کد خبر: 32824 | زمان مخابره: ۱۵:۲۳:۵۵ - یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 33 بازدید | |

پراید به مرز ۴۰ میلیون تومان رسید، سازمان حمایت مصرف کنندگان کجاست؟

با تشدید آشفتگی بازار لزوم نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای مدیریت بازار بیش از پیش احساس می شود اما این بخش سکوت کرده و راهکاری برای جلوگیری از افزایش بی ضابطه قیمت خودرو در سطح بازار ندارند.

البته سهم اصلی بلاتکلیفی بازار متوجه شرکت‌های خودروساز است زیرا با عدم عرضه محصول افزایش تقاضا را ایجاد کرده‌اند اما از آن طرف خبری از ارائه خودرو به بازار نیست. جالب اینجاست صنعتی که پیش از مدعی خودکفایی در تولید تعدادی از خودروهای بازار بود امروز تحریم را بهانه کرده و از کمبود قطعه صحبت می کند. از آن طرف افزایش نرخ دلار هم بر بهانه تراشی آنها برای افزایش قیمت‌ها اضافه کرده است.

در کنار این مشکلات دستگاه‌های متولی این صنعت طی دو ماه اخیر سکوت کرده و خبری از سیاست های خود برای مدیریت اوضاع نمی‌دهند در این شرایط فقط این مردم هستند که با ضرر روبه رو شده و مجبورند خودروهای ۲۲ میلیون تومانی را در بازار ۳۸ میلیون تومان خریداری کنند. اما سوال اینجاست آیا سطح خرید مردم اجازه پرداخت چنین مبالغ هنگفتی را برای خرید یک خودرو می‌دهد ؟

امروز بازار خود همانند روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت پراید بود به نحوی که قیمت این محصول به مرز ۴۰ میلیون تومان رسیده است و این موضوع برای مردم با علامت سوال های زیادی روبه رو است.

قیمت پژو۴۰۵ GLX هم با افزایش۳میلیون تومانی با قیمت ۵۶ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتوماتیک با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۱۰۸ میلیون تومان، سمند LX با افزایش ۶ میلیون تومانی با قیمت ۶۰ میلیون تومان، سمند EF7 با افزایش ۴ میلیون تومانی با قیمت ۶۰ میلیون تومان، ساندرو اتوماتیک با افزایش ۳ میلیون تومانی با قیمت ۱۰۷میلیون تومان و استپ وی اتوماتیک با افزایش ۳ میلیون تومانی با قیمت ۱۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

سعید موتمنی رئیس نمایشگاه داران خودرو در همین ارتباط با اشاره به اینکه متأسفانه نظارتی بر بازار خودرو نیست و قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شود به خبرنگار تسنیم گفته است: امروز شرایط بازار به نفع واسطه‌هاست به این صورت که با خرید از نمایندگی‌ها و فروش در بازار سودهای هنگفت نصیب این افراد می‌شود.

وی با اعلام اینکه متأسفانه برخی نمایندگی‌ها نیز محصولات خود را با قیمت آزاد به بازار عرضه می‌کنند، افزود: هیچ نظارتی به عملکرد شرکتها و نمایندگی‌ها نمی‌شود آنها به دلخواه خودرو را قیمت گذاری کرده و راهی بازار می‌کنند.

رئیس نمایشگاه داران خودرو با اعلام اینکه در خودروهای زیر ۳۰ میلیون اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار به ۱۳ میلیون رسیده است، گفت: در خودروهای ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومانی نیز اختلاف قیمت کارخانه تا بازار از ۲۰ تا ۴۰ میلیون رسیده که این موضوع اصلا منطقی نیست. در بازار قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان نیز شاهد اختلاف ۳۹ تا ۵۰ میلیون تومانی از کارخانه تا بازار است.

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی خرید و فروشی در بازار انجام نشده و دلالان و واسطه‌گران یکه‌تاز بازار هستند، تصریح کرد: قرار بود با فروش خودروسازان اوضاع بازار ساماندهی پیدا کند اما تحویل‌های بلندمدت و فروش‌های محدود باعث شده رشد قیمت‌ها در سطح بازار قابل توجه بوده و نابسامانی بازار تشدید پیدا کند.

با تشدید آشفتگی بازار لزوم نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای مدیریت بازار بیش از پیش احساس می‌شود اما این بخش هم روزه سکوت گرفته و راهکاری برای جلوگیری از افزایش بی ضابطه قیمت خودرو در سطح بازار ندارد. این درحالی است که هر روز حقوق مصرف کننده در بازار خودرو تضییع و سرگردانی آنها تشدید پیدا کرده است.



ارسال نظر


آخرین خبرها