کد خبر: 33698 | زمان مخابره: ۱۶:۱۵:۵۰ - شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 117 بازدید | |

اتاق بازرگانی باید چالاک شود

١٠٠ سال است که اتاق بازرگانی شکل گرفته و در تمام این سال‌ها رسالت اتاق بازرگانی، توسعه تجارت در کشور بوده و حاکمیت هم در تمام این سال‌ها اتاق را به مثابه بازوانی برای حل‌و‌فصل مشکلات خودش با بخش بازرگانی کشور قلمداد کرده است. البته تاریخ فعالیت‌های اتاق بازرگانی با فراز و فرودهای بسیار همراه بوده است. در طول این سال‌ها ٢ اتفاق برای اتاق‌های بازرگانی رخ داده است که باید نقطه عطف برای ایجاد تغییرات در مسیر حرکت این مجموعه می‌شد. اکنون باید بررسی شود که این مهم چقدر محقق شده است.

اضافه شدن بخش صنایع، معادن و کشاورزی یکی از آن رخدادها بود که مسئولیت و رسالت اتاق بازرگانی را دست‌خوش تغییر و تحول کرد. همچنین تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار رویداد دوم بود که باری دیگر در رسالت اتاق بازرگانی تحول ایجاد کرد. این ٢ اتفاق باعث شده است تا اتاق‌های بازرگانی مسئولیتی فراتر از توسعه تجارت داشته باشند. امروز به صورت قانونی مسئولیت اجرای برخی امور و همین‌طور ارائه مشاوره به دولت و مشارکت در سیاست‌گذاری حوزه اقتصاد کشور وظیفه قانونی اتاق‌های بازرگانی است.

با توجه به این رسالت‌ها، اکنون که در برهه‌ سخت اقتصاد ایران هستیم و از طرف دشمنان بیرونی تحت فشار قرار گرفته‌ایم نیازمند افزایش چالاکی و چابکی ساختار اتاق بازرگانی برای نقش‌‌آفرینی این نهاد هستیم. امروز اتاق‌های بازرگانی به کارشناسان، اندیشمندان، محققان و پژوهشگرانی نیاز دارد که بتوانند در انجام این مأموریت‌‌های متعدد و متکثر از نظر موضوع موفق شوند. اتاق‌های بازرگانی باید دانش‌محور شوند و راهبردهایشان را مبتنی بر علم و شرایط روز شکل دهند.

اتاق‌ها باید از دیوان‌سالاری‌ای که گرفتار آن‌ شده‌اند فرار کنند و چابک شوند. اتاق بازرگانی امروز به سازمانی بسیار سنگین با بروکراسی پیچیده تبدیل شده است. این مسئله در کشوری که خود غرق در دیوان‌سالاری است، خطاست. نباید بخش خصوصی هم دچار دیوان‌سالاری شود. اتاق بازرگانی باید عمل‌گرا‌تر و سبک‌تر شود.

لازمه این کار پایین آمدن میانگین سنی هیئت نمایندگان اتاق است. جوان‌گرایی نباید تنها در مقام شعار باقی بماند. اگر امروز باورمان این است که تحقق برنامه‌ها و اهدافمان منوط به حضور جوانان در دولت است، بخش خصوصی نیز باید برای انجام این مهم پیشگام شود. هیئت نمایندگان و پرسنل اتاق‌های بازرگانی باید جوان شوند. ما نسل جوان توانمندی داریم و همان‌طور که نسل مسن امروزی در دوره جوانی‌شان معجزه کردند امروز باید بپذیریم در دهه ٩٠ و در آستانه ورود به قرن جدید باید به جوانان فرصت بیشتری بدهیم.

جوانان شجاعانه‌تر تصمیم می‌گیرند و تصمیمشان را با پشتکار بیشتری اجرا می‌کنند. در همین راستا اگر اجازه ورود جوانان را بدهیم، ٢ نتیجه حاصل خواهد شد؛ نخست آنکه بحران اقتصادی پیش‌رو را راحت‌تر پشت سر می‌گذاریم و دوم اینکه نسل جوان تجربه مفیدی را کسب می‌کند. نمی‌توانیم به یک‌باره انتظار داشته باشیم جوانان پست بگیرند. رشد به مرور اتفاق می‌افتد. باید به جای تهدید جوانان، آن‌ها را تحمل و تشویق کنیم تا بتوانند آینده بهتری بسازند. ٨٠ درصد اقتصاد خراسان رضوی در اختیار بخش خصوصی است.

این یعنی دولت مأموریت خود را در توزیع عادلانه و سرمایه‌گذاری در خراسان‌رضوی در قیاس با سایر استان‌ها به درستی انجام نداده است. این موضوع را می‌توانیم به فال نیک بگیریم. در چنین شرایطی اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی می‌تواند بیش از بخش خصوصی سایر استان‌ها نقش‌آفرینی کند. طبیعی است در این اوضاع حساسیت روی شکل‌گیری اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیش از سایر بخش‌هاست و تردید نکنیم مشارکت بالا در تشکیل هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی حتما از شرایط بهتری برخوردار خواهد شد.

جواد باقری
نایب‌رئیس خانه صنعت‌، معدن و تجارت استان



ارسال نظر


آخرین خبرها