر کنیم، کارخانهها و واحدهای تولیدی میتوانند با ظرفیت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند. در چنین شرایطی، علاوهبر اینکه میزان ارز واردشده به کشور از طریق صادرات غیرنفتی رشد شایان توجهی مییابد، برای هزاران جوان جویای کار نیز فرصت شغلی فراهم میشود و آنها میتوانند جذب بازار کار بشوند.
علیرضا دربان ثانی*
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.