همزمان با روز صادرات عنوان شد;واگنهای صادراتی؛ کیمیای صادرکنندگان مشهدی
همجواری خراسان رضوی با کشورهای آسیایمیانه باعث شده تا این استان به یکی از محورهای صادرات کالا و خدمات به این کشورها و همچنین ترانزیت کالاهای کشورهای CIS تبدیل شود. با این حال با وجود پتانسیل فراوان تجارت با کشورهای آسیای میانه برای افزایش صادرات استان در حال حاضر یکی از مشکلات صادرکنندگان خراسانی، کمبود واگنهای صادراتی است. از سال 75 که اتصال ریلی ایران به این کشورها برقرار شد، حرکت واگنهای ایران در قلمروی CIS پیشبینی نشده بود، از سوی دیگر چون ریل این کشورها عریض است در مرز سرخس تعویض بوژی قرار گرفت که در واقع با این کار متکی به واگنهای وارداتی آنها شدیم.
به دو دلیل عمده واگنهای این کشورها وارد ایران میشد؛ ترانزیت پنبه ازبکستان و واردات کالاهایی چون آهنآلات، گندم، کود و… از قزاقستان و ازبکستان. این واگنها در مسیر برگشت، کالای صادرات ما را نیز به ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان منتقل میکردند.
ازبکستان، بخشی از مسیر ترانزیت خود را از مسیر ایران به سمت چین تغییر داد و از سوی دیگر با افزایش تولید و صادرات سیمان در استان، ما با کاهش شدید واگن ورودی و افزایش واگن خروجی و در نتیجه کمبود در استان مواجه شدیم که این امر وقفه طولانی کالای صادراتی و دیر رسیدن کالاها به دست مشتریان را در پی داشت.
در همین رابطه معاون توسعه بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حل مشکل تامین واگن صادرکنندگان میگوید: در حال حاضر 80 شرکت داخلی توانستهاند مجوز واردات واگن صادراتی را دریافت کنند، با اینحال به دلیل وجود برخی مشکلات در داخل هنوز نتوانستهایم از این ظرفیت برای افزایش صادرات استفاده کنیم.
محمدرضا موحد با اشاره به انتقال پنبه کشورهای آسیایمیانه از طریق خراسان رضوی به خلیجفارس بیان میدارد: این واگنها در برگشت، بخشی از کالاهای صادراتی ایران به کشورهای آسیایمیانه را حمل میکنند، بااینحال با وجود مجاورت خراسانرضوی با کشورهای CIS از این واگنها سهمیهای به خراسان رضوی ندادهاند.
وی با بیان اینکه در انتقال کالا، چنانچه عملیات تخلیه و بارگیری بیش از زمان مشخص شده طول بکشد، اجارهکننده ملزم به پرداخت کرایه معطلی بهمیزان توافق شده، به ازای هر روز دیرکرد میشود، تصریح میکند: با این حال اعتقاد داریم که نباید راهآهن این مبلغ را از صادرکنندگان داخلی دریافت کند؛ چراکه این امر باعث افزایش هزینه های آنها میشود.
همچنین رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسانرضوی نیز میگوید: مشکلات حمل و نقل و کمبود واگن، مشکل اصلی صادرکنندگان خراسانرضوی است.
محمدحسین روشنک با بیان اینکه تامین امکانات حملونقل ریلی برای صادرات از وظایف و ماموریتهای ویژه راهآهن است، تصریح میکند: متاسفانه راهآهن تامین واگن برای صادرکنندگان را وظیفه خود نمیداند.
وی ادامه میدهد: کمبود واگن، قدرت برنامهریزی را از صادرکنندگان گرفته است و در بلندمدت، آثار این موضوع در کاهش میزان صادرات به کشورهای آسیای میانه نمایان میشود.
وی با تاکید بر اینکه باید چارهای اندیشیده شود تا در سال آینده با مشکل حملونقل ریلی برای صادرات مواجه نشویم، میافزاید: این موضوع باعث خواهد شد تا قدرت رقابت را از دست بدهیم و از دست دادن قدرت رقابت، بزرگترین زنگ خطر برای صادرات استان است.
عضو هیئت امنای کانون کارآفرینان برتر خراسانرضوی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان تصریح میکند: متاسفانه ممنوعیت و محدودیتهایی برای صادرات درگذشته ایجاد شد که این امر شوکی به فعالان اقتصادی وارد کرد؛ بنابراین دولت یازدهم باید در حوزه صادرات دارای برنامه باشد تا در این دولت شاهد بخشنامههای ناگهانی درخصوص ممنوعیت یا رفع ممنوعیت صادرات کالایی نباشیم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.