صنعت در محور مظلوم غرب مشهد
1-یکی از دلایل محدودیت توسعه صنایع درمحور غرب مشهد ، جهت بادغالب از غرب به شرق است که باعث انتقال آلودگی های منتشر شده در هوا توسط صنایع به سمت شهر مشهد است .
2-حدود یک هفته است که سوخت نیروگاه توس از گاز به مازوت تغییر کرده که این موضوع براحتی از رنگ گازهای خروجی از نیروگاه قابل رویت است. معمولا در سردترین روزهای زمستان که مصرف گاز خانگی به حداکثر میرسد وبرای جلوگیری از افت فشار در شبکه گاز ، این نیروگاه اقدام به تغییر سوخت از گاز طبیعی به مازوت میکند .
3-نیروگاه توس شامل چهار واحد توربین بخار هر یک به ظرفیت 150 مگاوات جمعا 600 مگاوات است . اگر در بهترین حالت راندمان این نیروگاه را 50 درصد در نظر بگیریم این نیروگاه در هر ساعت حدود صد هزار لیتر مازوت مصرف میکند. چنانچه کیفیت مازوت مصرفی را استاندارد فرض کنیم کمترین میزان خاکستر ناشی از احتراق مازوت 0.15 درصد یعنی هر ساعت 150 کیلوگرم و هر روز 3600 کیلوگرم خواهد بود .
4-هم اکنون روزانه 3600 کیلوگرم خاکستر ناشی از احتراق مازوت شامل اکسیدهای گوگرد و انواع هیدروکربن های سنگین سوخته و نیم سوخته و احتمالا فلزات سنگین به سمت شهر مشهد در جریان است.
بعید است جمع همه آلایندگی ناشی از فعالیت سایر صنایع در محور غرب از این عدد بیشتر باشد.
اداره محترم کل محیط زیست چه میکند؟
محمد استادی/نایب رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.